26.08.17. Reise: (“Las”) Vega (“s”)

I det siste har jeg vært litt slapp med bloggingen, det blir liksom litt nå og da. Mer da enn nå, he-he 🙂 Ja, jeg hadde jo et par innslag i går da, men før dette husker jeg ikke sist det ble, uten å se i “loggen” her. I forhold til sommerens lille Helgelandstur, så har jeg ikke delt spesielt mye fra den enda. Her i dagens blogg står (“Las”) Vega (“s”) for tur. Får alltid assosiasjoner til den amerikanske storbyen jeg, når det blir snakk om Vega. Ikke spør meg hvorfor, fordi disse steder er som natt og dag, he-he. Et reisebrev fra årets ferietur på Helgelandskysten presenteres her. Jeg hopper litt fram og tilbake her, når jeg viser de fine områdene vi besøkte. Det var min mann og jeg som kjørte kystriksveien oppover og hadde noen helt supre dager under blå himmel og sol, med stor S i sommer. I min bildeserie her, så kommer jeg alltid tilbake til det vakre fjellet Søla, som kan skimtes ute i fjorden litt sørvest på øya. Det blir liksom fotomotiv nummer 1. Vi var der ute ved to anledninger. En formiddagstur og en kveldstur. Det var like vakkert begge gangene. Vi satt på stranden og nøt den flotte solnedgangen en kveld og stemningen var helt magisk. Skulle egentlig ta bilder av måneformørkelsen som var annonsert den kvelden, men månen så jeg ikke. Men solen derimot, fulgte jeg fra lavt på himmelen til helt ned i havet. Det vil komme i neste innslag her 🙂

Jeg skriver ellers litt informasjon under de bildene her som jeg selv har fotografert

 

Vi ser Søla like utenfor øya Vega, et utrolig vakkert skue

 

Fiskevær på Vega

 

En vakker dag

 

Flotte sund, holmer og stille hav

 

Fager kveldssol smiler…………

 

Vi var bare en kort tur ute ved Vega havhotell. Det ligger fint til nesten ut mot havet. Som forøvrig drives av kokken Jon Aga. Det var egentlig her vi skulle ha overnattet, men det var bortbestilt når vi booket turen, var nok litt seint ute. I stedet lå vi på Vega kro og motell Greit nok, og kroa hadde god mat til en billig penge. Mens her ved Vega havhotell så annonsererer de 5-retters til 795,- pr. pers. med mathistorie til. Sikkert nydelig mat, med en klatt her og litt pynt der, men etter som vi ikke bodde her, ble det ikke til at vi bestilte noe

 

Her er det en som nyter de siste rester sol

 

Solnedgang på Vega

 

Vi besøkte det stedet du ser ovenfor her. Greit å ha vært her. Vega er jo kjent for sin ærfuglbestand, og for å produsere dun til puter og dyner. Hvis en reiser ut til stedet Lånan kan en visstnok oppleve mer av historien rundt ærfugleventyret, noe vi ikke gjorde. Nokså dyr tur ut dit med guiding og båt. Ellers kom vi i kontakt med ei hyggelig dame som eier ei av disse rorbuene her ute, så vi fikk mye info. og omvisning av henne

 

Inne på musèet. Det kommer turister ut hit fra hurtigruta som ønsker å høre historien om ærfugleventyret. Da serveres det noe å bite i og det blir dekket på i en stor stue inn fra musèet

 

Fra kaien her ser det slik ut

 

Musèet. Det er også en handelssted her, og turister kan få kjøpt fine strikkekofter, votter og lugger, som vi sier her i Trøndelag

 

Utsikt i andre retningen fra kaia her

 

Lav kveldssol. De steinene i front av selve havet er varder bygd av turister. Like ved her er det flott å parkere bobiler eller sette opp et telt

 

Norge er vakkert og Vega er vel verdt en tur!

 

#reise #trip #ferie #holiday #vacation #foto #photo #bilde #picture #visitnorway #vega #norge #norway 

 

 

 

 

 

10 kommentarer
    1. Så flotte bilder av flott natur! Jeg har vært i Las Vegas, men det var ganske annerledes. En storby midt ute i en ørken, men høye hus og mye bråk og folk. Men fjellene rundt er fantastiske. Takk for turen 🙂

    2. Hyggelig når du har innlegg da 🙂 Jeg driver jo ikke med så mye ellers så har plenty av tid..men ikke alle dager jeg orker..selv om blogging er positivt påfyll :)) Dette så ut som en flott tur med vakre naturopplevelser..og jammen ble det nydelige bilder 🙂 Bilde nr tre fra toppen var helt spesielt flott syns jeg 🙂 Ønsker deg ei fin kommende uke <3

    3. margarites: Takker! Så herlig! Jeg har aldri vært i Las Vegas, bare nesten som du ser, he-he 🙂 Med fjell i rundt blir det like steder 😉 Nattaklem<3

    4. annebe: Ja en får gjøre det når det passer slik. Jeg jobber jo til nesten 16.00 hver dag i ukedagene, og min hobby nr. 1 maling tar også tid. Så da får det være slik. Tusen takk og bildet nummer tre ble tatt på høylys dag, en vakker dag var det, he-he 😉 En fin kommende uke til deg også! <3

    5. Toini: Ja, det ble da noen selvsagt, takk takk! Bilder = minner, og det er viktig å ta vare på øyeblikkene på den måten. Jeg vet ikke hvor stort mitt fotoarkiv er, men meget stort er det. Men jeg husker om en får en utfordring eller noe, så vet jeg hvor jeg skal lete. Reise er reise, og hvis en skriver sted og årstall til på bildemappen, så voila, finner en de.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg