20.09.17. Røros er trivelig

Det er bestandig trivelig å komme til Røros. Liker så godt å ta med fotoapparatet og rusle rundt. Min mann og jeg dro til Røros siste del av juli i år. Vi skulle bare finne på noe for noen få dager. Det var allerede tidlig i juni at vi bestilte billetter til musikkteateret Elden som spilles på Røros hvert år. Det var ett av målene for turen, og vi overvar premieren. Du finner forøvrig bilder fra musikkteateret Elden under kategorien musikk / teater her på min blogg. I dag fikk jeg endelig tid til å vise noen bilder fra turen vi hadde i sommer til Røros. Her er et utvalg fra Norges triveligste by.

Ellers så er det samme travelheten her i huset. På jobb holder jeg på å lære et nytt datasystem, og ting tar derfor naturligvis lengre tid ved dokumentasjon. Men det er bare å trå til og komme seg gjennom den første tiden nå, så er det snart i boks, og det går lekende fort. en må bare tørre å prøve, ellers lærer en det aldri. Så får en håpe at alle mulige tilgjengeligheter blir lagt inn slik at det fungerer optimalt til mitt og også samarbeidende leges bruk.

Når det gjelder fritiden min, så fylles den i kveld med korøvelse. Koret holder på med både sang og teater for tiden. Begge mannfolka her i huset jobber ettermiddagsskift denne uka. Så etter jobb er jeg alene. Synes det også er hyggelig jeg. Trives godt i eget selskap.   

 

  

Her er piken på broen

 

Røros kirke

 

Olavsgruva

 

Sitter til og med i bilen under knipsingen, sjekk i bilspeilet

 

Reinsdyrene ligger 

Trivelige Røros dukker opp

 

Hus langs gatene i Røros

 

Utrolig fine dører 

 

Røros sin bakside

 

Sjøla på slagghaugene foran Røros kirke

 

Vi lå ved Bergstaden hotell

 

God mat på hotellet

 

Dessert må det også være

 

Mye kunst i Røros. Jeg trives med å gå på kunstutstillinger her

 

Favorittkunstneren min på Røros, Grethe Solemsløkk

 

Ragnhild Bjerkan er også dyktig 

 

Et koselig vindu på Røros

 

 

Torvtak på rekke og rad

 

De gamle håndlaftede husene er så flotte, her med undertegnede

 

Helt inntil slagghaugene står de

 

Noen minner meg om hytter

 

I vinduspostene hollandske krukker med planter på rekke og rad

 

Velkommen inn i Røros kirke

 

Hyggelige stuelån midt i byen

 

Kirken er lett synlig fra alle kanter

 

Et hyggelig dørspeil

 

Blomster og kunstatelier overalt

 

Elven som renner gjennom byen

 

Villblomster inne i et galleri

Vi tok en pubrunde en kveld også, Skanchebua

 

Nedover hovedgata

 

Har du vært i Røros?

 

#reise #travel #Røros #by #town #SørTrøndelag #Norge #Norway #trivelig #trehus #Røroskirke #kunst #art #galleri #gallery

 

 

 

 

 

16 kommentarer
    1. Flotte bilder! og noen veldig like det jeg tok når vi var der i fjor…hihih..særlit baksiden av Røros..ned gjennom gaten der..DET bildet har jeg også..hihih..og dører og tømmerhus..herlig!! Så flott der..men vi var der en søndag, uten folk og butikker…Ha en god kveld, og jeg liker også når mannen har kveldsvakt..kose seg litt alene…tror det er sunt jeg….

    2. frodith: Så absolutt! Takk, ja en fin blanding av litt av hvert. Husker du Pippi med den store snøballen. Den scenen ble spilt inn på Røros.

    3. dvergpinschere i mitt hjerte: Har du? Takk, ja vakkert og sjarmerende sted. Masse hus i tre her ja. Må oppleves en ukedag også, helt klart. Godt å være alene. Ha en finfin kveld du også! <3 Klem

    4. Så flotte bilder! Jeg har aldri vært på Røros, men vi har ferie om en drøy uke og da har vi planer om å dra dit ( hvis ikke de melder regn hele uken, for da vil mannen finne en restplass til varmen i stede for). En på jobben sa at Olavsgruven lå godt utenfor byen, stemmer det? Sånn at om vi bare har en dag i byen så anbefalte hun oss å droppe gruven og bare nyte byen. (Vi skal også innom en gruve i Kongsberg). Så nå er vi litt usikker på hva vi prioriterer, men jeg vil i alle fall prioritere å se byen 🙂

    5. margarites: Tusen takk! Skal dere? Får håpe på godvær da, så dere får sett den trivelige byen. Olavsgruven ligger utenfor Røros ja, mot Brekken og veien inn til Sverige. Jeg har sunget konsert med koret nede langt under jorda, i konsertsalen i den gruva. Hver februar / mars måned bruker det å være Vinterfestival hvor kor fra mange steder samles. Ja, har du bare en dag, bruk den i byen, så klart.

    6. her har du fått med deg det meste,så mange flotte bilder.Jeg har vært på Røros noen ganger ja,vi camper på campingplass når vi er der,og jeg elsker den byen ja

    7. fruensvilje: Takk ja, går jo rundt med fotoapparat ladet til bruk jeg. Det er jo en meget fotogen og sjarmerende by. Er det den campingplassen mot Os i Østerdalen? Men en kan fort bli blakk der, he-he 😉

    8. fruensvilje: Åh, da ligger den nærmere enn den jeg tenkte på. Ja, det er masse ekte merkeklær på Røros, og de holder jo derfor høyere pris. Så er det så masse fin kunst i form av malerier, glass og keramikk. Av kjente kunstnere så koster det flesk, he-he 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg