17.10.18. Malekurs i Italia er en drøm

Fra den 30.09. – 07.10. i høst var jeg på et malekurs i Tarquinia, Italia. https://no.wikipedia.org/wiki/Tarquinia En utrolig fin reise og opphold fra A – Å. Det var før jula i fjor at jeg plutselig fikk øye på dette kurset, faktisk kom informasjonen rullende nedover facebooksiden min. Så spennende tenkte jeg. Jeg var så heldig å få noen kroner av min mamma høsten 2017, og tenkte med en gang at jeg ønsket å dra på noe kursing innen kunstmaling eller fotografering. Så når denne muligheten dukket opp, var jeg ikke sein med å melde meg på. Det at jeg fant dette kurset attraktivt var fordi jeg aldri hadde vært i Italia før, og for det andre bestod ikke uken bare i maling, men masse opplevelser også. Jeg tenkte det kunne ha vært artig og fått med flere fra min maleklubb, Tuben Levanger maleklubb. Så jeg lanserte ideèn tidlig på nyåret der, og tror du ikke vi ble fire personer til sammen fra maleklubben og Levanger som reiste til Italia i høst.

Jeg måtte reise hjemmefra den 29.09. og ligge over ei natt på hotell ved Gardermoen, da mitt fly til flyplassen Fiumicino ved Roma.gikk meget tidlig fra Gardermoen. På flyplassen ble vi møtt av maleren, illustratøren og kursholderen Svein Olav Thunæs og hans samboer Silvia som holdt opp plakaten med påskriften MALEKURS. Vi tok videre fellesbuss derfra og inn til Tarquinia, ca 9 mil i nordlig retning mot Toscana. Vi ble 12 damer på malekurset og vi hadde det fantastisk oss i mellom og med vertsskapet. Hva vi opplevde sees i mine selvtatte bilder nedenfor og med forklaring under. Her er kursuken fra A – Å. Ikke lett å velge ut et lite utvalg av bilder til dette blogginnlegget. Men her er de viktigste, tror jeg.

Etter endt uke fikk jeg et flott kursbevis. Til venstre holder jeg et av mine maleri, måtte jo male en nonne når vi var stasjonert i et nonnekloster hele uken for å male

Vertsskapet maleren, illustratøren og kursholderen Svein Olav Thunæs og hans samboer Silvia Campana, også illustratør og smykkedesigner

Kursmateriell for akvarellmaling er “linet” opp

Vi hadde fått låne biblioteket i et nonnekloster i byen Tarquinia, og her malte vi hele uken

Mens nonnene gikk opp og ned i bønn, malte vi de flotteste kunstverk

Flotte omgivelser i klosteret

Ave Maria

Masse fine og spennende ting å sette øyne på i klosteret

Mitt soverom på hotellet i gamlebyen i Tarquinia

Vakkert til øynene 3 – 4 meter over hodet før jeg sovnet om kvelden

Utenfor vårt hotell

Utsikt over gamlebyen

Fra guidet rusletur i byen

Fra torgplassen i byen

Korps og drill-oppvisning i byen en dag. Det varmet et gammelt korpshjerte <3

Gatesteinbilde i sentrum

Museumsbesøk hører med.

• Den etruskiske necropolis, gravsted, med rundt 6 000 graver og hvor 60 har veggmalerier. Nasjonalmuseet har en stor samling av arkeologiske kulturgjenstander og ligger i renessansepalasset Palazzo Vitelleschi, påbegynt i 1436 og fullført rundt 1480 – 1490

Etruskisk gravplass​

Fine veggmalerier inne i gravkamrene

Inne fra museet er det fin utsikt til havet ikke langt unna

Her en av steinkistene til en mektig mann gravlagt. Skulpturen oppe på kisten gjenspeiler visstnok den som er gravlagt

Keramikkvasesamling

Et gløtt ut av museumsvinduet

Fra badetur til stranda en av dagene, herlig i godværet. Rundt ca. 25 grader hele uka

Fra utflukt med buss til Toscanadistriktet, Grotta di S. Bonaventura

Japanske turister selvsagt

……..og nonner

Vakre middelalderbyer. På bussturen fra Tarquinia til Toscanadistriktet besøkte vi byene; Marta, Monte Fiescone, Bagnoregio, Bolsena, Toscana og Pittigliano (den vi ser her) bl.a.

Vakre smug

Masse fine kreative små butikker og kunstnere inne i byen. Her en veske laget av sykkeldekk med spenne eller bilbeltedetalj

Så ble det bading i varme kilder, helsebringende svovelbad

Vi koser oss

Besøk og guiding på stor vingård i Toscana (85 ansatte, så vi snakker stor)

Mange liter vin her

Fabrikkmerket

Ost og vinsmaking

En bedre middag fikk vi på vingården, her første rett

Menyen

Stilig borddekning og ikke minst hyggelige damer

Rett nummer to, tagliatelle. Du har ikke spist ordentlig pasta før du har prøvd den hjemmelagede italienske

Rett nummer tre, kylling

Dessert, vi fikk mer krem i egen skål ved siden av

Damen som eier hele vingården skåler med oss fra nabobordet

Ja, det gode liv i byen!  Å sitte med et hvitvinsglass med gode oliven på en fortausrestaurant, bare titte på yrende liv i byen med marked og det hele, herlig!

Men alt har en ende. På kursets siste dag evalueres hver deltagers utstilling og kursbevis utdeles

Mine malerier, litt flikking må vel til enda på noen av de

Det vanket også gave tilbake fra vi “kunstnerne”

Noen av “klosterdamene”, til vi sees igjen

#kunst #art #arte #malekurs #paintingcourse #akarell #watercolor #maling #painting #maleri #reise #trip #tarquinia #italy #foto #photo #bilde #picture #loveit

1. MJmettejosteinsdatter: Ja det var helt magisk! En tur jeg vil minnes for livet. Vi damene har jo opprettet egen facebookside, og der la jeg ut over 170 bilder i “fellesalbum”. Mye vindrikking og prat på kveldene, og vi har planer om å treffes igjen, så klart. Omgivelsene var meget vakre ja, som du ser. Klem <3

2. Å – det der må ha vært en super opplevelse! Så flotte malerier du har med deg hjem også! Tusen takk for alle bildene – der har du minner i fleng! Klem <3

3. frodith: Helt utrolig fint hadde vi det på alle mater. Mye inspirasjon til nye malerier. Kreativiteten blomstrer på og etter slike turer. Jeg maler faktisk innimellom blogginga i kveld også. Nå er jeg bare inne på bloggen, da noe i akvarellbildet må tørke. Det blir et høstlandskap. Klem <3

4. Margrethe: Ja, det ble masse kunst og gode opplevelser. To hele dager var vi på annet. Da malte vi ikke i det hele tatt. Jeg tror vi trengte det innimellom, da en blir noe utmattet av å male intenst over lange perioder. Skal definitivt spare penger til ny tur. klem <3

5. Åååå så koselig! og så spennende! Du får det til..det du vil…Så herlig tur…Midt i blinken for deg….litt historie, litt kos og masse maling! Flotte bilder! og nydelig malerier fra deg!

6. Dette så jo både koselig, spennende og lærerikt ut..og den maten da 🙂 Du har jo vært dyktig til å male det jeg har sett før også..men gøy med inspirasjon og påfyll uansett tenker jeg..og det bildet av nonna var jo “råkult”…. Klem <3

7. annebe: Ja, hadde ei alle tiders uke med de “ingredienser” du ramser opp her. Tusen takk, hyggelig ellers at du likte nonna! Ja. det er nettopp det; en trenger å lære mer, inspireres og stimulere #kreativcellene” + oppleve noe annet en evige hverdager. Klem <3