Valg på mandag 11.09./ Godt å vite for de som enda ikke har bestemt seg

Nei, jeg har egentlig troa på at den norske mannen og dama i gata vet bedre, eller gutten og jenta for den sagts skyld. Men jeg må spørre, fordi jeg jaggu ikke er helt sikker? Det står så mye rart i media, og i kommentarfelt for tiden. Det er neimen ikke enkelt å være hverken ung eller gammel og skulle gå og avgi stemme i årets valg. Politikk kan oppleves kjedelig og en gidder liksom ikke å engasjere seg, fordi det liksom ikke angår meg. Men det gjør det i aller høyeste grad. Det er meget viktig å være med å forme landet vårt i den retningen en vil ha. At det bare er de som tar en grundig undersøkelse av fakta og forstår sammenhenger, som greier å ta fornuftige og “sunne” valg er blitt en realitet.

En skal ikke la seg forme av det media skriver. Aviser og journalister skal være nøytrale, men det er de ikke. Jeg fikk tidlig høre hjemmefra at den avisen ligger til høyresiden, og den avisen igjen er mer sosialistisk orientert. Det finnes aviser her i Norge som er på enten den ene eller andre siden partipolitisk, og det preger også overskriftene. Det bør en være klar over, og ikke ta til seg alt som den eneste sannhet. Noen aviser er nettbaserte eller mer som en blogg og må pirre lesere med overskrifter, som ikke alltid er sanne. Men de må fenge interesse, fordi det gir penger inn i kassa om folk går inn i innlegget og leser.

Ellers så stemmer heller ikke de valgomatene som ligger ute. De dukker opp i forskjellige aviser / nettet og vil få deg til å stemme på det partiet de legger opp til at du skal velge. Jeg prøvde den flere ganger, men fikk ikke det partiet jeg trodde jeg ville ha. Det gikk ikke på at jeg svarte utenom deres politikk, men heller at et annet parti dukket opp i stedet. Om jeg hadde brukt enda flere timer på å ta testen, så hadde jeg aldri fått opp det partiet jeg ville. Synes dette er en ugrei utvikling. Så det er du som må undersøke fakta. Gå inn på hvert parti sitt politiske program, for å se hva de står for. Før du går og stemmer. For det er så viktig at du stemmer rett, og ikke lar deg lede av andre. En trenger ikke være enig i alt det et parti står for. Men velg det partiet som har flest saker du bryr deg om på agendaen, og som sier det du ønsker skal bli framtida.

Så bør en til slutt sette seg inn i hvilke partier som sier at de vil danne regjering sammen. Altså de som sammen får flertallet av stemmene. Hvis du vil at den regjeringa som sitter i dag skal fortsette i fire nye år, bør du stemme Høyre (H), Fremskrittspartiet (Frp), Venstre (V). Ja, det er rart at Høyre og Venstre går sammen. Egentlig skulle en tro at de lå langt fra hverandre. Slik tenkte jeg også da jeg var yngre. Nei, politikk er ikke enkelt. De nevnte tre er i alle fall nokså sikre samarbeidspartnere. Kristelig folkeparti er også en del av denne koalisjonen, men vi vet ikke helt hva de vil gjøre. Det er slike ting som er så skummelt, og da er det kanskje bedre å velge de bort enn å gå for de, om en ønsker annet utfall enn dagens realiteter. Disse partier danner blå regjering. På den andre siden danner Arbeiderpartiet (Ap), Sosialistisk venstreparti (Sv) og Senterpartiet (Sp) det andre laget. Det er de på rød side, eller rødgrønn side. Sistnevnte, Sp har en gang før dannet regjering med den blå fløya også. Det er litt skummelt å tenke på om du vil ha forandring fra dagens regjering. Men de har vært i regjering sammen med de to førstnevnte i den forrige regjeringa. De har sagt at de denne gangen samarbeider på den rødgrønne siden. Så er det småpartiene Miljøpartiet de grønne (MDG) og Rødt (R). MDG er jeg sannelig ikke sikker på hvilken side de tar, derfor er dette et skummelt parti. Etter som de ligger til venstre kan de gjerne tenkes de går mot blå fløy. Mens Rødt mest sannsynlig er på rødgrønn side.

Se også på spørsmålene under og se hva du tror på eller ikke. Det kan kanskje hjelpe deg til å bestemme deg også:        

 

Tror virkelig folk at skatteinnbetaling er en pålagt straff uten å få noe igjen?

Tror virkelig folk som får sin trygd via NAV at det er innvandrerne som kommer til å ta i fra dem pengene?

Tror virkelig folk at de får NAV-trygden sin hvis vi som jobber betaler inn mindre skatt?

Tror virkelig folk at bedriftseiere- / ledere vil ansette flere folk og med mer kompetanse om de får mer skattelette?

Tror virkelig folk det blir mindre stressende å være arbeidstaker om all makt går til eierne / lederne og at arbeidsmiljølover blir avskaffet?

Tror virkelig folk at etterkommerne sine ikke trenger ren luft å puste i?

Tror virkelig folk at å være egoistisk og grafse til seg mest mulig selv, uten å dele med de som har lite her i landet og ellers i verden skaper fred?

Tror virkelig folk at innvandrere som gruppe, at de alle voldtar, er terrorister og kriminelle?

Tror virkelig folk at overfylte klasserom med mange elever og bare en lærer gjør at akkurat ditt barn blir sett og hørt?

Tror virkelig folk at opprustning og mer atomvåpen skaper fred?

Tror virkelig folk at Norge blir et bedre land om de aller rikeste blir enda rikere?

Tror virkelig folk at å slå sammen kommuner vil føre til bedre tjenester og at avstander til det vi trenger vil forbli den samme?

Tror virkelig folk at å plassere politimenn flere mil unna i nabokommunen deres vil føre til raskere utrykning til sitt hjemsted?

Tror virkelig folk at å legge ned fødeavdelinger i sin kommune og bruke bare det i nabobygda, gjør at en får fortere hjelp når en trenger det?

Tror virkelig folk at en privat bedriftseier vil bruke penger på flere hender og på folk med høyere utdanning, da det koster mer penger?

Tror virkelig folk at grunnskole, skolebøker, helsestasjon, barnevaksiner, sykehusinnleggelser og operasjoner blir gratis, om vi ikke betaler inn skatt?

Tror virkelig folk at innvandrere krysser hav i dårlige båter med livet som innsats, om de hadde hatt sjansen til et godt liv der de kom fra? 

Tror virkelig folk at det er innvandrere som mener vi må fjerne tradisjonelle ting; som julenisse, årlige julekonserten i kirka, brunosten…..?

Tror virkelig folk at Erna Solberg tar avstand fra ytterliggående høyreekstreme uttalelser fra regjeringspartner Sylvia Listhaug?

Tror virkelig folk at Erna ikke er sjefen til Sylvia Listhaug og kan styre hva hun sier eller ikke?

Tror virkelig folk det blir fred i verden ved å blande seg inn med våpen i konflikter i fjerne land?

Tror virkelig folk at valgkampen bare handler om hvem en vil se som statsminister?

Tror virkelig folk at vi får det bedre om vi svarer ja på alle spørsmål ovenfor?

 

Jeg har stilt noen spørsmål ovenfor her som er viktig å tenke gjennom, og prøve å svare på om du går til valgurnene. Det er helt opp til deg hva du stemmer. I Norge er det frie valg, heldigvis. Håper at du på valgdagen går inn i stemmelokalet og legger din stemme i valgurna. Hvis du lurer på hvordan du gjør det er det bare å spørre de som sitter der og holder oppsyn med hele prosessen.

Godt valg!

 

   

 (Bildet er hentet fra internett)

 

#valg #stemme #politikk #politics #election #partier #storting #regjering 

 

 

 

  

 

11 kommentarer
    1. Tiril Sørensen – Trening, Kosthold & Oppskrifter: Tusen takk! Prøvde med dette og få de unge velgerne som vegrer seg mot å stemme, til å oppsøke valglokalene og avgi sin stemme. Det er viktig!
      Ha en super dag selv!

    2. ikke lytter jeg til valgdebattene og ikke lar jeg meg påvirke av hva andre skriver,jeg har tatt et standpunkt og det er det som bestemmer hva jeg skal velge,nå i disse dager lover og lyger alle partia ,så det nytter ikke å bestemme ut fra det dei sei i dag,en må se hva som blir gjort gjennom åra som har gått :))

    3. fruensvilje: Helt enig med deg, valget er opp til hver enkelt. Valgflesk mye av det ja. Viktig å se hva som er gjort og ikke bare fire år tilbake i tid, men i hele etterkrigstiden, synes jeg. Det er det store bildet som teller.

    4. Lurt med litt hjelpespørsmål ja 🙂 Takk 😀 Jeg skal stemme, om jeg er aldri så lei de debattene og diskusjonene og alt…Men jeg kan ikke la være, det er viktig å stemme så klart 🙂

    5. frodith: Tenkte det kunne være oppklarende med noen spørsmål og få med de som opprinnelig hadde tenkt å bli hjemme i sofaen på valgdagen. Ja, en kan bli litt lei over hva det fokuseres på i alle fall. De viktigste sakene kommer liksom i skyggen. Supert Frodith, din stemme teller også!

    6. Klart jeg skal stemme – godt med noen sånne spørsmål som får en til å tenke – jeg har nok bestemt meg nå! Så da er det bare å løøøøøpe til valglokalet! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg