18.02.18 Jeg ser med “kunstnerblikket”, hva ser du?

Jeg har holdt på å male et abstrakt maleri i de siste 14 dagene, startet opp med maleriet den 4. februar. Nå tror jeg at jeg har fullført verket. Det var absolutt mest spennende å fullføre de siste detaljene. Jeg gjorde det i går kveld, jeg fjernet en film som jeg la inn på noen områder, og jeg er så glad fordi det ble slik jeg håpet på. Tanken var å få fram noe menneskelignende damer inni det abstrakte. Aldri prøvd dette før, så synes at mine tanker og det jeg så for meg ble fullbyrdet. Jeg har lagt lag på lag med rektangler vannrett og loddrett, mens den gule fargen fikk rektangler på skrå. Så har jeg snudd og vendt på papiret og latt noen farger renne nedover. Alt har jeg gjort bevisst, fordi jeg med mitt “kunstnerblikk” ville det skulle bli slik. Men hadde selvsagt ikke full kontroll på den rennende fargeblandingen, men følte meg mer som en “tyrefekter” som prøver å temme den ville oksen, he-he 😉 Jeg har malt i varme farger. De farger jeg liker aller best. Begynner visst og få masse malerier i samme fargestil nå. Er som et lite barn når jeg maler, bobler over av glede og tenker ikke på annet i hele verden. Total rekreasjon! Nedenfor her vil jeg i bilder vise prosessen fram mot ferdig maleri. 

 

Jeg ønsker å vite hva du tenker og hva du ser i dette maleriet?

 

Ferdig malt og signert maleri

 

Først må farger mixes sammen for å bli den fargen jeg ser for meg

 

Svart og hvit ble selvsagt grå

 

Rette grønnfargen (i mitt hode) mixes fram

 

 

De første detaljer settes på arket. Jeg forholder meg til rektangler. Først væter jeg “firkantene”, så tilsetter jeg akvarellfarger, bør ikke renne utover

 

Flere “firkanter” kommer til. Jeg bare “føler” hvor de enkelte “firkanter” bør være

 

Jeg tenker dette blir for kjedelig, tilsetter derfor de gule “firkantene” på skrå

 

En farge til

 

Wow, en farge renner utover sin “firkant”, skal jeg skynde meg å tørke bort eller la den være. Går for det siste, og tenker jeg vil legge til noen flere etterhvert. Altså slike som renner fra et hjørne av en firkant

 

Tøft, synes jeg

 

Flere rennende streker legges bevisst til, og lag på lag dannes. Innimellom ved tørking, holder jeg på med annet maleri

 

Nei, for kjedelig. Nå er jeg kommet til det punktet at jeg velger å legge inn en film (egentlig en maling som senere kan skrapes av). Håper det gir illusjoner om “kvinner” muligens. Egentlig ligner det vel på bowlingkjegler, he-he 😉

 

Mange lag legges. De gule partier er de eneste på skrå. Flere rennende “linjer” inn under og over farger. Rosarødt, grønt, blått og grått holdes som vannrette og loddrette rektangler. Jeg bare “fornemmer” det i hodet at det blir best slik

 

Så til det aller artigste; å plukke av den filmen / malingen som er lagt på i kjegleformer. Det gjorde jeg i går kveld. Spennende, takk til høyere makter for at de partiene under åpenbarer seg lysere enn alt det andre. Perfekt, tenker jeg og kjenner på boblende glede. Enn det, det voksne mennesket blir som et barn, he-he 😉

 

Så ble det ferdig. Må tenke litt på evt. tittel enda, derfor spør jeg:

 

                                                                                  Hva tenker du og hva ser du i dette maleriet?

 

#kunst #art #maleri #painting #akvarell #akvarellfarger #watercolor #abstrakt #abstract #loveit

 

 

 

 

 

 

 

 

24 kommentarer
    1. vakre farger jeg forbinder med en sommerdag,mennesker som møtes,som rusler på en stor og fargerik eng ,ser for meg et rehabeliteringsenter med stor hage i Danmark :=) der folk kan slappe av og bli friske i den deilige hagen

    2. Stilig!
      Jeg liker godt det 3.dje siste bildet med de lysere toningene i 🙂 Selv om det blei fint til slutt også 🙂
      Jeg føler jeg er ved “Huset på prærien” med arbeid ute på jordene – flotte enger og kysekledde damer – men det er i tredje siste bildet jeg har fokusert.
      I det siste bildet får jeg “Fattig-kone” frem. Det er på landet. Hellas?

    3. Nyyydelig! og jeg tenker “blokksamfunnet” Flotte farger! Gøy å være med på fremgangsmåten..herlig! Skjønner at du fordyper deg i dette…og ser det for meg…hihih.. ha en god dag og ny god uke!

    4. Så flott det ble, For meg ble det hus, mennensker eller skulpturer, kvister, form og farge. Egentlig kan man tyde det dit man vil. Det er bare å la fantasien vandre. Herlig og friskt! 🙂 Mal på!

    5. Hei! Jeg ser et kvinneliv i maleriet ditt. Det gir meg assosiasjoner til et bilde dronning Sonja snakket om en gang. Hun hadde et bilde av en kvinneskikkelse som gikk i ulike trapper, og dronningen sa det var som om skikkelsene ikke hørte hjemme noen steder. Selv trakk hun en parallell til seg selv og sine første år på slottet i et mannsdominert og militært miljø. Hun hadde ikke eget kontor, men flyttet fra rom til rom på slottet. I bildet ditt ser jeg ulike epoker i kvinnelivet. Fargene representerer ulike livspåkjenninger, hendelser og steder. Figurene, slik jeg der dem, er den samme kvinnen på ulike steder og faser i livet. Jeg ser styrke, besluttsomhet og en tro på å klare seg selv, uansett hva som skjer. Hun står støtt. Jeg ser også en lengsel etter noe, noe hun kanskje ikke vet hva er? Eller noe hun har hatt? Bildet er interessant, og er for meg behagelig å se på. Tommel opp!

    6. Etdiktomdagen – MJmettejosteinsdatter: Så artig tolkning, og morsomt at du liker det bildet. Huset på prærien, fint. Men jeg har liksom ikke skrapet av den filmen / malingen enda på det bildet. Det som er morsomt er at bildet skifter nyanser etter hvordan lyset faller. Så det kan være flere versjoner i et og samme bildet, lyset avgjør. Klem<3

    7. Toini: Blokksamfunnet, artig! Mener du sette i bås eller kubiske hus? Ja, jeg liker de fargene. Men nå har jeg påstartet ett maleri som har få farger, kalde farger. Fordi det viser lidelse. Det er så energigivende. Mens folk staker på ski og hopper fra topp til topp, så sitter jeg inne og maler. Balsam for sjelen, men tung ballast for vekten min på badet, he-he! Ha en fin siste ende av kvelden!!!

    8. natheless: 1000 takk! Det ligger nok mye i de tanker du framsetter her. Ja, det er så trivelig å skape og være kreativ! Jeg maler og maler…..og enda mer med så fine tilbakemeldinger. <3 Klem

    9. frodith: Så herlig frodith, du har jo god fantasi! Det ligger nok noen likhetstrekk med den tolkningen her ja. Det er så interessant med så mange forskjellige tanker bak hva det kan forestille. Dette ble jo spennende. <3 Klem

    10. Laila Fossbakken: Tusen hjertelig takk Laila! Dette var en meget interessant tolkning og tanker rundt maleriet. Jeg har ikke sett det bildet som dronningen refererer til. Men slik du ser det, kan det gjerne være. Jeg har kanskje en annen kvinne eller andre kvinner i tankene, som sliter med å finne sin plass i en mannsdominert verden. Flyktningekvinnen f.eks. Ja, det er i alle fall interessant og spennende å se hva flere nedover kommentarfeltet her sier. Alle har ulike tolkninger. Virkelig artig å ha malt noe som fenger, for både øyne og tanker. Tommelen opp for fine tanker!

    11. Etdiktomdagen – MJmettejosteinsdatter: Ja, tror nok det er grunnen til at det ble forskjellig «glød» i bildene her. Lys er av stor betydning om hvordan vi oppfatter det vi ser. Godnattaklem<3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg