08.08.17. Fiskesuppe kan være nydelig

Fredag i forrige uke lagde jeg fiskesuppe. Den ble meget god, synes jeg. Når en har fiskekraft etter et bedre kveitemåltid, er det helt uhørt å kaste kraften ned i sluken på vasken. Så den tok jeg vare på i kjøleskapet til dagen etter. Etter kveitemiddagen hadde jeg også noen få nypoteter, gulrøtter og nykål igjen, som også havnet i kjøleskapet. Fint å bruke i suppen det også. Først laget jeg jevning av en smørklatt og mel, før jeg tilsatte fiskekraften + fløte. Jo, du rynker sikkert allerede på nesen; smørklatt og fløte. Nei, dette er ikke en slankeoppskrift. De finnes ikke i mine arkiver. Bare ektelagd mat er god mat. Ja, jeg mener det. Alle de slankeoppskrifter som finnes til sammen, greier ikke å gjøre maten til noe vidunderlig for en gane. Det må være reelle ingredienser. Jo mer godt du putter i, dess bedre smaker maten. Slik er det bare. Så kan hver og en velge det de synes er best for dem selv. 

Mens disse ingredienser kokte, stekte jeg litt sei av en seifiletpakke i stekepannen. Noen store reker gikk samme vei, med krydder som salt og pepper. Nei, det hadde ikke blitt like godt og bare puttet alt i gryta. Å gi dem en kort stek i pannen med litt fett, setter smakene bedre når de has i suppa. Jeg “kokte” også ut stekepannen med litt vann. Å “koke ut” betyr å tilsette litt vann i pannen, mens den er varm, da får du bedre ut smakene og de rester som sitter fast i pannen. Bare så mye vann at det nesten dekker stekepannen. Da freser det liksom til og boblekoker. Dette has så i suppegryta. Videre tilsatte jeg nypotetbiter, gulrøtter og litt strimlet nykål + purreløk til slutt. En trenger egentlig ingen oppskrift, blir suppen for tynn bør du lage en sausejevning av mel og vann (jeg bruker alltid et glass med vrikork, som jeg rister til alt er oppløst. For å være sikker bruker jeg en sil når jeg har det ned i gryta, vil jo ikke ha klumper i suppa). Blir suppa for tykk er det bare å kjøre på med mer fløte eller vann.  Ved siden av hadde vi rundstykker og smør. Meget smakfullt og godt!   

 

Nydelig!

 

Ser det ikke godt ut?

 

Fra kveitemiddagen dagen før. Det blir god kraft av kokevannet fra fisken

 

Fiskebitene + rekene får stekt seg litt

 

Her har jeg spedd i fiskekraft og fløte med jevningen av hvetemel og smør

 

Purreløk må i gryta til slutt

 

Spiste også suppe til lunsj på formiddagen på lørdag, da med disse ferdige hvitløksbrød ved siden av

 

#mat #food #suppe #soup #oppskrift #recipe #kveite #halibut #reker #shrimps #grønnsaker #vegetables #gulrøtter #carrots #kål #cabbage #purreløk #leek #fløte #cream #smakfull #tasty

8 kommentarer
    1. Nammm..ja det både så og hørtes virkelig godt ut..Jeg er så enig med deg…All mat med fløte og smør blir godt! jo mer jo bedre sies det…hihih..jeg er ikke så flink til å lage mat fra bunn..så blir mye halvfabrikat her…men jeg tilsetter gjerne egne ting..

    2. Og der fikk jeg vann i munnen!!!!!!!!!!!!!
      For det er lenge siden jeg har spist fiskesuppe – og DEN så berre lekker ut!!! 🙂

    3. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja, he-he! Med gode ingredienser blir maten også god. Så enkelt som det er det 🙂 Det er lov med toro + ferdig hermetikk også, innimellom 🙂

    4. Anonym: Ja, takk, det er grei mat innimellom. Så får en utnyttet rester til fulle. Det er viktig å ikke kaste mat. Det blir noe planlegging da, så en må tenke flere dager framover. Men det lønner seg.

    5. fruensvilje: Takk snille du! Nei ikke skadelig, det er så bra. Jeg tenker at kanskje blir en så fokusert på kropp og skjønnhetsidealer at det en tror er sunt, egentlig ikke gir nok vitaminer og mineraler i lengden. Hva er feil med normal gammeldags husmannskost? Det er det jeg vil ha 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg