14.09.17 Min vakre fadder- og tanteunge har feiret sin konfirmasjonsdag

Sanna heter min vakre unge tanteøyensten. Hun ble konfirmert for to helger siden den 02.09.17. Min mann og jeg er faddere til henne, så hun har en spesiell plass i våre hjerter. Sanna er en sporty tenåring som holder på med fotball. Hun elsker det. Turene med familien sin er mange til Lerkendal og Rosenborgkamper. De drar oftere enn vi, enda de bor meget langt unna, 35 mil unna Trondheim. Da bor de ei helg på hotellet ved Lerkendal.

Videre så er hun opptatt av moter og sminke. Da hun var meget yngre sa hun til meg at hun ønsket å bli stylist. Så i gaver opp igjennom har hun fått sminke, sminkeskrin og løshår, og diverse andre styling-produkter. Jeg har ikke spurt henne om hva hun liker best nå. Vi treffes ikke så ofte pga. store avstander, men det blir da noen ganger i året. Enten kommer de i vår retning på besøk eller vi drar oppover. Det er i alle fall vakkert på Lauvøya ved Rørvik, i Vikna kommune. Sist men ikke minst så er unge Sanna opptatt av sosiale medier. Hun er på instagram og på snap med mange følgere. 

Hennes far er fisker, han og faren hans eier fiskebåt sammen. Jaggu ble det ikke en tur ut med lille-båten for gutta på søndagen, for å ta opp krabbefangst fra teiner ute i skjærgården. Slekta fikk med seg levende krabber med i bil-lasten for koking vel hjemme. Moren hennes, min 14 mnd. yngre søster jobber i barnehage. Hun har en storebror og en lillebror.

Vi var så heldige med været. Det var litt grått og trist da vi ankom Lauvøya klokken 12.30 på lørdagen. Hun ble konfirmert i Garstad kirke. Rett etter kirketida skinte solen opp og slik ble det hele resten av helga. Konfirmasjonen var klokken 14.00 og vi fikk dermed tid til innsjekking av ei rorbu som vi leide fra lørdag til søndag. Rorbuene er det Kvalpsundet rorbuer som leier ut. Ei venninne av moren til Sanna er eier. Litt dumt å sitte i bunad i bilen alle milene hjemmefra. Så da ble det til ombytting og siste finish før kirka og konfirmasjonen, da vi ankom. Det var mange nok fra slekta som bodde i hjemmet til Sanna og familien. Så greit det. Vi var bare en kort rusletur på 5 minutter unna huset deres likevel.

Konfirmasjonsdagen ble meget vellykket som en kan se på bilder nedenfor. På kvelden etter konfirmasjonen på lørdag hadde vi ei koselig stund med litt vin og øl, med gitar og sang. Min lillesøster Marthe spiller både trekkspill / torader, gitar, trommer og det meste. Det er bare å ønske seg sanger / låter, og hun spiller opp. Mine foreldre, begge mine søstre med familier og familien min var da samlet. Meget trivelig sammenkomst. Artig og treffes alle på et brett. 

På søndagen ble det foto-utflukt i bunad og med ferdig sminke, i lag med Sanna og moren. Fotograf var undertegnede. Vi dro litt rundt på øya og fant passende steder fot fotosession. Vi hadde litt dårlig tid, da Sanna var bedt i konfirmasjon ti en venninne denne dagen. Men fikk da tatt noen. Spennende å se om hun velger noen av mine bilder som takkekort eller om hun velger å dra til ordentlig fotograf.

Det har blitt lite blogging i det siste, har vært mye opptatt. lange arbeidsdager, kor / teater, politikk / valgkamp og familiebesøk. Når jeg har blogget har det dreid seg om politikk i det siste, men det blir annerledes framover. Nå er jeg back in business again, for å si det på engelsk. Noe jeg egentlig ikke liker å gjøre. Altså skrive på engelsk. Men synes det låter bra når en beskriver tilværelsen nå, her jeg sitter og blogger.    

   

 

Ja, dette er selveste bløtkaken. Det er storebror til Sanna som jobber innen programmering / hjemmesider; databransjen som har mikset bildene som de senere fikk laget i marsipan. Sanna er aktiv på både snap http://sanna123321 og instagram http://sannaaaolsen.vsco.com 

 

Sanna får prestehånda på hodet

 

Utenfor kirka etterpå

 

Kvalpsundet rorbuer, http://www.facebook.com/kvalpsundet/ . Her bodde vi i den ene rorbua. 

 

Nybygde, stod ferdig i år

 

Virkelig vakkert. Her skinner solen inn

 

Broen i mellom skjærgårdsidyllene

 

Fin utsikt i begge retninger

 

Fornøyd konfirmant når dagen oppsummeres

 

Borddekningen i forsamlingshuset (gammelskolen / “skolhuset”) på Lauvøya

 

Stilig!

 

Gratinert kamskjell til forrett

 

Jeg trodde vi skulle fortsette med enda mer fisk, men tror du ikke konfirmanten hadde ønsket seg thaimat, og slik ble det

 

Sanna ved kakebordet. Sjekk de karamellpuddingene. hjemmelagde og supergode

 

Kaffe og kaker + frukt

 

Fotografering med tante som fotograf dagen etter konfirmasjonsdagen. Sola var sterk

 

#konfirmasjon #Garstad #Garstadkirke #Vikna #Rørvik #Norge #Norway #tenåring #teenage #bunad #Floanbunad #Trøndelag

 

 

 

16 kommentarer
    1. Her så det trivelig ut og så artig med litt “annerledes”konfirmasjonsmat..og så kult med alle bildene på marsipankaka :)) Superfine bilder og nydelig konfirmant.. artig med armen opp for sola.. sånt det blir spennende bilder av… flink fotograf du <3<3

    2. annebe: Ja, en nydelig tenåring, takk! Artig kake og smakelige matretter også, takk. Når det gjelder fotografiet så måtte jeg jo finne et bilde som jeg garantert vet at hun ikke velger som takkekort i etterkant. Blir lite lys til ansiktet når armen kom opp. Sola var sterk.

    3. For en vakker konfirmant du har i tantejenta di <3 Så flott i den vakre bunaden. Høres ut som ei jente det er lett å like. Artig med litt fotoshoot. Mange flotte bilder!
      Og - alle trønderjenter er jo noe helt spesielt 😉 Spesielt de som har tilknytning til Rørvik, Vikna (hi,hi,hi - bare for å skryte litt så er jeg født på Rørvik)

    4. Helga Sriskantharajah: Ja, ei fantastisk flott jente og “likanes”. <3 Bunaden er det min mor som har sydd. Hun fikk den i konfirmasjonsgave. Den heter Floanbunad eller noen kaller den også Nord-Trønder-bunad, men det er visstnok galt da. Jeg har slik bunad selv, og liker den godt. Men den har en lei tendens til å krympe i klesskapet, he-he. Trønderjenter ruler ja, he-he! Så artig å høre at du er i fra Rørvik i Vikna. Bor du der fremdeles?.Det er nydelig der ute på vakre vindstille dager. Jeg liker landskapet, spesielt skjærgården.

      Ha en fin kveld videre!

    5. For meg så er det der en Nord-Trønder bunad… pytt, pytt 😉 Selv har jeg Kystdrakten som jo også har sitt opphav i Namdalen. Det hender den også krymper litt i skapet – så må jeg jobbe for å krympe etter 🙂
      Jeg flyttet til Moss da jeg var ett år gammel, men har hele livet hatt feriene mine nordafor. Mine foreldre er fra Nærøy, og vi har slekt rund baut der oppe – så det blir noen besøk når vi først er nordover. Skjærgården er noe helt spesielt når man kommer dit opp. Blir liksom ikke samme magien her nede på Østlandet.

    6. frodith: Tusen takk, ja en herlig jente. Jeg er stolt over å kalle meg tante til henne. bare synd vi ikke treffes så ofte pga. store avstander. Travelheten sluker meg. slik oppleves det, men mye er jo selvvalgt da og medfører store gleder også. da går det rundt.

    7. Helga Sriskantharajah: Ja, he-he! Jeg måtte passe meg i mine uttalelser om bunaden for ikke å tråkke i baret, da jeg har en bekjent og venn på facebook, hvor innlegget også ble delt, som jobber der hvor de lager bunaden i Inderøy. Moren til konfirmanten har også skaffet seg Kystdrakten. Du bor i Moss ja, men så godt å komme “hjem” i feriene da. En kjent sak for oss damer at det spøker i klesskapene, he-he 🙂 Hyggelig bekjentskap, nå vil jeg inn og titte på bloggen din også.

    8. Så mange flotte bilder! Ei vakker tantejente du har! Konfirmasjonsdagen er et stort øyeblikk! Klem <3

    9. HeidiElise: Takker så mye for fine ord her! Ja, den kaken var mitt i blinken for henne, flink storebror. Ellers var dagen meget fin, det skriver jeg under på.

    10. Anonym: Ja, virkelig ei knakende kjekk godjente, tusen takk! Tror nok det er en meget spennende dag for de unge konfirmantene. En dag med sommerfugler i magen og store forventninger.

    11. Vera Lynn: Tusen takk! Ja, Sanna er nydelig! De karamellpuddingene står min søster for. Det smakte fortreffelig. Det er ikke mye som slår hjemmelaget karamellpudding.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg