26.12.16 Julekveld og tradisjoner

Nå har vi kommet til den 26.12. eller 2. juledag, og hittil har jula bestått i familie, mat og mat igjen. Dagene avløses av det ene familieselskapet etter en annen, med god mat, desserter og kaker. Julaften hadde vi besøk av mine foreldre og mine to single sønner, den ene bor fortsatt hjemme. De nattet over og dro hjem etter lunsj på 1. juledag. I dag har svigermor og min svigerinne + mann vært på besøk, på storlunsj her i huset. 

I morgen er det øving med gjennomgang av teaterstykket Levva livet med Verdal teaterlag og Innspæll. Jeg jobber i tillegg halve dagen. Så er det premiere 4.juledag med premierefest etterpå. Så har jeg fri 5. juledag, før det blir teaterforestilling igjen 6. juledag i tillegg til jobb. Så er det nyttårshelg. Derfor måtte jeg gjøre unna familieselskaper først i jula. Kanskje blir det tid til å slappe av i nyttårshelga. Det blir deilig, i så fall. Men nå bør jeg begynne med dagens kveitemåltid med suppe og tilbehør.  

 

Ha ei fortsatt god jul!

 


Min familie på julekvelden. Mine gutter og foreldre. Linselusa fremst

 


Pyntet bord til julemiddag

 


Legger nå ofte bar og einer på bordet med en lyslenke i + noe “julete” stash til. Det er dekorativt, synes jeg

 


Perfekt ribbe, nam!

 


Min juletallerken betstår av ribbe, sosisser, medisterkake, to sorter pølse (hvit og brun), poteter med persilledryss, grønnnsaksblanding med blomkål, brokkoli, gulerøtter, rosenkål, surkål, brun nydelig saus, svisker, pickles, rørt tyttebær og grov sennep + hjemmelaget flatbrød til og rødvin /vann / aquavit. Det smakte nydelig!

 


Hjemmebakt flatbrød fra Verdal. Det er svigermor som alltid kjøper og gir oss dette til jul, istedet for blomster, som hun sier. Det setter vi stor pris på. Det smaker fortreffelig!

 


Tradisjonell riskrem med rød saus + småkaker av julebakst til kaffen, etter gaveåpning utpå kvelden. Det ble bailey på noen og konjakk på andre til kaffen

 


Ved julemiddagsbordet

 

Hva spiser du på julaften?

 

#julekvelden #ChristasEve #julemiddag #Christmasdinner #ribbe #ribs #familie #family #tradisjoner #tradition #trivelig #nice
 

 

10 kommentarer
    1. Så koselige bilder med fin julestemning..og sprø svor på ribba :)) Her lå også gutta over fra julaften og spiste frokost her 1. juledag..mamma og mor var også her på julaften..ellers blir det ikke noen selskapeligheter på oss..passer meg fint, bare ta det rolig …:)) Flotte gutter du har ser det ut til :)) Juleklem <3

    2. Så koselige bilder! og gøy å se familien din! ja vi spiser også ribbe, medisterkaker og julepølse..surkål og rosenkål.. tyttebær, osv.. ja, helt vanlig..i dag spiste vi pinnekjøtt, og jeg syns nesten det er bedre jeg da..men får ikke det igjennom på julaften..da må ribba på bordet! Prøv å kos deg litt innimellom slagene dine fremover..høres ut som en hektisk tid! Helt annet her i gården..vi bare tar ting på sparket, og har ingen planer!! så deilig! Ha en god romjul!

    3. annebe: Tusen takk, Annebe! Så fint da med de nærmeste samlet. Du har også fine gutter, synes jeg. skikkelige kjekkaser. Godt å ta det helt med ro også. du får tid til noen utendørs turer da. Så får vi vel se på bloggen etter hvert, spennende 🙂 Her har det blitt lite blogging i det siste, rett og slett ikke tid, dessverre. Men det tar seg opp etter jul, tror jeg. Fortsatt god jul og varm juleklem, sendes over. Koz deg! <3

    4. elisebr: Takker, hyggelig! Nesten samme måltidet det. Ribbe med tilbehør er godt en til to dager i året, men ikke flere. Det er jo tradisjon da, i alle fall på vår plass i landet.

      Ha ei fortsatt trivelig julehøytid! Juleklem <3

    5. dvergpinschere i mitt hjerte:Tusen takk! Dere spiser også ribbe ja. De fleste det antageligvis. Pinnekjøtt spiser vi sjelden. Jeg har laget det bare en gang før. Når ribba er fortært er det likseom greit om det ikke kommer flere feite måltider på ei stund, he-he 🙂 Godt å ha lite planer også. Da kan en være spontan om en føler for det. Jeg synes det er artig det jeg gjør også, så jeg depper ikke om det er travle tider altså.

      Ha en fortsatt trivelig julefeiring!

    6. Så bra du koser deg 🙂 I morgen er det liksom litt hverdag igjen for mange 🙂 Jeg har fri, har tatt meg fri hele romjula for en gangs skyld. Avspaserer. Deilig det. Skal stå opp sent og bare leve livet 😀 He-he Her har vi hatt nevø og søster i dag, og julaften var vi der. Mye sykdom i familien denne jula, så har blitt litt færre folk. Men pleier ikke feire SÅ mye uansett 🙂 Ha en flott jul videre du <3

    7. frodith: Her blir det nesten for meget av det gode i jula, he-he! Ja, i morgen er det hverdag igjen. Jeg jobber bare to dager i jula, i morgen og den 30.12. Det er overkommelig. Har jo hatt fri siden jeg gikk av jobb onsdag den 21.12. nå. Hadde to feriedager før jula satte inn i tillegg, skjønner du.Huff da, ikke så bra med sykdom i familien. Ønsker god bedring. En flott jul til deg også, med å leve livet og gjøre som du vil 🙂 Herlig!

    8. Margrethe: Ja, etter all selskapelighet er det godt med en lang gåtur. Jeg kunne vært med mannen min som gikk tur i ettermiddag. Men jeg ble fpor lat. Men det blir havrelefse og trim på nyåret, he-he 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg