05.06.17. Langhelger er til for å nytes, helt konge

Nå går vi mot slutten av en langhelg, nemlig pinsehelga. Jo, anledningen til slike fridager har med religion å gjøre, og det er det eneste jeg priser den for, he-he, uten at jeg ønsker å si mer. Det første bildet her viser hvordan jeg følte meg ved inngangen til en laaaaang helg. Helt konge! Jeg er så glad for at snap er oppfunnet med ulike valg av filtre. Det er så morsomt å legge ansiktet sitt inn, slik som i denne kronen (første bildet). Så er det også lagt til slike filtre som glatter ut rynker og viser en fra sin flotteste side, he-he!

Langhelg er til for og nytes i fulle drag. Det har jeg gjort. Jeg la faktisk ingen planer på forhånd. Helga bare ble slik den ble. Det eneste planlagte var å sove skikkelig utpå den første dagen fri, på lørdagen. Jeg hadde tenkt å ligge å dra meg lenge i senga. Men nei, det startet med at min mann som er A-menneske og allerede oppe kommer inn døra på soverommet og sier at moren hans har ringt om at hun stikker innom en tur. Da var det bare å hoppe ut av senga og i klærne, mens det surret rundt i hodet om hva jeg skulle servere. Klokken var så langt på dag at det sikkert hadde smakt med lunsj for henne, mens jeg kunne ta det som en frokost. Så da rasket jeg sammen en god salat med kokte egg og grove rundstykker, som jeg tok opp fra fryseren. Det ble ei trivelig stund på altanen. Eneste at det var litt kaldt på lørdag, så vi endte opp inn etter hvert. 

Så dukker plutselig eldstemann opp, altså Steffen min eldste sønn. Han kom opp fra kjelleren, og hadde sovet over i huset her etter å ha vært sjåfør for en festgjeng fredagsnatta. Enn det, hverken jeg eller min mann hadde fått med oss at han hadde kommet inn i løpet av natta. Slik er det her i gården, vi er meget gjestfrie, så mine to sønner + noen venner av de vet hvor nøkkelen ligger, og det er fritt frem å ligge over når som helst. Utover lørdagen gikk tiden med til skyssing til og fra. Min eldste sønn måtte kjøres til Verdal for å bringe en bil som var lånt av andre. I det vi skulle returnere ringte min yngste sønn, Bendik om henting på campingen på Stiklestad, hvor han og en kamerat hadde havnet den natten de var ute. Det er Vømmøl må vite i nabobygda (kommunen) Verdal. Gå gjerne inn å les om hva det er: https://vommol.org/hva-er-vommol/. Det er en stor happening må dere tro. Da er det fest for både unge og gamle. Jeg har deltatt i mange år her, men valgte å stå over i år. Greit var nok det, når det var så mange som trengte sjåfør.

Senere på lørdagen dro min yngste sønn på fest igjen, fordi det er da det liksom er Vømmølfest med musikk fra flere scener. Det går i Vømmølmusikk laget av Hans Rotmo. Han kommer fra Verdal og har laget utrolig mange fine viser opp igjennom åra. Synd han i de seneste år har kommet med ulike uheldige uttalelser i politisk retning i media. Jeg støtter ikke hans syn for å si det slik. Vil ikke gå mer inn på det. Men at han er unik som kunstner er det ingen tvil om. 

Etter at yngste sønn var dratt på vorspiel til en gjeng med kamerater, spiste vi et godt måltid med min eldste sønn. Så ble det til at vi kjørte han hjem til Malm, og på samme tur ble det en tur innom mine foreldre i Follafoss. På veien dit kjører vi forbi Steinkjer, og her var det igjen duket for tulipantid. Vakkert å se, som alltid. Hadde en fin kveldsstund der med mammas nydelige osterundstykker og med daim iskake. Altså hele lørdagen var det tilfeldigheter som førte til at dagen ble som den ble.

Planla og ligge litt utpå også på søndagen jeg, men da jeg skjønte at sola stekte utenfor vinduene, så hivde jeg meg ut av senga. For en fin søndag vi i Trøndelag fikk, i alle fall helt til sein ettermiddag / kvelding. Dette måtte bli en dag viet til uteliv på verandaen var agendaen. Bikini, solkrem og solstol ble det i flere timer, og jeg fikk faktisk en gyllen fin farge på kroppen. Dette lover godt, da vi drar til Kroatia snart. Slipper unna med noen få timer i solarium før vi reiser, da jeg la et godt grunnlag under søndagens sol. 

Min søster Marthe ringte meg lørdag, og hun spurte om jeg ikke ble med og så teater på søndagen. Jo, selvfølgelig sa jeg ja med en gang. Jeg hadde jo også ønsket å se det stykket som avgangselevene ved Nord Universitetets skuespillerutdanning satte opp i år. Det er et historisk tilbakeblikk til krigens dager da Henry Oliver Rinnan og hans bande regjerte her på Innherred. De herjet og arresterte og torturerte mange motstandsmenn under andre verdenskrig. Men før dette inviterte jeg min søster Marthe og min yngste sønn på grilling. En herlig dag å nyte sommerkoteletter, maiskolber og sommerlig salat på. Så ble det teater som dessert. Jeg likte teaterstykket skikkelig godt. Avgangsstudentene fortalte historien på en spennende og kreativ måte. Utrolig flinke skuespillere!

På langhelgas siste dag, mandagen, bestemte vi oss plutselig da været ikke var det beste, med regnbyger innimellom, for å handle noen sommerplanter. Noe skulle vi ha til et gravsted og noen skulle i jord eller krukker her hjemme. Et stort epletre ble med oss hjem. Det var i slik fin blomstring. Gartneren bedyret at det ikke ville bli så stort. Det var laget slik at en kunne stå på egne bein å høste røde fine epler fra det. Altså uten gardintrapp / stige. Nå blir det lagt vekt på at det skal være enkelt. Så får de klonet og behandlet trær slik at de får rette “looken”. Fantastisk!

Alt i alt har vi hatt ei skikkelig kjekk langhelg, hvor ingen ting var “spikret” på forhånd. Helgen ble toppers! I morgen er det jobbdag igjen. Eller, jeg skal faktisk på en veilednings – workshop i Trondheim ved RVTS, som står for: Ressurssenter om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging. Se her: http://rvtsmidt.no . Det dreier seg om samtaler med familier i eksil – familiegjenforening i eksil. Blir nok spennende og lærerikt. 

 

Langhelger skal nytes og tas på sparket, helt ålreit det  🙂 

         

  

Helt konge med langfri, yeeeeehhhhhhh!

 


Jeg er heldig jeg, staute karer

 

Tulipanbed på Steinkjer. Disse må passeres på tur til Malm og Follafoss

 


Vakre farger

 


Dette så jeg i lag med min søster Marthe på søndagen. Her noe hentet fra avisa. Glad jeg så det!

 


Et epletre ble med oss hjem

 


Enda flere sommerplanter ble med

 


Alstadhaug kirke, med den gamle ammestua. Dagens agenda “plantebesøk” på kirkegården

 


Akkurat så glad som dette er jeg etter langhelga, he-he  🙂

 

 

#langhelg #helg #weekend #pinse #juni #Vømmøl #snap #filter  

 

 

 

6 kommentarer
    1. For en deilig helg! Og det å ikke ha noe spikret, men bare ta ting som de kommer er ganske herlig. Flotte bilder, og de tulipanbedene kunne man jo nesten tro var fra Amsterdam 🙂 Her har vi tatt livet med ro i helgen også, og jeg har faktisk sovet rekordlenge både lørdag og søndag (til 0930 og 09.50). Utrolig deilig, men jeg føler jo at “halve dagen” var godt da. Ikke ofte jeg sover så lenge, selv om muligheten er der i helgene. Ønsker deg en fin uke 🙂

    2. margarites: Ja, takk rene balsamen for kropp og sjel. Det er det som er deilig, ingen ting spikret, bare ta ting slik de kommer. Ja, på Steinkjer kan de dette med tulipaner. Det er virkelig et vakkert skue, vel verdt et besøk. Du må nok legge på en time til, når jeg snakket om å sove utpå, he – he! En kan jo føle kanskje at dagen har gått når en våkner litt seint utpå. Ja, og så? Da har den det da. Kanskje en trengte akkurat det den dagen. En må unne seg ro og hvile innimellom.Godt å ta livet med ro i alle fall. En fin uke til deg også!

    3. Artige slike snapchat-bilder både de vakre og de mindre vakre..hehe..men jeg er ikke på snapchat.. så må klare meg uten ..:))
      Koselig med en tur på teater sammen med søsteren din da :)) Og fine gutter har du…og di har flott mamma :)) Aldeles nydelig med alle tulipanene :)) God natt og fin morgendag <3

    4. annebe: Ja, he-he, her ble litt av hvert. Nei, om en ikke er på snapchat, så finnes det mange andre finurlige redigeringsprogram som får glattet ut og fikset på det som en evt. ikke er fornøyd med. Teaterbesøk er alltid noe jeg setter pris på. Glad jeg har en søster med samme smak. Da har jeg alltid noen å dra sammen med. Ja, guttene er jeg stolt av. er ikke alle mammaer det? At mammaen er så flott, vet jeg ikke. Men det er det de har, he-he. Steinkjer er Nordens Amsterdam, det er sikkert. Nydelig! God natt og ha en toppers morgendag selv! Klem <3

    5. Ja du rekker mye på en helg du..greit den var lang..men herlighet så mye..hihih.. men høres koselig ut..og som du sier..det var ikke spikret..men ble til underveis..da går det an..Så flotte sønner du har! og du er jo så flott som alltid!! Flotte bilder! ha en god ny uke!

    6. dvergpinschere i mitt hjerte: He-he! Veien blir til mens en går, er det noe som heter. Slik var helga. Synes det ble toppers jeg, nei aldeles ikke for meget. Takk ellers for hyggelig tilbakemelding! Alle bilder er denne gang tatt med iphone faktisk. Jeg tok ingen planlagt fototur i helga, med min Nikon. Det ble det ikke tid til. Men bilder blir da ikke så verst likevel, takk!ha en ny god uke selv!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg