Husk! Det er politikken vi stemmer på og ikke statsministerkandidater

Nå har valgdagen kommet. Jeg er meget spent på årets valgresultat. Valget engasjerer meg. Det er viktig å ta stilling til hvilket Norge en vil bo i, og også hvordan en som nasjon vil framstå for de som bor utenfor Norges grenser. Jeg tror det kan bli jevnt i kveld.

Det jeg ikke liker med denne valgkampen forut for dagen i dag, er at presse og folk på sosiale medier får det til å høres ut som om det er et valg mellom statsministerkandidater. Altså at det er hvilken kandidat av Jonas og Erna vi vil ha som statsminister etter valget. Jeg mener at vi må tenke hvilken politikk som føres. Det er politikken som avgjør. Hvilken politikk vil du ha?

I dag er dagen kommet til å finne ut om en vil ha politikken til Erna eller til Jonas.Jeg tenker på forskjellen: Når Erna og makkeren Siv snakker om å gi til de som trenger det mest, er det rike bedriftseiere de har i tankene. Mens når Jonas og makkeren Audun bruker samme ord; de som trenger det mest, så er det de fattigste her i landet de tenker på. En vesentlig forskjell.

Så bør en til slutt sette seg inn i hvilke partier som sier at de vil danne regjering sammen. Altså de som sammen får flertallet av stemmene. Hvis du vil at den regjeringa som sitter i dag skal fortsette i fire nye år, bør du stemme Høyre (H), Fremskrittspartiet (Frp), Venstre (V). Ja, det er rart at Høyre og Venstre går sammen. Egentlig skulle en tro at de lå langt fra hverandre. Slik tenkte jeg også da jeg var yngre. Nei, politikk er ikke enkelt. De nevnte tre er i alle fall nokså sikre samarbeidspartnere. Kristelig folkeparti er også en del av denne koalisjonen, men vi vet ikke helt hva de vil gjøre. Det er slike ting som er så skummelt, og da er det kanskje bedre å velge de bort enn å gå for de, om en ønsker annet utfall enn dagens realiteter. Disse partier danner blå regjering. På den andre siden danner Arbeiderpartiet (Ap), Sosialistisk venstreparti (Sv) og Senterpartiet (Sp) det andre laget. Det er de på rød side, eller rødgrønn side. Sistnevnte, Sp har en gang før dannet regjering med den blå fløya også. Det er litt skummelt å tenke på om du vil ha forandring fra dagens regjering. Men de har vært i regjering sammen med de to førstnevnte i den forrige regjeringa. De har sagt at de denne gangen samarbeider på den rødgrønne siden. Så er det småpartiene Miljøpartiet de grønne (MDG) og Rødt (R). MDG er jeg sannelig ikke sikker på hvilken side de tar, derfor er dette et skummelt parti. Etter som de ligger til venstre kan de gjerne tenkes de går mot blå fløy. Mens Rødt mest sannsynlig er på rødgrønn side. 

 

 

 

#politikk #politics #valg #election #stemme #stemmerett #storting #regjering #partier

14 kommentarer
    1. Spennende nå ja.. Det viktigste er som du sier hva de står for , men man lar seg uansett påvirke litt av om en liker personene også..men viktig å ikke la seg “lure”av det… Ønsker deg en fin kveld <3

    2. ja ja jeg har iallefall avgitt min stemme i år også ,og jeg har kun latt meg styre av politikken og ikke lederne :)) så gjennstår det å se hvem som vinner

    3. Elevele: Nei, men det er interessant. I de siste nyheter her hjemme har det sett ut som om det er et valg mellom Jonas og Erna, så måtte lirke av meg dette i dag. Spennende kveld utover.

    4. annebe: Ja, men det er politikken som teller i de fire neste år. Det er den vi vil merke hver og en, for hver dag som går. Blir spennende utover kvelden. Men håper på rødgrønt, selv om det ikke ser lovende ut akkurat nå. Ha en fin kveld!

    5. fruensvilje: Ja, så bra. Meget viktig og være med å bidra. Det er jo politikken som teller. Det blir interessant nå utover kvelden. Du følger vel med?

    6. Det gjelder å finne det partiet som har flest saker som passer en. Man er nok ikke enig med alle sakene hos partiene, men man må finne det som passer best. Jeg har forhåndsstemt…og blir litt irritert over alle mailer og sms’er som kommer med oppfordring om å stemne. Tror likevel at mange flere har stemt i år – og det er bra. Nå får vi bare vente på det endelige resultatet 🙂

    7. margarites: Ja, selvsagt. En bør stemme med hjertet. Jeg er ikke enig i alt med det partiet jeg sympatiseres for jeg heller. Sånn er det bare. Jeg tror SMS’er og mailer er en form for engasjement. Men ikke alltid det slår bra ut. Jeg må si jeg er noe skuffet så langt i valgsendinga. Men må bøye meg for demokratiet. Likevel, jeg skriker innvendig her jeg sitter nå, he-he.

    8. Du tar feil når du tror AP gir til de fattigste. Der heter det at det skal lønne seg å arbeide, og de som ikke kan pga helse eller annet, skal såvisst ikke løftes opp med mer penger. Det de gjør, er å fordele til mellomklassen…dem er det flest av. Velgermateriale. Jeg har sett dem i for mange år.
      SV derimot, tror jeg nok mener det mer alvorlig, men de kommer ikke til pga størrelsen 🙂 Og kanskje er det like greit, for det vil koste for mye. Ingen av disse røde partiene tar hensyn til folks inntekt når det kommer til eiendomsskatt. Det så man jo i Bodø som er AP-styrt. Det synes jeg er rimelig ondskapsfullt.

    9. Jeg har ikke orket å følge så mye med 🙂 I går la jeg meg kl. 21, så fikk ikke med meg hvilken regjering som vant. Det lille jeg har hørt i forkant tydet på at rødt lå bittelitt lenger fram enn blått, men i dag våknet jeg visst til en blå regjering i fire nye år 🙂 Mye som skjer, tydeligvis 🙂

    10. fruensvilje: Ja, en bør følge med. Jeg overvåket det hele på valgvake med partiet mitt SV. Vi gjorde en bra figur, men leit at det ble fire nye år med blå retning, med Fremskrittspartiet på lasset. Men folket har talt, ikke noe å gjøre med det. Det kalles demokrati.

    11. Old: Uansett valget er over. Folket har talt og det må en finne seg i. Takk for at du engasjerte deg. Du forstår det at det er nettopp skatter og avgifter som skal dekke det folk får av velferdsgoder. Vi som jobber må betale inn til fellesskapet. Jeg betaler min skatt og avgift med glede fordi jeg vet at det hjelper mange som trenger det. De uføre (penger til livsopphold fra NAV), de arbeidsledige (NAV – arbeidsledighetstrygd), de kronisk syke (blå resept billigere medisin og medisinsk utstyr, gratis sykehus, billigere å gå til legen, etterhvert frikort), rusmisbrukere (metadon – til bolig / hospits) osv. listen er lang. Det er det som kalles velferdsgoder. Jeg lurer på hvordan Erna og co. skal dekke utgifter til de svakeste nevnt her, om vi skal få lavere og lavere skatteinnbetaling fra de som jobber. Da blir det ikke råd til det. De må kanskje greie seg selv, eller? Derfor, jo, Jonas gir til de fattigste via velferdsordningen. Dette ved å opprettholde skatteinnbetaling og også evt. øke, da vi ser at det stadig blir mer behov.

      Vi får gjøre SV stor da ved å stemme på de! Det koster ikke mer enn vi som jobber kan bidra med av skatteinnbetaling. Vi som har båt ved sjøen, to biler i familien + hytte på fjell eller sjø koster. Vi har råd til å betale. Så må vi få de rikeste til å betale inn mer skatt. Så enkelt er regnestykket. Eiendomsskatt er med å betale utgifter til fellesskapet i kommunene. Er det ondskap, overfor hvem? Husk! Det kommer noen til gode.

    12. Elevele: Jeg satt på valgvake i fylket mitt med presse og lokal-TV til stede med mitt parti SV. Men nå er valget over. Folket har talt. Det er demokratiet. Så nå får en blogget om annet, he-he. Men leit med blå retning i fire nye år.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg