21.10.18. I den siste tiden har det stått høst på min maleinspirasjon, akvarell og prosess

Like etter maleturen til Italia i høst begynte jeg med et høstinspirert maleri her hjemme. Jeg har vært ute og gått noen turer også i det siste, og det er så vakkert. Jeg digger høsten, beste årstiden, synes jeg. En kan være ute på tur i naturen med fotoapparatet og beundre fargene eller være inne å drive med artige aktiviteter som maling. Dessuten er det så trivelig med tente lys på bordet mens høstvinder uler ute. I høst har vi hatt en mild og fin høst. Det er ikke mange dagene siden, faktisk forrige helg, viste temperaturmåleren hele 21,9 grader.

Det desidert vakreste treet om høsten er lønnetreet. Ingen andre trær har så mange farger i bladene på ett og samme tre om høsten. Så klart jeg måtte ha ei lønn i mitt maleri. Så ble det litt tomt i det ene hjørnet etter hvert som maleriet tok form. Da begynte jeg å fundere på hvilke blomster som blomstrer seint, og kom til at solsikker gjerne kan få bli med i bildet. Det er en blomst jeg liker supergodt, reneste solstråler der de står. Ja, det mangler i alle fall ikke på inspirasjon til vakre landskapsmalerier nå for tiden. På bloggen i dag vil jeg vise maleprosessen. Det kommer som regel litt her og der. Nye idèer dukker opp under maleprosessen. En kan la maleriet ligge noen få dager, så gå opp i loftsatelieret og gjøre noen nye penselstrøk. Artig er det i alle fall, og det er det viktigste, synes jeg.

 

Høst over land, er tittelen, bildet måler 70 x 50 (det blir gjerne litt skjevt, men det er bare på fotoet pga. at det krøller seg noe etter å ha vært vått og så tørket igjen. Skal det ferdigstilles for utstilling / salg evt. må det strekkes ved innramming, da blir det fint igjen)

 

Oppstart. Jeg legger nesten alltid tape ytterst for å få litt hvit kant ut til sidene. Ellers maskerte jeg noen partier. Det er de steder slik som det streket som evt. blir til elv, bladene og stammen på lønnetreet med greiner. Et sted i maleprosessen kan denne maskeringen gnies av

 

Så begynner vannbadet med farger. Arket vendes hit og dit, alt etter hvor en ønsker å ha fargene plassert

 

Underveis 

 

Her er maskering gnidd av de fleste steder, og farger lagt på noen av partiene

 

Flere penselsstrøk

 

Nå trodde jeg bildet var ferdig, men jeg likte det ikke helt. De små solsikkene virket ikke helt riktig, alt for små. Så var det no med den løvhaugen under treet, var så oppstilt liksom. Så da ble nye penselstrøk lagt

 

Voila, ferdig……..tror jeg

 

Synes du høsten er den vakreste årstiden?

#kunst #art #arte #kunstner#artist #maleri #painting #instaart #akvarell #watercolor #farge #color #bilde#picture #galleri #gallery #høst #fall #autumn #autumnleaves #lønn #lønnetre#maple #tre #three #høsttre #solsikke #sunflower #landskap #landscape

 

 

15 kommentarer
    1. Liker alle årstidene , men ikke mye som slår høstens farger ! Vakkert bilde inspirert av høsten du har malt her 🙂 Skjønner du koser deg med denne hobbyen 🙂 Gøy å se litt av hvordan du tenker og går frem underveis også 🙂 Ønsker deg ei fin kommende uke <3

    2. annebe: Tusen <3-lig takk Annebe, utrolig hyggelige ord! Ja, det blir litt fram og tilbake oppe i hodet mitt, det er bra penselhånden lystrer, he-he 🙂 Ha ei super kommende uke selv! Klem <3

    3. miba: Tusen takk. så hyggelig å høre at du synes det! Slik er vel høsten, masse farger ute og lune kvelder inne med tente lys. ha en fin ukestart i morgen! Klem <3

    4. HeidiElise: Tusen takk Heidi Elise, utrolig hyggelig! Høsten er magisk når det gjelder farger på landskap. Ja, tenkte det kunne være artig å se for andre også, til inspirasjon. Ha en fin kveld fortsatt!

    5. frodith: Tusen <3-lig takk Frodith, så trivelig at du synes det! Solsikker måtte med, de er som nydelige varmende solstråler, slik som deg! en fin ny ukestart på deg i morgen! Klem <3

    6. fruensvilje.blogg .no: Tusen takk, så hyggelig snille du! <3 Når det regner blir fargene skarpere, fordi vått landskap gir mer farge til landskapet. Men helt enig med deg, ikke hver dag!!! Klem <3

    7. Wow! så vakkert! Ja jeg elsker høsten og dens vakre farger! Har begynt å like høsten mer og mer..Før stod den bare foran vinteren og jeg likte den ikke…Nå er den bare herlig med friskere luft…nydelige fager og hundene kan igjen ferdes litt mer fritt….Færre er ute på tur, og jeg har igjen turstiene mine alene…hihih…Flott maleri! og nyt og kos deg i høsten!

    8. Ja,jeg liker høsten! Herlige farger der ute. Lønn og osp er mine favoritter. Koselig å følge maleprosessen din. Riktig med de solsikkene synes jeg, det ga en fin balanse i bildet. Vakkert ble det. Ha en fin dag i høsten!

    9. natheless: Tusen takk for hyggelig tilbakemelding! Ja, de solsikkene kom i tolvte time. Så fint å høre at jeg ikke er alene om å like høsten og lønnetreet. En super morgendag ønskes deg i høstlufta! Godnattaklem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg