20.05.16 Fotografering i “tulipanland”, Trøndelag

Bilister, syklende og gående som dro forbi fikk se en godt voksen kvinne i ulike posisjoner, sittende, liggende, knestående, vannrett og loddrett på en gressplen i en trøndersk by andre pinsedag. Denne kvinnen hadde med seg kamerautstyr og stativ som ble vridd og vendt i alle tenkelige positurer. Det “tulipanlandet” jeg sikter til befinner seg i byen Steinkjer. Forøvrig Nord – Trøndelags største by med nesten 22 000 innbyggere. Denne byen ligger 41 km. fra hjemstedet mitt Levanger. 

I Steinkjer er stedets bygartner et unikum, han heter Finn Rossing. Er det noe jeg missunner Steinkjer så er det den kreative bygartneren. Jeg lærte å kjenne den unge datteren hans, Inga Frøseth Rossing, da vi samkjørte fra Steinkjer til Malm sammen med tre andre, under teaterstykket “Eplene i Messehagen”høsten 2014. De jeg ble kjent med fra Steinkjer var tilknyttet koret Beitstad sangkor, og medlemmer her er “basisen” i musikalen “Eplene i Messehagen”, som sangere og skuespillere. Det er mange sangere her også fra Follafoss (min hjembygd) og Malm. Som tidligere Verrasbygg fikk jeg også lurt meg med på denne teatermusikalen / dramaet det året. Skikkelig artig!

Inga og bygartneren, altså faren Finn, de ga ut bok sammen også som heter “Søkki ta” (et trøndersk uttrykk. Inga er en habil fotograf og har illustrert med bilder i boka, tekst er det faren som har stått for. Tilbake til blomsterprakt og kreativitet i Steinkjer by ved bygartneren. Blant annet har de flotte store blomsterurnelignende kreasjoner ved kirka og torget. Så har de i Steinkjer planlagt og laget ei bystrand som ligner en sydenstrand med palmer i store krukker og fargerik parasoll + liggestoler som tåler å stå ute året rundt. Jeg har hørt at palmene overvintrer innendørs, men at de tåler kuldegrader. Videre så har han utviklet labyrintparken Trifolium (2011). Han planter hvert år en tulipanløk for hvert innbyggerhode som befinner seg i Steinkjer, les mer:

http://www.steinkjerleksikonet.no/index.php?artikkel=2121

http://www.nrk.no/trondelag/planter-en-tulipan-til-hver-steinkjerbygg-1.12389601

http://www.steinkjerleksikonet.no/index.php?artikkel=2058

Jeg tar alltid alle bilder på bloggen her selv, skulle jeg gjøre unntak og legge inn kopi av andres materiale vil det bli angitt under bildet. Ellers bruker jeg å beskrive bildene med tekst under hvert foto og også hvor jeg befinner meg. Jeg bruker å legge inn “copyright” / C på selve bildene, men det er ikke det samme som at det ikke går å dele dette innlegget, om noen skulle få lyst til det. Ønsker at bildene skal høre til blogginnlegget, og bruke dem uten er altså ikke tillatt.

 

Så til mitt lille “tulipanland”- presentasjon i bilder (det blåste litt for mye for til å være optimale fotoforhold)

 


Spesielt heldig med første bildet her, synes jeg

 


Fotografen i aksjon med “Che Guevara – capsen” kjøpt i Cuba. Upraktisk ved fotografering pga. at skjermen kommer i veien, men jeg liker den så godt  <3

 


Tulipaner i Steinkjer. Jeg var litt tidlig ute, for ikke så mange er utsprunget enda. Men knopper er også vakre. Etter hvert forflyttet jeg meg litt lengre sør og konsentrerte meg om bedet utenfor Trønderavisa, for der var de mer utkommet

 


To tulipaner 

 


Vakre tulipanbed. Stilig med en oransje blant de i rød- / rosatoner

 


Vakkert

 


Ikke så enkelt å få fokus riktig på en ikke aldeles utsprunget tulipan

 


Her ble den fremste i fokus

 


Sarte og pastellfargede. Et bilde jeg liker godt

 


Tulipaner som reflekteres i vinduet bak

 


I tulipanbedet til bygningen hvor Trønderavisa holder til var de mest utsprunget på 16. mai

 


Den oransje typen er tidligere ute enn de andre

 

 


En rosa skjønnhet
 

 


Synes fargekombinasjonene er vakre

 

 


Fire røde og en gul
 

 


I motsetning til det første bildet her, ser vi her mer av bladverk

 

#foto #photo #fotografering #bilde #picture #picoftheday #tulipaner #tulips #NikonD5300 #blomster #flower #Steinkjer #NordTrøndelag #Norge #Norway #farger #colours #vakkert #lovely #bygartner 

 

 

 

 

 

14 kommentarer

Siste innlegg