03.08.16 Reisebrev fra Risør, nydelig by og fin stemning, samt hyggelig vertskap

Nå skriver jeg allerede 03.08. og vi har nådd siste sommermåned. Ikke for det, jeg liker da godt høst også jeg. Men synes da bestemt at sommermånedene går raskest, til tross for ferietid og kos i hverdagen. I sommer har vi vært nede i Risør på besøk til et alle tiders par som vi møtte på Cuba, på todagers tur til Trinidad i februar / mars i år. Det synes som om vi har kjent dem hele livet, supertrivelige folk. Vi hadde aldri vært i Risør før og er glad vi tok turen.

Ikke minst bor paret vi besøkte meget idyllisk til rett ved sjøen, så det var en stor glede å dra dit. Oppholdet på to dager der var helt supert ! Takk til Kirsten og Petter !!! Så håper vi på snarlig gjenvisitt her i Trøndelag, da står nytt gjesterom til disposisjon, om dere ikke kommer pr. bobil da, som dere har snakket om 😉 

Så vil jeg prøve å vise deres hjemby fra en toppers side her, gjennom reiseblogging. Risør er en liten sørlandsby med hvite hus. Her er bare nisjebutikker, ingen store kjedebutikker. Riktig så koselig med nette hvitmalte trehus! Den helga vi var der var det Villvinmarked, så det var utrolig mange mennesker inne i selve byen for å se hva kunstnere hadde å by på. Villvinmarked er Norges største marked for høykvalitets kunståndverk. Det er langt over 100 kunstnere som stiller ut sine ting der. Mye flott å se, men det ble ingen handel med meg. Ellers dro vi med båt ut til Stangholmen på lørdagskvelden, med konsertopplevelse på holmen. Bandet spilte også eldre svisker og det hele var en flott opplevelse, i vakker setting.

 

Her noen selvtatte bilder (selvsagt) fra vårt besøk i Risør i sommer (har prøvd å vise slike bilder hvor en ikke gjenkjenner ansikter)

 


Vakkert i havna og ut mot Villvinmarkedet bak, og været var jo upåklagelig, ikke minst

 


Jeg var ved to anledninger med vertskapet på hundelufting opp til berget og skogen overfor byen, her var et populært tjern å bade i. Ellers bar haugen preg fra krigens dager, med skyttergraver, kanonstilling og bunkere. Så fikk en en alle tiders utsikt over byen utpå knausen, og så masse holmer , skjær, hytter og båter. En liten jente badet da vi kom dit

 


En bunkers fra krigen

 


Under jorden også. Disse minner etter krigens dager er fredet

 


Flere bunkere

 


Skyttergrav, kanskje ?

 


Men for en utsikt herfra. En ser Stangholmen bak til høyre i bildet

 


Den hvite by, nesten bare hvit i alle fall

 


Flott skjærgård

 


Et nærmere dykk med min Nikon Tamronlinse ned i hus – /  hytteområdene, fra knausen

 


Visstnok millionæren Spetalens landsted

 


Vakkert !

 


Stangholmen til høyre og ut mot havet

 


Fin sti, noe av den er til og med steinlagt

 


Her koste vi oss utover i den fine kvelden / natta, rosèvin passet utmerket syntes jeg

 


Stor og fin altan. Blir ikke mye inneliv om været tillater det her. Det var superflott vær da vi var der. Den dagen vi dro hjem regnet det, så turen var godt planlagt i så måte 🙂 Nydelig sted Kirsten og Petter har ved sjøen, tenk å bo slik ….. Her kikkes det ned på brygga. Her står min mann, en venn av familien som vi også traff på Cuba som kom innom da vi var der og Kirsten. Barnebarn og venninne skal ut på vannski

 


Klar til avgang

 


Ja, det gikk bra

 


Hei hvor det går fort unna !

 


Ikke langt ned til egen kai. Forøvrig nylig snekret ferdig. Flott !

 


Til og med egen strand, herlig !

 


Folksomt på Villvinmarked

 


Yrende liv i Risør

 


Masse fine blomster opp over hvite vegger

 


Frodig og nydelig

 


Til og med fersken

 


….og druer i anmarsj, meget små enda, men blir nok

 


Vakre hjem

 


Blomster i en hage, attpåtil med besøk

 


Ingen tvil om hvor vi var. Jeg synes kumlokkene er vakre for tiden, så de må foreviges

 


Smale gater

 


Amatørfotografen, undertegnede forelsket seg i dette stedet. Der oppe i skogen og berget hvor vi ruslet med hund, og jeg selvsagt med fotoapparat

 


Vakkert !

 


Så fra konserten på Stangholmen. Det var båtskyss ut dit. Noe mørkt seint på natta

 


Stilig ved fyret på Stangholmen

 


Folksomt på holmen ut i de små timer, på konsert

 


Hus som klorer seg fast. Det var bratt ned til byen

 


Roser digger jeg ! Her noen flotte eksemplarer som forvillet seg ut gjennom ett hvitt gjerde i byen
 

 


Kirka skimtes

 


Disse er helt digg ! Likeså tur og opphold i Risør !!!

 

#reise #travel #reisebrev #Risør #Norge #Norway #sjø #sea #hav #osean #holme #skjær #natur #nature #berg #fjell #blomster #flower #rose #nøkkerose #waterlily #by #town #

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

16 kommentarer
    1. Kjempekoselig i Risør..og det kommer jo godt frem på bildene her også :)) Har vært der noen ganger før, men lenge siden nå..
      Så hyggelig å møte folk i utlandet og så tilbringe tid med dem her hjemme i slike flotte omgivelser :)) Håper det blir litt sommer og sol i August også <3<3

    2. annebe: Ja, ikke sant, utrolig trivelig ! Vi krysser alt vi har av fingre, tær, hårstrå, armer, bein m.m. for finvær i august. I dag skinner sola i alle fall her, og synes jaggu det er blitt litt varmere også 🙂

    3. Risør er en vakker by jeg har vært i mange ganger opp gjennom årene, og jeg synes du virkelig har fått frem det vakreste i den på dine fantastiske bilder <3
      Så morsomt medmennesker vi møter rundt om kring i verden.
      Jeg har fortsatt kontakt med mennesker jeg har møtt på reiser, så langt tilbake som på slutten av 70 tallet, og jeg er født i 63 ;).
      Så enig med deg at sommeren går så fort, og jeg skulle gjerne ha stretchet den litt, selv om jeg også er veldig glad i høsten <3

    4. passion4lifeandtravel: Takker for lang og hyggelig kommentar ! Har du også kjentfolk som du har møtt på reiser, det er jo trivelig 🙂 Det blir jo som regel at en møter folk når en er ute og reiser, men som regel gjør du ingen flere forsøk på kontakt etterpå, det blir liksom bare ikke. Vi ønsket dette året og reise nedover kysten i de traktene, så har en kontakt på facebook og snakkes innimellom, og så blir vi invitert, så tar det ene det andre, he-he, om du forstår. Så er de jo supertrivelige !!! Jeg er 1 år yngre enn deg ser jeg. Flotte årganger først på 60 – tallet, he-he. Så holder vi oss så utrolig godt ! Her skinner sola om dagen, så har da håp om flere sommerdager 🙂

    5. Masse vakre bilder!! og ja Risør er et nydelig sted!! og dere var jo maks heldig med været!

    6. dvergpinschere i mitt hjerte: Takker for det, superhyggelig, og ja, Risør er toppers på alle måter.! Tenk det før vi kom hadde det vært noe kaldt og den helga vi var der var det bare godvær, og vi reiste derfra i regn, så vi var utrolig heldige 🙂

    7. Så flotte bilder! Koselig sted, må kanskje dra hit en gang, skikkelig sørlandsidyll! Du fanger lyset så fint på bildene synes jeg, en fornøyelse å se på dem. Flotte hus, skjærgårdsidyll, nydelige roser og vannliljene er fantastiske 🙂

    8. margarites: Takk, så stas at du synes det! Jeg gjør litt etterarbeid med kontrast / lys / farger osv. Så har jeg Nikon da !!! Ellers gjør jo byen sitt i all sin prakt 🙂

    9. Kjetil: Takk ja, det vil jeg gjerne! Dere har en vakker by og masse flotte steder i omegn. Jeg stemmer for at det er Norges flotteste sommer by. Men at det er to som deler førsteplassen. Nemlig også Levanger i Nord – Trøndelag 😉 Ta gjerne turen hit !

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg