20.04.17. Tilbakeblikk; langfredag på påskefjellet

Jeg holder på med oppdateringer etter en påske uten det store nett – og blogglivet. Må jo gjøre andre ting skal en ha noe å skrive om her, he-he. På langfredag dro vi, min mann og jeg til fjells Nærmere bestemt Åbofjellet, kloss inntil svenskegrensa i Verdal kommune. En kjøretur på ca.45 minutter hjemmefra. Vi tar ofte turen opp dit om vi skal kose oss på høyfjellet.

I vår kommune Levanger har vi Vulusjøen. Drar noen ganger dit også. Men der er det så masse med folk. Vi gidder ikke å gå i kø på fjellet. Jeg liker stillheten og roen det gir å sitte å nyte livet med svartkjelskaffe, bållukt og helst varmende stråler med sol. Superherlig! 

Været var av variabel kvalitet. Surt og kaldt innimellom. Varmt og herlig når sola dukket opp. Men vi hadde noen deilige timer ute i friluft. Ingen påske uten en tur på fjellet. Mine ski er av eldre modell, smørefrie. Min mann sier at de snart går for å være veteranski og burde ha havnet på museum, he-he. Jeg ser nok også at skiene ikke er de beste om en skal ha det tempoet som andre har bortover viddene. Men de duger til meg, bruker jeg å si. Får se om det blir nye ski etterhvert.I alle fall gikk vi ikke for den store skituren. Bare noen hundre meter for å komme litt utenfor veien og biltrafikken. Det holder for ei fin dag.

Her glimt fra turen   


Hva er vel påsken uten en grillpølse eller to ute i det fri på påskefjellet?

 


Svenskegrensa, bare hundre meter fra der vi parkerte

 


Mine flotte uslitelige bortoverski, Landsem. Vet jaggu ikke om det finnes Landsemski i dag

 


Herlig!

 


Ung og gammel furu, tett omslynget. Jeg elsker furuer. Dess mer krokete og gammel dess bedre

 


Konglefotografering

 


Virkelig kronglete grener. Her står jeg under og fotograferer rett opp i en furu

 


Et konglebilde til

 


Vi fant oss en fin plass å sitte for å nyte stunden

 


…. og om litt er kaffen klar. Hadde med ved i en sekk hjemmefra, så det gikk fort  å ordne bål. Dessuten slapp vi å knekke grener fra de fine trærne. Satte svartkjelen rett på vedlompene, og løftet den opp med en litt større kjepp

 


Så må den klarne. det ble omsider kaffe og kvikklunsj. Ingen påske uten

 

#friluftsliv #outdoor #natur #nature #ski #skiing #vinter #påske #Eastern #Verdal #Åbofjellet #tur #skitur #furu #foto #photo #bilde #image #picture #fint #nice
 

8 kommentarer
    1. sååå koselig! og jeg er helt enig med deg..trenger ikke nye ski om man går lite på ski..da får det duge det man har! og de så da flotte ut de der..:-) Tror nok mine er like gamle! fikk noen nye sko av en som syns de jeg hadde var litt vel gamle..hihih.. Flotte stemningsfulle bilder!! ser ut som en perfekt påske!!

    2. dvergpinschere i mitt hjerte: Takker! Tenker slik jeg også. Ja, det jeg glemte å fortelle er at jeg har arvet skoene fra min sønn. Han vokste jo fort ut av str. 40 som jeg bruker, og han har pr. i dag skostørrelse 46 og er i nærheten av 190 cm høy.

    3. Skikkelig påskeidyll, fjell,snø og bål :)) Du sier været var variabelt men på bildene ser det nydelig ut i alle fall :)) Så artig med de trærne som står slik omslynget :)) Ha en fin kveld <3

    4. annebe: Ja, hyggelig tur og jeg var vel heldig akkurat i det jeg / vi knipset da. For det var hele tiden små skyer som skygget for solen og da ble det skikkelig hustrig, synes jeg. Ja, synes jeg også, de trærne var artige. Ha en super kveld selv!

    5. Margrethe: He-he, takk Margrethe! Helt etter ditt hjerte ja. Mitt også. Bålkos, svartkjelskaffe og pølsegrilling i frisk fjelluft er toppers alternativ til sofaen i alle fall. Ha en god natt og en hyggelig morgendag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg