30.08.18. Brønnøysund, hullet og Hildur`s urterarium

Litt rar overskrift i dag kanskje, men jeg synes det er fortellende om Brønnøysund som sted. Torghatten er jo på nummer-1-lista når det gjelder ting du må oppleve i Brønnøysund. Som en god nummer 2. vil jeg hevde at Hildur`s urterarium er. Det er disse to steder som er i fokus her. Vel verdt et besøk begge steder. Jeg er jo litt seint ut med dette reisebrevet og bilder, men pytt sann. Det vil enda komme flere glimt her framover. 

Her er noen bilder fra reisen, og jeg skriver litt under hva det er vi ser:

 

 

Denne passet jo bra til mannen min, han trenger å bli ørlitte grann kurert

 

Hullet! Torghatten og hullet med turister i silhuetter

 

Her er en informasjonstavle som står ved oppstart av stien opp til Torghatten. Det står her litt om hvordan hullet har oppstått. I følge info.-tavla står det at det er to såkalte havhuler på hver sin side av fjellet, som omsider har møttes. Havhuler blir formet av havet, med strømninger, bølger og vann. For 10 000 år siden stod havet 105 m. over dagens nivå. Hullet er 160 m. langt, 125 m. høyt og 120 m. bredt. Den eventyrlige historien i sagnet om Trollfjellene, sier at det var Hestmannen som skjøt en pil etter Lekamøya. Men pilen gikk gjennom Sømnakongens hatt som falt ned ved Brønnøysund, og i det sola rant ble alt til stein. Det er fritt hva du velger å tro på, he-he 🙂  

 

På veien ut til Torghatten. En utrolig finværsdag med vakre omgivelser

 

Disse ordene på en bergvegg vises på tur oppover stien

 

 

Her har sjøla tatt seg opp til Torghatten

 

Her er min mann på tur ned trappene. Vi valgte å gå igjennom hullet. Å stoppe opp når en når hullet var aldri et tema hos oss, enda det var nokså bratt opp på slutten, og det kan virke tungt å gå nedover igjen, fordi du vet du bør gå oppover igjen. Det gikk en sti nedover på andre siden også, så en kunne ta en runde rundt på flere kilometer. i og med at vi var der i 22-tiden på kvelden, valgte vi samme vei ned

 

Wow, virkelig fin utsikt om du går igjennom hullet og kommer ut på andre siden

 

Utsikten fra overnatting i rorbu. Dette bildet ble tatt senere på kvelden, etter turen. Det var en fin og lun kveld dette

 

Dagen etter, på tur lengre nordover stoppet vi her. Her altså har vi Hildur`s urterarium.

Det står å lese på hjemmesiden deres at her selges dagens lunsjrett med lokale råvarer og smaker. Maten kan nytes inne i selve kaféen eller ute i hagen, blant duftende urter og fuglesang. I kafèen vil du også finne et galleri og en liten butikk med smått og godt fra fjern og nær. Hildurs egne produkter som krydder, majones, oljer og marmelader m.m. Hver lørdag og søndag fyres det opp i steinovnen og vi serverer vår populære urtepizza, en smaksopplevelse du ikke vil gå glipp av! Konferanselokale – Vennefest – Firmafest – Dåp/Konfirmasjon – Bursdager – Bryllup – Catering

                      

Masse planter inne i den store hagen, stauder, historiske trær, urter og grønnsaker

 

En eldre dør til en jordkjeller på området

 

Mange fine steder å sitte

 

He-he, har du en gretten mann hjemme, så finnes det medisin

 

Papirdukken Siri. Det hang også mye fin kunst på veggene i cafèen

 

Min handel her. Det fiskekrydderet er virkelig godt altså. Så prøver jeg ut chillimarmeladen deres

 

Det ligner da en hatt, gjør det ikke?

 

#reise #trip #brønnøysund #torghatten #hildursurterarium #foto #photo #visitnorway #holiday #vacation #ferie #tur #ferietur #norge #norway #loveit

 

 

 

 

 

14 kommentarer
    1. HeidiElise: Takk! Være gjorde jo det hele til et eventyr! He-he, ja plutselig sitter det en sur, gretten og gammel gubbe der, best å være forberedt 😉 En fin kveld videre til deg!

    2. Ja to herlig steder..bare vært på et av de…hatten…men vi gikk aldri opp..var bare på campingen nedenfor…Ser helt nydelig ut med den utsikten…også DET bildet av solnedgangslyset! Helt nydelig1!!!

    3. Toini: Ja, virkelig Toini. Neste gang dere kommer på de trakter må dere ta turen opp. Stien er nokså bratt, men vi traff på en med nyoperert kneprotese + krykker og en høygravid kvinne der oppe. Så ikke helt avskrekkende. Vi kjørte innom campingen og kikket litt vi også. Den campingen ligger bra til. Det var masse ungdommer der, og flere kajakker, så vi. Det solnedgangsbilde har jeg vist før også her, men måtte ta det med igjen, da det var magisk stemning den kvelden.

    4. fruensvilje.blogg .no: Ja, vi har jo kjørt samme løypa. Det er hyggelig å rusle inn i hagen her. Alle planter er merket, og det er ikke få. Ja. slik er det altså. Klem <3

    5. Så flotte bilder og flott natur. Må man med båt for å komme til Torghatten eller er det landfast? (Her avslører jeg at historie ikke er min sterkeste side…) Skulle gjerne gått og fått med meg dette en gang. Medisin for gretne gubber trenger jeg ikke her i huset, men kanskje det finnes noe for skjermavhengighet også? 😉
      Chilie marmelade er utrolig godt på brie ost, og sikkert andre oster også 🙂 Det så ut som et utrolig koselig sted.

    6. Margrethe: Ja så sannelig, det var dere. Spesielt og vakkert der, ikke mange lignende steder heller. Hildur`s urterarium er et “must” også 🙂

    7. margarites: Nei, en må ikke i båt nei. Det ligger bare et par kilometer utenfor Brønnøysund. Stilig stor bru må du over, den er høy. Ja, det skulle ikke forundre meg om det fantes også der ja. Er det til deg og meg det da eller, eller kanskje mannen?

    8. Ha ha nei vi trenger vel ingen piller for skjermavhengighet. Mannen min er nok hakket verre enn meg. Jeg kan godt dra frem strikketøy når han MÅ se en film på Mac han har sett mange ganger før… 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg