13.03.17. Med fotoglimt fra helga, Trondheimstur

I helga, på lørdagen dro jeg alene inn til Trondheim for å kose meg med en lidenskap jeg har, fotografering. Fra vårt hus er det ca. 1 time og 15 minutter å kjøre til Trondheim. Jeg synes det er avslappende og trivelig å gå i en storby og lete motiver. En ting er sikkert, det mangler ikke på sistnevnte. Egentlig var målet for turen gatefotografering, for på tirsdag er det møte i Innherrred fotoklubb igjen, og denne gang er tema for månedens bilde (en konkurranse), nettopp gatefoto. Jeg tok masse gatebilder, men også masse andre motiver fanget min interesse.

Det jeg ikke visste var at det var skikkelig masse folk i byen denne lørdagen. Forretningsstanden hadde nemlig noe de kaller “Toilldager”, det vil si salg. Så det så ut til at alle mann gikk av huse denne dagen. Koselig var det at det var så fint vær. Nærmest vårstemning. Så folk satt ute på cafèer. På Bakklandet som er en koselig bydel i Trondheim, ble det til at jeg satte meg utendørs i sola på cafèen Dromedar med en god kopp med søt chillikaffe og et gulrotkakestykke. Trivsel å sitte der å nyte stunden, og titte på masse folk som svinset forbi.

Jeg gjorde også en runde innom Nidarosdomen med fotoapparatet. Så tok jeg turen innom Anno, ja Anno fra TV-programmet med samme navn. Det inngjerda området ligger kloss inntil Nidarosdomen. Her har det vært aktiviteter for store og små hver lørdag i det siste, siden 14. januar. Denne lørdagen var faktisk siste dag med dette. Her var det gamle håndverk som var i fokus, smedarbeider, steinhuggeri og tømring bl.a. Så var det forskjellige leker og spill av eldre modell som folk kunne konkurrere i. Ellers var jeg innom Trondheim torg. Jaggu ble det ikke tid til en runde med kikking i butikker, på salget. Jeg kjøpte faktisk en overdel / topp på turen. Jeg dro hjemmefra klokken 11.30 og kom tilbake klokken 19.00. Synes jeg hadde en spennende og toppers dag.

Her ser du noen glimt i bilder. Gjør oppmerksom på at de aller beste fotoknipsene ikke ligger her på bloggen, de venter jeg med til evt. konkurranser eller utstillinger gjennom fotoklubben:

 


Et gatefoto ut mot Nidelven. Folk haster forbi, det kan en se på fotoet. Ser tydelig bevegelse. Da blir ikke folkene helt skarpe



Folksomt i gatene på Bakklandet

 


Trivsel utendørs i solveggen

 


De fleste valgte utendørs cafèliv denne lørdagen

 


Søt chillikaffe, nam!
 

 


En nydelig dag ved Nidelven

 


Trivelige butikker og steder på Bakklandet. Her en sykkelreperatørs butikk

 


Mange nyter synet nedover de kjente og fargerike bryggerhusene nedover Nidelven

 


Koster på meg et speilbilde fra den gamle bybrua og Nidarosdomen, sjekk yrende folkeliv oppe på brua

 


Så vandret jeg opp til Nidarosdomen

 


Kirken / Nidarosdomen er så flott med sine utsmykninger hogd i stein. Så jeg bestemte meg for å skifte fotolinse og gjøre et “dypdykk” innpå de mange figurene på kirkeveggen

 


Fantastisk

 


Virkelig mange karakterer her

 


Vakre detaljer

 


Langt oppe på veggen er denne, men figuren har fått en grønn krans, mulig det går an å komme til innvendig i kirka

 


Et fantastisk byggverk

 


Koster på meg ett til, fordi jeg blir fasinert over det de utrettet for flere hundre år siden

 


Inngangsporten til Anno

 


Et innslag fra anno

 


Her får barna prøvd seg i smia

 


Ikke langt fra Nidarosdomen kan en se her

 


Kumlokk i Trondheim, rene kunstverk

 


Nidarosdomen i silhuett til slutt

 

 

#fotografi #fotografere #image #picture #photo #bilde #Trondheim #Nidarosdomen #Bakklandet #kaffe #coffe #trivsel #sol #outdoor #sun 

 

 

 

 

 


  

 

    

10 kommentarer
    1. Tusen takk for en flott rundtur i Tronheim i bilder 😊 Nå som det begynner å bli varmere i været trekker folk ut i gatene, og koser seg i sola. Veldig hyggelig å sitte på en gatekafe og følge med på livet 😊

    2. Det høres helt nydelig ut..en hel dag alene i en by..full av flotte motiv!! Masse flotte bilder har du fått! og lykke til i fotoklubben! ha en flott ny kveld!

    3. Vera Lynn: Ja, hadde ei alle tiders “date” med fotoapparat og storbyliv jeg, he-he. Det synes jeg også, det blir langt hyggeligere når folk kommer ut fra vinterdvalen. Nå går vi sannelig en fin tid i møte, gleder meg!

    4. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja, det er koselig og jeg trives godt i eget selskap. Det ble da noen få bilder jeg kan ta med meg inn i fotoklubben og også på utstillinger evt. Tar du over 100 bilder, så har du kanskje ett foto som duger. Jeg hadde med meg stativ, men brukte dessverre ikke, så noen bilder ble ikke fullt så skarpe da. Ha en flott kveld selv!

    5. natheless: Tusen takk! Som storby er Trondheim en trivelig by, men ingen ting slår lille Levanger, he-he! Artig at du har vært der da, og du må gjerne ta turen igjen, og spesielt inn til Levanger by!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg