08.06.18. Er rabarbraen moden hos deg, så har jeg kakeoppskriften

Hvilken kake? Jo den beste rabarbrakaken i verden! Ser du utropstegnet, he-he 🙂 Det er jeg sikker på. Og ikke bare jeg som synes det. Alle gjestene i min eldste sønns bursdag som fikk servert denne kaken i går; utbrøt, åhhh så god…….nesten alle i hvertfall Så da falt den i smak. Derfor vil jeg dele denne oppskriften med akkurat deg 😉 

Ellers, så bærer det straks avsted til Regionalt foto- og filmtreff MIDT 2018. Det pågår hele helga med masse spennende på timeplanen; forelesere, fotografering, konkurranser og sosiale treff med likesinnede. Jeg gleder meg! Aller mest gleder jeg meg til å “jakte” etter det optimale fotoet både ved leting etter motiv, skru innstillinger på kamera, videre å sette komposisjonen i linsa og så etterarbeid på PC i ulike fotoredigeringsprogram. Tror det blir ei slitsom, men og helt toppers helg 🙂

 

Her kommer altså oppskrift på nydelig rabarbrakake:

 

——————————————————————

 

RABARBRAKAKE

Oppskrift i 22 cm. rundform:

Du trenger: smør, sukker, egg, mel, bakepulver, vaniljesukker, kanel, hasselnøtter og rabarbra

130 g smør
2 dl sukker
4 egg
3 dl hvetemel
2 ts vaniljesukker
1 ts bakepulver

1 1/2 dl. hakkede hasselnøtter
4 stenger renset rabarbra
3 ss sukker
1 ts kanel

2 stenger rabarbra + sukker (3 ss.) til pynt rundt kaken el. som en kant oppe på kaken

—————————————————————————-

Pisk mykt smør og sukkeret til smørkrem. Pisk inn ett egg om gangen. Tilsett hakkede hasselnøtter. Sikt sammen det tørre og rør inn i deigen. 

Ha deigen i en rund kakeform (22 cm i diameter) med bakepapir i bunnen + smør langs kantene.

Del den rensede rabarbraen opp i små biter. Stikk rabarbrabitene ned i deigen i pent mønster. Dryss over sukker og kanel.

Stek kaken midt i ovnen ved 180°C i 45 min. Pynt med sukkerdyppede biter av rabarbra og server kaken lun med iskrem til.

 

 

 

Slik serverte jeg kaken, med små rabarbrabiter rundt kaken som på forhånd er dyppet i sukker. Det ble smakfullt med is til

 

Nam! Det ble virkelig godt. Kaken var ikke tørr, men helt passe stekt og saftig

 

Her blir det baking

 

Ingredienser; smør, sukker, egg, mel, bakepulver, vaniljesukker, kanel, hasselnøtter og rabarbra selvsagt

 

Deigen has i formen

 

Ferdig stekt

 

Velbekomme!

 

Ha ei super helg! 

 

#oppskrift #bake #baking #kake #cake #rabarbrakake #rabarbra #rhubarb #loveit

14 kommentarer
    1. fruensvilje.blogg .no: Ja, denne oppskrifta er meget bra. Hvis du har høstet, så bør du bake denne kaken! De kommer sikkert flere ganger ja. Da blir det masse kaker, he-he!

    2. Nam, denne skal jeg prøve. Jeg kjøpte rabarbra her i uken (har ikke hage med slikt selv) og laget rabarbragrøt. Men jeg kjøpte alt for mye så denne oppskriften passet bra at kom nå. Da blir set rabarbrakake i helgen 🙂

    3. Nå fikk jeg lyst på rabarbera. Jeg har det ikke selv, men det ligger da noe i fryseren min. Kaken din så jo herlig ut. Ha en fin kveld. Håper helga ble superduper!

    4. margarites: Ja, du vil ikke bli skuffet, det er jeg sikker på. Enkel å lage også. Rabarbragrøt har jeg ikke spist siden barndommen. Det bør jeg prøve også. En fin ukestart i morgen!

    5. Siv Svanem: Er så fornøyd med kaken, så har jeg da jaggu gjort store innhogg i kaken selv også. Det blir nesten for meget av det gode 😉

    6. natheless: Denne kaken må jeg bare skryte av, ta fram rabarbraen! Jo, helga har vært riktig så fin den. “Fototreffet” hadde masse på programmet, og vi fikk masse foredrag. Helt ulike bilder tok de som holdt foredrag, artig å se og også lærerikt. Ha en fin ukestart i morgen natheless!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg