02.07.18. Jeg liker å klasse og male

De siste 14 dager har jeg malt nokså mye. Noen ganger kan det gå meget lenge mellom at jeg tar i penselen. Det er liksom noe som bare må komme til en, altså lysten og gleden over å skape noe med farger på et papir. Slik er det med bloggingen også, det går litt i rykk og napp. Men det er utrolig artig å male, så bloggingen går nok noen ganger på bekostning av å male. Etter som jeg nylig la ut et bilde på instagram i kveld, en akvarell som jeg malte i går, så tenkte jeg her å vise prossessen fram mot ferdig maleri. Dessuten så må en bestandig kutte maleriet litt for å få det tilpasset instagram. Jeg hater det! Tenkte derfor her å vise hele maleriet. Dette innlegget ble litt sent i kveld. Vi har hatt besøk i ettermiddag, så da er det nok meget uhøflig om jeg skulle ha satt meg ned for å blogge. 

Det maleriet jeg viser her i dag, er fri fantasi. Jeg har altså ikke sett etter noe, bare malt. Lot akvarellfargene renne litt hit og dit, litt under kontroll i måten jeg holdt arket. Noe jeg bestandig har hatt i meg er å vite litt om hvor skyggesider er, og hvor det er naturlig å legge de ulike farger og hvite områder. Det kan sikkert læres også. Men jeg bare legger det. Mer forklaring har jeg ikke på det. Med den blåfargen i fjeset kan nok noen undre på om hun er syk også, he-he 😉 Jeg synes det er morsomt å eksperimentere med farger. Men jeg holder meg til noen få her, fire farger i tillegg til svart. Ellers så synes jeg alltid det er vanskelig å tegne hender og fingre, så der har jeg justert noen ganger. er nesten ikke fornøyd nå heller. Men det får være inntil videre. 

 

Her ser du prossessen fram mot ferdig maleri:

 

“Ferdig” maleri

 

Slik begynte jeg med pensel og svart farge (her ser du skyggen fra mobilen til og med, he-he!)

 

Så legger jeg på en film eller et gummibelegg for å beskytte strekene, og for å legge inn skygger / lyse områder

 

   

Så la jeg inn noen flekker med rødt hår over områder jeg på forhånd hadde vætet med vann. Videre brukte jeg en spruteflaske for å spre fargen ytterligere

 

Det blir litt klass, men det er det som er så herlig med akvarellfarger, at det lever sitt eget liv

 

Kliner jo på mye blått, men sprayer fargen lett utover hist og pist

 

Mer blått. Her har jeg fremdeles den filmen eller gummibelegget på, men se hvordan det blir i neste bildet. Da har jeg skrapet den bort med neglene. 

 

Ferdig? Nei, det er noe feil med hånden, for lange fingre, justering trengs 😉

 

“Ferdig”, bob-bob 🙂 “I egne tanker”, er tittelen

 

 

Ha ei fin uke!

 

#kunst #art #arte #akvarell #watercolor #maleri #painting #halvabstrakt #kvinne #woman #ansikt #face #loveit

 

10 kommentarer
    1. du er flink til å male,dette ble et fint bilde :=) nei blogge når en har besøk er ikke helt innafor synes eg,det er slikt som jeg iallefall koser meg mest med når jeg sitter her alene ,eller mannen sitter med sine ting ,da kan jeg blogge litt :=)

    2. Skjønner hva du mener med at det må “komme til deg”, liker selv å teine. Det kan gå lang tid mellom hver tegning. Noen ganger kan jeg teine fem på en kveld andre ganger en. Har funnet ut at om du setter på en sang på repit, først hører på den så du får med deg handlingen, så maler/ teiner du etter bilder og følelser du får av musikken. Blir mye spennende ut av det og 😉 Men denne tegningen ble utrolig fin! <3
      Gjerne sjekk ut smykkene jeg lager 🙂

    3. fruensvilje.blogg .no: Tusen takk, hyggelig sagt! He-he, det er ikke innafor nei, det blir som hos dere.Rikelig med tid nå i disse fotballtider, mannen min ser fotball og jeg gjør andre ting, he-he 😉

    4. Kaja Borgersen: Ja, når “ånden” kommer over en, da blir det. Ellers takk for fin kommentar i forhold til maleriet! Utrolig av meg som er med i kor og ellers liker musikk, så liker jeg heller stillheten og roen når jeg maler. Synes musikk blir forstyrrende, kunne kanskje ha satt på avslappende klassisk musikk kanskje, musikk uten ord, Beethoven eller Bach, kanskje. Jeg vil sjekke ut din blogg nå.

    5. Artig å se hvordan du går frem.. 🙂 Og bildet ble kjempefint..og utrykket var tankefullt ..så tittelen passa bra 🙂 Har en onkel som er flink til å male/tegne..men han liker å ha noe å se etter tror jeg :)) Bra du ikke satt å blogga mens du hadde gjester..hehe.. Sov godt <3

    6. annebe: Ja, så trivelig at du synes det, tusen takk! Ja det er mange som vil ha noe å se etter, men jeg er så redd for å plagiere noen, så prøver å unngå det. Ellers det kan hende jeg jukser og ser på fotoer av hender, fordi de er vriene å å til, he-he 😉 Nei, er da såpass oppegående at jeg unngikk det. Det skulle ha tatt seg ut, he-he 😉 Natti – natti!

    7. Toini: Tusen takk Toini, og takk for trivelige ord her! Ja, tenkte at det er greit å vise fram litt om hvordan en gjør det. Kanskje kan det inspirere andre. Ha en fin dag! Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg