19.08.16 Friluftsliv med fotoapparat til Kråksjøen i Verdal

I går hadde vi en alle tiders dag i Trøndelag når det gjelder været. Sol fra nærmest skyfri himmel, stille uten et vindtrekk og utrolig varmt for årstiden. Gradestokken krøp noen grader over 20-tallet. Selvsagt kunne vi ikke sitte inne. Så da måtte vi velge en tur-rute ut i naturen. Jeg ville ha både litt utfordrende trimming og synsopplevelser jeg kunne sette i linsa. Ja, kameraet var selvsagt med. Mitt Nikon D 5300 kunne jo ikke bare bli igjen hjemme, det formelig skrek etter å bli “luftet”.

Det jo høst og på fjellet begynner det å synes bedre enn nede i lavlandet. Det er fargerikt. Høsten har vært lun og i lavlandet er det enda meget grønt å se. Mens på fjellet har naturen og årstiden høst satt seg, med alle mulige farger. Det var min mann som foreslo Kråksjøen i Verdal. Bare drøyt 20 – 30 minutter i bil hjemmefra i Verdal kommune, Nord-Trøndelag. Stedet har eller er med på Verdal kommunes “Ti på topp”, men vi fant bare en kasse der gjennom bedriftsidrettslaget for å skrive navnet i. Gåturen opp dit var angitt å være 4,1 km. en vei. Masse folk var ute denne dagen og vi hadde det skikkelig trivelig med medbragt matpakke og kaffe i det flotteste høstvær.

Den siste uka har vært travel, men alt har vært frivillig selvsagt. Så det gjorde godt med den rekreerende turen ut i friluft i går. Jeg har rukket på to ulike kvelder (tirsdag og torsdag) med fotoforedrag siste uka. Det første foredraget var gjennom fotoklubben jeg er medlem av; Innherred Fotoklubb. Da var naurfotograf Dag Røttereng på besøk, og han tok for seg mest et prosjekt han hadde hatt på Smøla. Her var både fotoer, videoer satt sammen av mange hundre stillbilder og formet som en timelaps. Det var fugler i vakkert naturmiljø, solned- og oppganger, kunstneriske måkebilder, svaberg, sjø, himler, vinmøllepark, fraflyttede hus, forfall og rust, båter trær og blomster. Nydelig forestilling!

Så arrangerte Saga fotosenter på Inderøy på torsdagskvelden et fotoforedrag med den anerkjente fotografen William Ropp. Han kan portrettfoto, mer er ikke å si. Men kan ikke helt slutte å si noe heller, he-he. Så jeg må si helt fantastiske bilder av levd liv og uttrykk som tar pusten av en. Så er alle menneskene kunstnerisk satt inn i miljø som speiler personen + at komposisjonen i bildene er magiske, med også matchende fargespill.

Snart blir det å dra på korøvelse. Vi øver fram mot kabareten “Bryllupet”. Jeg skal hente Levangsbyggen og kjøre i dag, så bør vel logge meg av ganske snart, men er på plass igjen senere i kveld her på bloggen  🙂

 

Så er jeg heldig som fant disse flotte motivene fra turen i går (alle bilder er selvtatte som alltid) 

 

 


Kunne gjerne ha eid denne hytta jeg. Egen badestrand også, ett stort pluss. Denne hytta ved Kråksjøen eies av Verdalsbruket og er for utleie, så det kan en vel alltids gjøre, leie den altså

 


Nydelig ved Kråksjøen, mer er det ikke å si

 


Et naust ved Kråksjøen

 


Stille vann

 


Krokete fjelltrær

 


Her fra Kråksjøkrysset altså, fra parkeringsplassen

 


Nydelig med solskinn i fargeglade trær

 


Slik ser det ut når en endelig ser ned til Kråksjøen

 


Fin sti opp dit, enkelte gjørme- eller myrhull, men kan godt bruke joggesko på en dag som denne

 


Ikke et vinddrag kruset sjøen, helt blikkstille

 


Populær sitteplass med bålpanne. Noen unger kledde av seg og vadet i vannet i dag

 


En flott hytte Verdalsbruket har der for utleie

 


Utrolig vakkert i går

 


Et par barn fisket fra denne steinen og jeg var lykkelig over fotofangsten, men noen fiskefangst så jeg ikke det ble. Silhuetter gjør seg i vakker natur  🙂

 


Her fra et annet tjern på turen innover

 


Et tre ved vannet

 


Flere tjern på turen, se så flott fargespill

 


Nesten nakent fjell

 


Vel hjemme og fin avslutning på turdagen. Fårikål som er min favoritt blant middagsretter. Jeg liker mye saus, det er så godt !

Håper du også er fornøyd med høstværet ?

#tur #outdoor #activity #gåtur #walk #Kråksjøen #Verdal #Norge #Norway #photo #picture #foto # bilde #image #trip #lake #vann #innsjø #tjern #fjell #mountain #mountains #cabin #hytte #sun #sol #solskinn #vær #weather #flott #lovely #nice #farger #colours #høst #autumn

 

 

 

10 kommentarer
    1. Nyyyyydelige bilder!! Så mye flotte høstfarger dere har! DET har ikke vi enda..bare litt hist og her.. Ja vi er virkelig heldig med været nå! Ser ut som en flott tur!!

    2. frodith: Tusen takk! Det var i alle fall en helt utrolig fantastisk dag. Som skapt for utendørs aktiviteter. Jeg var så heldig, akkurat på rett sted til riktig tid, de ungene kom betimelig. Det er slik de magiske “fotoknipsene” oppstår.

    3. dvergpinschere i mitt hjerte: Takk, takk! Det er bare på fjellet det er høstfarger altså. Nede i lavlandet er det enda meget grønt Det blir triveligere å være ute når været er godt, og søndagen var enestående. Fikk lyst til å bade, etter å ha gått seg svett, he-he 🙂 Mye folk i området og ingen bikini fikk meg til å avstå fra det, he-he 🙂

    4. Etdiktomdagen: Tusen takk, hyggelig sagt ! Ja, nå utover er vi inne i en fargerik periode. Jeg liker høsten utrolig godt jeg, fordi en da får hvilt øynene på noe vakkert hver dag 🙂 Fårikål er bare så godt, enig !

      <3 Klem

    5. Det er en grunn til at høsten er min favorittårstid, med alle de flotte fargene :o)) Bildene dine er bare så nydelig, og det er så merkelig å se kontrastene fra fjellet og her nede på flatmarka. Helt grønt og sommerlig enda… Håper fårikålen smakte :o))

    6. Vera Lynn: Takker så mye for hyggelige ord! Stor forskjell ja, men det er nok vær og klima som bestemmer “fargelegginga”.Jeg hadde fårikål tre dager til ende, kjempegodt på alle dagene, h-he 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg