16.04.18. Muffins / cupcakes, nam!

Muffins eller cupcakes som vi også kaller det, smaker helt nydelig til kaffen. Her en dag bakte jeg dette. Hva er egentlig forskjellen? Cupcake er den amerikanske variant av muffins, og er en liten kake bakt i porsjonsstørrelse, ofte dekorert med en form for søt topping. Den største forskjellen til den mer tradisjonelle muffinsen, er for mange den økte graden av dekorasjon og topping, som har utviklet seg til å bli en egen kunst. I tillegg er cupcakes utelukkende en kake, i motsetning til muffins, som også kan være en form for rundstykke, som f.eks. matmuffins. De vanligste ingrediensene i cupcakes er egg, mel, smør sukker og hevemiddel (vanligvis bakepulver eller natron). Det er også vanlig med individuelle variasjoner som for eksempel sitronskall, sjokoladebiter og vaniljesukker innenfor de ulike oppskriftene. Navnet «cupcakes» kommer fra USA, og har opprinnelse i koppene de opprinnelig ble bakt i, før de mer praktiske papirformene kom på markedet. Et annet mulig opphav er måleenheten som ble brukt for ingrediensene, «cups», på norsk kopper, der en oppskrift for eksempel kunne inneholde «en kopp sukker» og «en halv kopp smør».

Jeg heller litt mot cupcake heller enn muffins i min baking, da jeg liker å pynte flott på toppen. Det er nesten utenkelig for meg å bare stryke et lag med melis på toppen og si ferdig. Nei, jeg bruker gjerne en sprøyte for å få kremen dekorativ. Så finner jeg også alltids på noe å strø på toppen der igjen. Jeg har tenkt å eksperimentere litt med ulike smaker. Med bær, nøtter og frukt. Videre så ønsker jeg å lage cupcakes som et måltid mat også. Med f.eks. egg, bacon, laks, reker, kjøttdeig, kylling eller annet kjøtt inni. Videre vil jeg ta i bruk grønnsaker og også lage en vegetar variant. Blir spennende til neste helg for da står cupcake på menyen her i huset. Disse jeg bakte nå ble tatt med i kaffebesøk hos bestemor, og så hadde vi noen til kaffen her i huset. Jeg elsker å bake! <3

Oppskrift på cupcake med sjokolade  (ca. 20 stk.)

Ingredienser:

Sjokolademuffins:                   
100 g smør
1 dl kakao
3 egg 
4,5 dl sukker
4,5 dl hvetemel
2 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
2,5 dl rømme
0,5 dl melk

Sjokoladekrem:
250 g smør
100 g kakao
0,5 dl helmelk + 0,5 dl. sterk kaffe
800 g – 1 kg melis

Fremgangsmåte:

Sjokolademuffins:

Smelt smøret. Bland i kakao slik at kakaoen løser seg opp. 

Skill eggene og bland eggeplommer med sukker og sjokoladesmøret. Bland i rømme og vanilje. Sikt mel og bakepulver og bland i vekselsvis med melken. Pisk eggehvitene til stivt skum og vend disse forsiktig inn i deigen til slutt.

Sett papirformer i muffinsbrett og fyll formene 2/3 fulle.

Stek muffinsene midt i ovnen ved 175 °C i ca. 20 minutter. Avkjøl helt.

Sjokoladekrem:

Pisk mykt smør, kakao og det meste av melisen luftig. Tilsett melk, kaffe og resten av melisen. Pisk til alt er godt blandet og pisk så videre i 3-5 min til en meget luftig sjokoladesmørkrem.

Ha sjokoladekremen i en sprøytepose og sprøyt kremen på muffinsene i vakre topper. Pynt gjerne med f.eks kakestrøssel, krokan, hakkede mandler. 

Her er resultatet:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Har du bakt i det siste?

 

 

#mat #food #baking #muffins #cupcake #sjokolade #chocolate #dekorering #kunst #art

 

10 kommentarer
    1. frodith: Som vanlig er det slik ja, Frodith, he-he! Tror det var noe muffins med disse, de er jo stinn av slemme kalorier, he-he 😉 Klem <3

    2. Elevele: Tusen takk for det! Jeg liker så godt å bake, men vi har dessverre alt for få bursdager og selskaper i min familie, slik at jeg kan bakt oftere. Kan jo ikke sitte å spise opp alt selv heller. Da triller en vel til slutt, he-he 😉

    3. fruensvilje.blogg .no: Ja, takk! Det er jo helst ved bursdager og selskapeligheter at en baker. Dette ble liksom et unntak her. Godt med marsipankake også da. Kos deg videre utover kvelden!

    4. Snakk om “lekkerbiskener”. Og så så fine med ulike pastellfargede papir og roser på bordet. Lenge siden jeg har bakt slikt, men får jo lyst når jeg ser hvor gode de ser ut. Får lyst å sette tennene i dem 🙂 Så leste jeg oppskriften…går det nesten 1 kg melis med til toppingen? (Du skjønner nok at jeg ikke har laget så mye sjokoladekremer til bakverk). Bildene dine gir meg lyst til å bake 🙂

    5. margarites: Tusen takk Margarites! Det var meningen å presentere de så fint at noen fikk lyst på de, he-he! I alle fall så lyst på cupcakes at de leste innlegget. Det blir lite melis igjen når det blandes i våtere elementer, så det trengs. Så skal det jo bugne litt da, være en topp. Det er bare å montere på bakeforkledet, he-he 🙂

    6. De så nydelige ut! og er helt klart cupcake! Stor og flott krem..DA er det fest! hihih..Nei..jeg er ikke noe til å bake..var glad i det før..men det ble borte et sted på veien…men elsker å spise bakevarer….hihihi…Blir spennende å høre når du prøver med mat også….lykke til! Ha en god kveld!

    7. Toini: Tusen takk! Fest ble det, he-he! Hvem elsker ikke å spise, men det kan noen ganger bli for meget av det gode. Ja, jeg er like spent på om disse “matkakene” slår an her hjemme, og også om de er lette å bake. Fordi jeg har aldri gjort det før. Ha en super kveld selv!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg