16.10.16 Interiør: Jeg samler på te- / kaffe- / saft- / fløtemugger, sukkerskåler og asjetter

Jeg har i det siste forelsket meg i både nye + eldre mugger og sukkerskåler. Har jeg tid så stikker jeg gjerne innom gjenbrukstorget og bruktbobutikken  i nabolaget for å se etter nye tilvekster til min samling. Det er spennende og dra innom; “har det kommet inn noen nye scoop tro?” Blir så glad om jeg finner en jeg liker, til en rimelig pris. Jeg synes disse porselenstingene gjør seg i hyller på kjøkkenet. Her i huset holder vi oss til en landlig romantisk stil, og vil gjerne ha de med vakre rosemønstre på.

Jeg kunne ikke trives i et hypermoderne hus med stramme linjer og få ting. Her tilstrebes et hjem med sjel og egne kreative løsninger. Så synes jeg gjenbruk er bra, en sparer miljøet i tillegg. Pusser heller opp en gammel kommode enn å kjøpe en ny. I det siste har jeg mottatt krukker, mugge og skåler i Lucie Kaas sitt merke i gaver. Det er litt 60 – talls over det, med den kjente lotusblomsten som går igjen. Min ene søster bruker å gi det i gaver til meg. Jeg har sagt at jeg ønsker alle slags farger i dette serviset, synes det er artig og trivelig at ikke alt matcher i lik farge på det en setter fram.   

 

Disse er jo koselige innslag på interiørsiden da

 

Ting med sjel dette

 

Det er hyggelig med en slik ende på kjøkkeninnredningen. De som leverte kjøkkenet mitt mente jeg burde fjerne endehyllen, det var ikke moderne, men jeg ville ikke det. Hvor skulle jeg da ha gjort av alle mine porselensting?

 

Det er trivelig å mikse en utstilling av vakre asjetter i en slik gammeldags kjøkkenhylle

 

Her har jeg samlet noen mugger

Et nostalgisk skap er pusset opp fra vinrødt og bonderomantisk stil, til denne fine lyse grønnfargen. Her har jeg et håndmalt porselenssett med fat, mugge og vase i øverste hylle, som vi forøvrig fikk i bryllupsgave 1994. Her har jeg også Lucie Kaas servisedeler stående blant annet

 


Jeg liker så godt mønsteret på den brune og oransje mugga
 


Den siste Lucie – Kaas – tilveksten var denne gule mugga. Er det ikke et nostalgisk mønster? Den skal jeg bruke til avskårne blomster som vase, tenker jeg. Inntil videre får den stå på benken

 

Samler du på noe?

 

#interiør  #interior #hjem #home #bolig #enebolig #kjøkken #kitchen #mugger #jugs #pitcher #asjetter #plates #LucieKaas #porselen #porcelain #gammelt #old #antikvitet #sukkerskål #sugarbowl #fløtemugge #creamjug #servise #dishes #inspirasjon #inspiration #gjenbruk #reuse   

10 kommentarer
    1. Her var det masse flott!! jeg elsker også slike gamle mugger..Men samler ikke..men kommer jeg over noe..så blir det med hjem.. Jeg må også ha ting rundt meg..men skulle ønske jeg kunne hatt litt mindre ting…for det blir fort så rotete syns jeg..og tørke støv er heller ikke noe jeg liker.. Men ender alltid opp med masse ting og tang..for alt har sin verdi og må liksom frem..

    2. Så masse fint du har :o)) Jeg elsker gamle ting, og har noe som har vært min mamma og mormors. På bilde no 2, viser du en søt mugge og jeg har faktisk en nesten tilsvarende. Forskjellen er at min er større. Den var min mors, men hun har kjøpt den eller arvet den vet jeg ikke.

    3. dvergpinschere i mitt hjerte: Det er fint ja, men støvtørking er noe herk. Men får vel lide for skjønnheten på dette planet også, he-he ?? Elsker i alle fall min samling, og slik fortsetter jeg å være på utkikk etter stadig nye ????

    4. Vera Lynn: Åhh, har du. Skulle gjerne ha hatt den jeg, he-he. Betyr sikkert mye for deg da, når den har tilhørt slekta. Hvilken har du av de tre?

    5. Så koselige mugger og sukkerskåler. Ja, blås i hva som er moderene. Man må skape et hjem med minner synes jeg også. Min mor samler på melkemugger og fløtemugger. Det blir mange etter hvert, men de er fine da. Jeg har noen jeg også, men kun et fåtall og de står ikke framme. Jeg bruker mine av og til og det er koselig til blomster og kvister. Jeg samlet litt på gamle kort før, men interessen har liksom dalt i det siste. Men det ligger nå der og venter til jeg en dag får inspirasjon igjen. Ha en fin dag!

    6. natheless: Tusen takk, ja jeg har et forhold til hver og en, he-he. Prøver å få det slik jeg vil ha det i heimen, og da tenker jeg ikke over hva som er in eller ikke. Artig å høre at din mor samler på fløte- og melkemugger. Hun har sikker noen meget gamle og fine. Du bør finne plass et sted opp i dagens lys for de du har også, oppe på et skap, på en hylle eller på benken. Håper du finner inspirasjon snart da!

      Ha ei god natt!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg