03.09.16. 11 kg.minus her og hva er så hemmeligheten ?

Jeg går rundt og smiler for tiden. Over egen innsats når det gjelder å ta av noen kilo. Etter barnefødsler, røykeslutt (10 år siden snart) med vektøkning og forsøk på slanking innimellom, er jeg glad at noe endelig funker. Har alltid trodd en skal gå sulten rundt, for å ta av noen kilo. Men regelmessige måltider + mellommåltider og ingen sultfølelse gjør underverker. Vil klappe meg selv på skulderen for at jeg har vært og er så flink. Selvsagt med god veiledning fra Grete Roede, og den trivelige flinke lokale veilederen Tone Haugan. Jeg startet et “Grete – Roede – kurs” den 4. mai i vår, og det gikk over 8 uker, med ett treff i uka. Kurset sluttet før ferien rundt 20. juni. Innen den tiden hadde jeg tatt av 7,1 kilo. Men jaggu har jeg ikke tatt av ytterligere 3,9 kilo i sommerferien ved å følge i samme riktige spor som under kurset. Selvsagt har jeg kost meg på ferietur med både god mat og drikke. Det er hverdagene som teller, for de er det flest av. Men jeg er blitt mer bevisst på å ta bare litt av alt, så små porsjoner er tingen. Så har jeg alltid diverse mellommåltider, i form av frukt / ferdigpakkede knekkebrød i veska, eller skyr – yoghurter i kjøleskapet. I sommer meldte jeg meg på enda ett “Roedekurs”, og det startet opp på onsdagen denne uka. Vekta der viste at jeg nå har tatt av 11 kg. til sammen. Det har ikke vært lett og veien må jeg gå selv, selvsagt.

For å få suksess med slanking; må inntak harmonere med uttak. Altså det en inntar av kalorier bør være nøye tilpasset meg. Altså ut fra min alder, vekt, aktivitetsnivå og i det hele tatt mitt forbrenningspotensiale. Dette får en veiledning om på kurset, og en kostholdsplan tilpasset akkurat meg blir forelagt. Min kostholdplan er på 1600 kalorier pr. dag. Den bør en følge nøye.Trener en mye eller er spesielt aktiv noen dager, så kan en innta desto mer mat i gram og kalorier. En bør følge det opplegget en får på kurset mest mulig nøyaktig. Da bør en veie mat og beregne kalori-inntak og omregne trening / aktivitet i kalorier ut. Dette synes jeg er enkelt å gjøre på min innloggede profil på Grete Roedes sider på nettet. Så bør en ha viljestyrke og lyst til å gjøre noe med kiloene. Det er ikke gjort i en håndvending, En begir seg egentlig ut på en varig livsstilsendring, Så en kan ikke slutte å følge “Grete – Roede – opplegget”  når kursene en gang slutter. For om jeg virkelig ønsker forandring, så må jeg også forandre meg fra det jeg var før. Stemmen til min veileder Tone slår alltid inn, om jeg står foran et kakestykke eller får lyst på noe virkelig kaloririkt, eller har lyst til å ta mer enn det jeg bør. Den sier: “Vil du ha forandring eller?” Da er svaret alltid ja, og jeg “slår” meg selv på fingrene, he-he. Fingrene av fatet ! Det er en myte at en må sulte for å ta av kilo. Jeg synes “Grete – Roede – opplegget” er “vakkert”, mye sunn mat og mer energi i hverdagen. Jeg sier “vakkert”, fordi det hjelper og er ikke egentlig vanskelig, når jeg tenker etter.

Da jeg startet i mai, sa jeg ingen ting til noen om at jeg gikk på kurs. Det var bare mannen min og sønnen som bor hjemme som fikk vite det. Jeg var redd for å mislykkes og nedturen hadde vært verre om alle hadde kjennskap til at jeg gikk på kurs. Men nå derimot vet jeg med meg selv at jeg vil klare det. Fordi jeg har det “inne” og kan greie det. Selv når det var sommer, og det ikke var kurs, så tok jeg av kilo. Herlig! Jeg kan klare meg alene også, men valgte å gå et nytt kurs på åtte kvelder i høst. Videre med det aktivitetsnivået jeg vil ha framover, når det gjelder kabaret, kor og teater, så blir det nok ingen flere kurs før jul. Det verste blir nok å få tid til alle måltider / mellommåltider  / drikkepauser. Men til våren blir det nok ett kurs til, om ikke flere. Så bør jeg i alle fall ha et “holde – vekta – kurs” til slutt. Regner med å være i boks utover våren en gang. I boks vil si; nådd trivselsvekta. Ikke for det jeg trivdes da før også. Jeg har aldri sett på meg selv som fet, mer som frodig og lekker. Nå blir jeg slank og lekker. He-he ! Bør prøve det også. Så blir det lettere å knyte skolisser, LOL (som visstnok betyr ler ut høyt, eller noe i den retning, Laugh – Out – Loud)

 

 


Slik så jeg ut på en tur i sommer, dato 22. juli. Jeg er ikke ofte på tur, men innimellom. Stress virker i motsatt retning på meg og mine kilo. Blir det å sprette opp av sofaen etter jobb og ut på tur en følelse av stress, lar jeg heller være. Taper heller ikke kilo ved å stresse. Jeg har flest turopplegg i helger, fordi jeg da har overskudd. Uten høyt aktivitetsnivå, blir det å følge kostholdsplanen nøye viktig.  

 

#livsstilsendring #slanke #slanking #vekt #weight #weightloss #lifestylechange #GreteRoede #kropp #body #slank #slim #feit #fat #trivselsvekt 

 

  

21 kommentarer
    1. Så flink du er!! Har hørt at G.R er et bra opplegg..Men det meste står jo på en selv..vil man, har man viljestyrke nok..og klarer man å gjøre om rutiner..Stort klapp på skulderen fra meg også!! Klem

    2. Så godt jobba 🙂 … jeg gikk på Grethe Roede etter at yngstemann ble født, veldig bra opplegg..det er mengden og kaloriinnholdet man må se på..mat mååå man ha , også for å gå ned på en fornuftig måte :)) Leste og så de flotte bildene i forrige innlegg også :)) Sporty, friskt og fint bilde av deg :)) Kos deg med kvelden <3

    3. Så superflink du har vært. Godt å kjenne at man kan “knyte skolissene” selv! Utrolig morsomt når det blir resultater. Jeg tok av i løpet av de to siste årene det samme som deg, men de siste kiloene jeg skal ned, sitter som klistra. Men jeg gir meg ikke. Uansett er det som er vekk vekk, og det er herlig. Jeg er med i vektklubben og det fungerer også finfint! Det er etter at man har gått ned at jobben begynner føler jeg. Heia oss! 🙂

    4. Gratulerer med et flott resultat! Hold vekten kurs på slutten tror jeg er veldig lurt. Jeg gikk ned over 20 kg for 8 år siden, men når kurset fikk ny veileder droppet jeg ut. Og mine kilo har kommet tilbake i løpet av årene igjen. Klarer ikke helt å motivere meg igjen, men det var veldig greit mens jeg gikk på kursene – ikke vanskelig da. Det er det å spise akkurat litt mer for å holde vekten som knakk meg. Og litt slappere motivasjon selvsagt. Så stå på, jeg synes du har vært veldig flink!

    5. dvergpinschere i mitt hjerte: Takk, takk ! Ja, du verden det er jo en selv som gjør det harde arbeidet, men sååååå utrolig godt med god veiledning av “vektdronninga”, Grete Roede 🙂

      Ha ei god natt !

    6. annebe: Har du også gått Roedekurs? Du verden jeg trodde du var født fotomodell jeg med dine lange bein og vakre smil. Barnefødsler gjør jo noe med kroppen vår da. Det er en tid for alt, nå vil jeg bli slank igjen. Grete Roede har et supert opplegg, som passer meg perfekt og er fornuftig, enig med deg. Takk for ros, ha en alle tiders kveld selv ! <3

    7. natheless: Tusen takk, og heia for oss, sier jeg også 🙂 Ja, når alle kurs er over og jobben er å holde vekta, det kan kanskje bli vanskelig. Jeg har allerede tenkt på det. Vil tenke slik jeg har gjort hele tiden under kurs, fordi det hjelper. Jeg skal virkelig ikke opp igjen. Har hørt om vektklubben også ja, aldri vært med selv. Men om det funker så blir det bra til slutt. Ha ei god natt ! <3 Klem

    8. ..hehe.. har ikke sliti med vekta akkurat,. men 2-3 kg sånn til og fra hender det at det blir :)) Men etter den graviditeten syns jeg nok kiloene satt fast litt lenge..og meldte meg på GR ..
      Det viktigste er å føle seg vel :)) Sov godt <3

    9. annebe: Ja, enig ! Det viktigste er å føle seg vel, og det blir vel bedre etterhvert. Jeg trodde virkelig at du var født fotomodell, he-he 😉

      <3 Nattaklem !

    10. Så bra!
      Jeg har også slitt med vekta etter røykeslutt som var for snart 4 år siden………. men kostomlegging er kjempeviktig!!!!!
      Og aktivitet.
      Jeg er heldigvis glad i å bevege meg og i og med at jeg er veldig aktiv unnet jeg meg mere enn jeg burde og vekta forandret seg aldri. Måtte inn i hodet og snu på rutiner,,,,,,,,,,, i dag er jeg mye mere fornøyd 😀
      Superbra Tove!!!!

    11. Etdiktomdagen: Takker! Ja, jeg tror mye på kostholdet som en god plan. Det funker i alle fall for meg. Jeg er i aktivitet når jeg har ork på det. Men det er mange måter å være i aktivitet på. Kor, f.eks det hender seg vi springer under oppvarminga, så må en puste på riktige steder, det øker lungekapasiteten. I og med at jeg er i et teaterkor, legges det også koreografi med dansetrinn eller annet. Så her beveger jeg meg mye. Er en med på teateroppsetninger går det med mange kvelder, en sitter liksom ikke i en sofa hver kveld etter jobb. Så er jeg nå med som scenearbeider på en stor forestilling med Ronja Røverdatter. Utstyr skal settes fram og det er ofte lange avstander rundt hele klosterborgen. Kanskje må du i elva etter vann m.m. Det krever også flere kvelder i uka. Så aktivitet er ikke ensbetydende med å gå, løpe, bestige topper osv. synes ikke jeg. Så lenge en ikke sitter i sofaen, er det en aktivitet, he-he 🙂

      Enig med deg det er viktig å snu rutiner, herlig når en føler seg fornøyd !

      En god søndagsklem til deg <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg