24.12.16 Selveste julaften, GOD JUL! Med glimt fra mitt julehjem :)

Selveste julaften da, du verden. Deilig! Ja, spesielt fin innspurt i år. Jeg har senket kravene om perfeksjonisme; med tradisjonelle sju sorter julebakst, rundvasking i alle krinker og kroker, selvlagede dekorasjoner og ting + tang, Men jeg har det helt fint med det altså. Jeg hadde til og med de to siste feriedagene fra dette år den 22.12. og 23.12. Det er noe jeg satser på å innføre som en tradisjon. Neste år kommer 23.12. på en lørdag og da blir det juleferie f.o.m. 21.12. To hele dager til å roe ned og skape trivsel i hjemmet. Jeg trengte det etter en hektisk tid med “teaterinnspurt” i tillegg til jobb. https://kultar.no/referanser/levva-livet/ 

Midt på dagen i går på lille julaften hadde jeg ei fin stund med min fine julesangliste på spotify og juletrepynting. Da kom julestemningen krypende inn i ryggraden min. Jo, jula er kommet. Etter denne seansen i går ble det tradisjonen tro risengrynsgrøt med mandel til den heldige. Så etter det igjen på tidlig ettermiddag hadde vi julegavebytter med nær familie her hos oss. Dette er også blitt en tradisjon opp gjennom åra. Påsmurt sirupskake med sylte, brunost og juleskinke, og en god varm julegløgg.

Jaggu satt jeg ikke plantet i sofahjørnet klokken 20.00 på lille julaften med ferdigpyntet hus. Det var avslappende og artig å kunne følge de tradisjonsrike underholdningsprogrammer på lille julaften. Ja, jeg vet hvordan svoren blir sprø! Uansett ble det fin sang og gjester + hovmesteren som slukte vannet i blomstervasen i år som i fjor, “Oh, I kill that cat”, uttaler han noe bedrunket. Hvor upraktisk er det ikke med et skinnteppe av enn tiger med hodet og hele pakka som stikker opp fra golvet? Det hadde blitt en utfordring også i edruelig tilstand, tenker jeg.

Ja, ja. I dag, om litt kommer mamma og pappa for å feire jul med min mann og de to guttene våre. Men først en tur til Alstadhaug kirke for å besøke noen graver med blomster- / kranspynt og lys. Tapre lille Torben`s grav og svigerfar`s. De er gjemt i våre hjerter, og alltid med oss i tankene <3 Så blir det lang lunsj med “Tre nøtter til Askepott” på TV som følge. Før ribba går i ovnen og besøket kommer. Så fint og trivelig med jul, og tradisjoner! 

Men jeg vet at det er mange der ute som ikke gleder seg til jul. En tanke går også til de i denne høytidsstund. Håper at denne jula uansett blir den beste. I samme slengen en stor takk til de som tar dugnadsinnsatser i frivillig arbeid. Så får dere som er på jobb ha ei fin stund med de dere server, og også med arbeidskolleger. GOD JUL!

 

Noen glimt fra innspurten og julepyntet hus

 


Lille julaften

 


Årets juletre, ekte gran. Same procedure as every year!

 


Fjerde og siste lyset tent sist søndag. Vi tente det for fred. Da ble det kake til kaffen 🙂

 


Røde lys og nisser inntar huset

 


Trauet er fylt med frukt og twist

 


Pepperkakekjeks på rekke og rad. Det lukter jul 🙂 Så har vi den øsen på veggen som en av guttene har pyntet på skolen da de var små

 


Englene er på plass som alltid. Noen laget av barnehender, noen fått i gaver og noen kjøpt

 


Nærbilde
 

 


Juletrivsel, alltid røde tulipaner

 


Gammelnissen står og passer på hjemmet

 


Disse små hjemmelagede nissene har vært med meg i alle år, kjøpt på en julemesse i sin tid. De har fast plass her på hylla

 


Denne nissen som min mor har laget har fast plass her i denne kroken

 


Dette nisseparet har vært med meg siden først på 80-tallet og her i huset har de alltid sittet og kikket på oss ved TV`n

 


Ved peisen som vi kan se fra sofaen hvor vi som oftest sitter har vi “minnested” over de som ikke er med oss lengre. Det brenner et telys inne i kirka, ikke så tydelig å se på bildet. Ikke spesielt religiøs noen her, men den kirka har også vært med i alle år, den er laget for telys. Så har vi nisseparet som er laget av en kjær arbeidskollega på midten av 90-tallet

 


Gløggen og sirupskaken står klar

 


Denne malte trestubben er det min søster Anne Grethe som står for. Tenk at hun mistet høyrearmen fra over albueleddet i en bilulykke først på 90-tallet. Se hvor flink hun har blitt til å bruke venstrehånda. Rene malerinnen

 


Jul på badet også. På hengerne røde håndduker

 


Denne gjengen sitter i gangen oppe

 


Mens denne gjengen holder stand i gangen i underetasjen

 


Velkommen og god jul!

 

#jul #Christmas #tradisjoner #tradition #juletre #julepynt #nisser #nisse #julekos #trivelig #fred #peace 

 

 

 

     . 

10 kommentarer
    1. Så masse koselig det var hos deg og fine ord skrev du også. Her er jeg også i rute med det meste. Mannen brålagde knudrete mandler i morges og det lukter godt. Her venter vi også flere julegjester, så jeg gleder meg. Ute skinner sola, men jeg har julestemning likevel. Gledelig jul til deg. Juleklem 🙂

    2. natheless: Takk! Så fint å høre at det er flere som er i rute. Brålagde knudrete mandler vet jeg ikke hva er, men tror det er slike brente mandler. De smaker i alle fall godt. Det lukter jul i deres hus også da, trivelig. Solen skinner her også, men null snø. Får skape julestemning innendørs da. God jul til deg og dine! Klem <3

    3. frodith: Ja, takk! Nå er jeg så mett at jeg omtrent ikke greier å sitte, he-he:) Nå begynner gavestyret snart, men sitter bare litt i sofakroken for å ta igjen meg litt, he-he! Ha ei trivelig jul du også, kos deg masse ! 🙂

      God jul! Klem <3

    4. Så flott og julepyntet hus!! Så koselig med tradisjoner..og sånn må det bare være..Håper dagen i går ble som forventet, og jeg ønsker deg fortsatt en riktig GOD JUL!

    5. Hei og GOD JUL!
      Da hadde du fått et virkelig koselig pyntet hus til jul 🙂
      Freden senker seg.
      Det er godt med tradisjoner. Vi var 10 rundt bordet i går, av unge og vaksne. Brettspill, god mat, pakker og samtaler. Nydelig. Vi er heldige <3
      Ønsker deg og dine en fortsatt GOD JUL <3
      juleklem

    6. dvergpinschere i mitt hjerte: Takker, hyggelig! Jeg er meget tradisjonsbundet og får nærmest vondt inni meg når folk begynner å ha juletreet inne allerede ei uke før jul. Jeg prøver å ikke si noe høyt, fordi hver og en må få gjøre som de vil. Men det kjennes langt inne i hjerterota, he-he 🙂 Julaften ble meget vellykket. Tenkte å vise et blogginnlegg fra kvelden også, men svarte først på denne. God jul til deg og dine også ! Kos dere 🙂

    7. Etdiktomdagen: Takk, takk! Jeg er glad i tradisjoner og alt har sin faste plass her i stua. Det er hyggelig med nære og kjente rundt seg i denne tiden. Ja, vi er heldige. Hørtes hyggelig ut med brettspill også. Vi har et eldre kulespill vi bruker å ta fram når vi er på besøk hos mine foreldre. Har snart fått klart et blogginnlegg fra julekvelden, det kommer.

      God jul til deg og dine også! Juleklem <3

    8. Margrethe: Takk, kjære Margrethe! Ja, jeg er litt “julete” av meg, og glad i tradisjoner.

      Ei god jul ønskes herfra til deg og dine! Juleklem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg