31.01.18. Reisebrev, Puerto de Mogan

Her kommer tredje og siste reisebrev fra turen vi hadde til Kanariøyene nå tidligere i januar. En fin tur og et nydelig avbrekk på svarteste vinteren. Vi lå på hotell i Playa del Inglès, men fartet ut til steder i nærheten som Puerto Rico og Puerto de Mogan. I dag på bloggen er det det siste stedet nevnt her, Puerto de Mogan, som skal være i fokus. Og hvilket sted. Virkelig vakkert og koselig, ikke minst. Stedet er ikke større enn at vi vandret over alt. Vi tok en lokal buss dit, og på hjemturen tok vi båt inn til Puerto Rico. Vi bestemte oss der og da for båtturen. For akkurat da vi var på kaispissen, kom båten inn og den skulle også returnere. Bruker å være litt impulsive også vi, det er så befriende. Det ble en fin dag med flere spontane fine opplevelser. Foruten de vakre husene, den bugnende blomsterfloraen og den flotte havnen, fikk vi oppleve saksofonist, pianist, svømmende fisker, deilig lunsj, isdessert og herlig båttur derfra til slutt. 

Bildene jeg tok får tale for seg:

 

Bugnende blomsterprakt i Puerto de Mogan

 

Her på dette hotellet ved havna står det blått på hvitt; Puerto de Mogan

 

Et glass hvitvin og spontanopptreden av en saksofonist gjorde underverker. Ga energi og avslappende stemning. Fikk 5 euro av meg. Vel verdt, han var flink og gav meg mye “input”der jeg satt

 

En liten lunsj med friterte scampi og søtsur saus var heller ikke feil med saksofonmusikk

 

Vi startet med å gå ut på en molo i den ene enden av byen. Det er lagt opp en steinmur som pir inn mot andre siden, men en kommer ikke over den veien. Det er vel for å skjerme badegjester der inne ved stranda kanskje

 

Vi måtte passere stranden i enden for å komme dit. En ser her også inn mot restauranten vi satt på først

 

Mye aktivitet der ute på sjøen også

 

Mens en far og hans lille datter bader beundrer vi utsikten inn mot Puerto de Mogan

 

Vi beveger oss mot andre siden av byen og ser inn i trange smug oppover

 

Puerto de Mogan sammenlignes litt med Venezia hvor kanaler går inn i byen. Her ei bro vi måtte forsere mot andre enden av byen

 

Her går en kanal fra sjøen og inn i byen

 

Karakteristiske hvitmalte murhus, med flotte malte streker rundt dører og vinduer + blomster

 

På vår vei hører vi plutselig vakker klassisk pianomusikk. Først forstår jeg ikke hvor lyden kommer fra, men plutselig ser jeg en mann som spiller inne i en liten kassebil. Det er en mann som fotograferer / filmer begivenheten i tillegg. Mulig her lages en musikkvideo. Blir stående å lytte en stund. Virkelig dyktig pianist. Dagens andre kulturelle innsprøytning, herlig!

 

Folk i kulissene. Kulissene består i flere teiner / fangstrelaterte tingester. Nå er vi i den andre enden av byen og ved havet

 

Inn mot byen 

 

Fine dekorative mosaikkgjerder inn mot byen

 

Hus klorer seg fast

 

Vakre gater inn mot havna

 

Fotoapparatet fikk kjørt seg i disse vakre omgivelsene

 

Et vindu

 

Havnen

 

Restauranter langs med havnen

 

Vannet så klart og fint at vi så fiskene svømte rundt

 

Gateprakt

 

Helblå vinduskarm, til og med blåfargede flasker i de to blå krukkene

 

For noen lekre store portaler, både her og der

 

Kent på vandring

 

Torget

 

Porten sier velkommen

 

Vinduer og blomster som holder stilen, lekkert!

 

En skuer inn mot byen 

 

Havneliv

 

Ved innløpet til havna

 

Det lille fyret på andre siden av havneinnløpet

 

Ferdig for dagen

 

Vi forlater dette vakre stedet; Puerto de Mogan, sjøveien

 

Synes du det er stas og oppleve andre land og kulturer?

 

#ferie #holiday #foto #photo #bilde #picture #image #reise #travel #reisebrev #syden #kanariøyene #grancanari #Spania #spain #sol #sun #strand #beach #havn #vakkert #nice

 

18 kommentarer
    1. Der så det flott ut..og så liksom litt gammelt og harmonisk ut…Der kunne jeg nok ha trives ja…Herlige bilder! så deilig å være med dere på tur…føler jeg har vært der jeg nå…hihihi…Ha en god kveld!

    2. frodith: Ja, takk Frodith, en meget koselig liten by! Vi kom hjem fra turen for litt over 1 uke siden, og det ble tre reisebrev fra turen, siste innslaget kom i dag. Ha en super kveld selv! Nå skal jeg se på Farmen kjendis, med ett øye og noen tastetrykk i bloggverdenen ved siden av, he-he 😉

    3. fruensvilje.blogg .no: Ja, takk, Puerto de Mogan var et “drømmested” hva gjelder det visuelle. Anbefales om en ønsker å besøke kanariøyene. Det blir alltid med meg masse fotominner hjem, det er hyggelig som du sier å se tilbake, minnes. Klem <3

    4. HeidiElise: Ja, ikke sant. Jeg synes det var et sted med fryd for øyet. Sjøveien er alltid deilig, synes jeg også. En fin måte å reise på, og ikke var det spesielt langt heller, i alle fall ikke til Puerto Rico. Ha en super kveld!

    5. Toini: He-he, Toini, ja nå har du vært der 😉 Meget spesielle hus, tenker da på maledekoren. Meget lekkert med alle buene, portene, dører og vinduskarmer, med blomster. Får vurdere noen måneder der når en en dag blir pensjonist ja. En super kveld videre til deg og mannen din + trekløveret!

    6. Etdiktomdagen: Tusen takk, måtte jo fotografere mye, når det er så vakkert! Et marked, hørtes koselig ut. sikkert masse folk der også da. Det er jo ikke større enn at en greier å rusle gjennom og gjøre seg kjent på noen timer. Klem <3

    7. Å nå drømte jeg meg tilbake til Puerto de Mogan! Jeg kjenner igjen mange av motivene dine, og lysten til å dra tilbake blir ikke akkurat mindre… Når jeg så den trange gaten som gikk oppover så husker jeg vi var litt skeptisk til hvor vi kom. Men det var jo “skiltet” med utsiktspunkt så vi gikk opp mellom alle husene. Følte vi nesten gikk på trappen til noen av de fastboende, men for en flott utsikt når vi kom opp! Det er vel den grå halvrunde muren jeg ser på bildet ditt inn mot byen ( der hvor det er en sykkel i forgrunnen – helt i kant med de øverste husene) som er utsiktspunktet. Når jeg kom opp ble jeg så fascinert over alle takterrassene som var i byen. Dem ser vi ikke når vi går rundt i de fantastisk koselige gatene. Herlig å få være med deg på en rundtur 🙂

    8. margarites: Har du vært der ja. En fryd for øyne, sikkert og visst. Vi gikk aldri opp i høyden de få timer vi var her, men sikkert fint det også ja. Mener jeg var på den andre siden av byen, fra sykkelen / stranden, i det smuget som går opp. Men det er sikkert flere slike steder. Så fint du ble med på turen, hyggelig!

    9. Det var gøy å se de fine bildene dine, særlig siden jeg var i Mogan rett før jul! Det er en nydelig plass, så flotte blomster overalt. Vi bodde i Puerto Rico, jeg og en venninne, men vi tok båten til Mogan. Og det var vi glade for! Jeg tok faktisk bilde av akkurat samme vindu med blå flasker som du hadde!

    10. Lillian: Så gøy å høre! Vi var også glade for at vi tok turen dit. Vi bodde jo i Playa del Inglès. Et lekkert fotomotiv det vinduet med alt det blå. Ha en fin kveld videre!

    11. Kamilla: Ja, det er jeg enig med deg i. Meget vakkert, med de buene over de smale gatene, portene, husmaling og ikke minst all den fine blomsterprakten. Så er det kort til stranden, hopping og til restauranter. God natt <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg