08.05.16 Topptur – Skogn Vulusjøen i Levanger

Så er enda en topp registrert inn på datoen 07.05. I går hadde vi turdag her i huset. Denne gangen gikk vi, altså min mann og jeg, til Skogn Vulusjøen. Det at det heter Skogn Vulusjøen, at det settes Skogn foran Vulusjøen, er vel for å vise at vi går opp fra Skognbygda og at det er Vulusjøen i Skogn det gjelder. For her i Levanger er Vulusjøen et meget hyppig brukt turutfartsområde, som de fleste kjenner. Men det er ikke samme Vulusjø som de fleste vet av. Dette er den andre Vulusjøen, liksom. Om du forstår. Hvorfor kunne de ikke bare kalle denne innsjøen / vannet / tjernet med et nytt navn da? Kunne spart forviklinger. Men det stopper ikke der, for vi parkerte bilen i bygda Markabygda, ved Bumyra skistadion. Det vil si  Markabygda Vulusjøen, he-he 🙂

Nok om det. Jeg vil prøve å beskrive turen: Om du liker å gå i oppoverbakker i 3,1 kilometer er dette turen for deg! Nei, for all del, ta turen, he-he 🙂 Jeg kunne ikke forstå at jeg bare hadde gått 3,1 km. en vei, for når det kun går oppover føles det ekstremt langt, synes jeg. For å ta denne toppturen parkeres det på Bumyra skistadion i Markabygda. Du må betale betale parkeringsavgift på 40 kroner her, til opplysning. Ellers var det fint å gå i bare joggesko nå på denne tiden, noen få bløte partier, men holdt meg tørrskodd, ble ikke våt. Det var bred fin vei, inntil siste parti, da fikk en mer inntrykk av liten skogsvei / sti. På turen opp får du utsikt til bygda Markabygda med kirka og husområder. Utrolig kjekt å endelig komme opp. For det føles ut som det er en ny motbakke for hver sving du runder oppover. En annen ting som var fint er at vi var alene. Vi møtte ingen på tur opp og ingen var der ved vannet. Det kom like før vi skulle gå hjem to kvinner, men de heftet ikke noe, så de gikk ned igjen før vi dro ned. Det er vakkert å sitte der, når en kommer opp. Det står en benk med sitteplasser ved selve 10-på-topp-kassen. Fantastisk fint vann med små “øyer” med barskog på. En kan skimte en hytte i åsen på andre siden og også en hytte opp på høyre side for turkassen. Vi hadde med oss tursekk med lunsj i, og spiste en bedre lunsj til fjells. Det smakte helt herlig ! Turen likeså !!!

 

To steiner i Skogn Vulusjøen og da kom jeg på dette diktet nedenfor av Henriette Rantzau​. Synes det passer godt under bildet her. Turgåerne denne dagen var også noe mosegrodde og verselinjene er passende  🙂

To må man være i stort og i smått

to må man være om alt skal gå godt

to som kan skape

to som kan gi

kjærlighet, lykke til evig tid!

 

Her står det altså grønt på hvitt, 3,1 km. Så da kan jeg ikke sette til to km. ekstra pga. motbakkene, antageligvis, he-he 😉

 


 

Markabygda sett på tur opp

 


 

Denne ble også sett på tur opp. Hørte liksom ikke hjemme, men stilig som fotomotiv

 

Litt snø ligger enda på sidene av veien / stien

 

Her er det sola som glitrer på vann som renner nedover grønngrodde moseberg. Små undere, om du ser bedre etter neste gang!

 

Da var vi endelig oppe, 341 m.o.h. 

 

Slik ser det ut ved 10-på-topp-posten

 

Her er posten

 

Her ser vi innover Skogn Vulusjøen. Vakkert! Litt is som skorper på andre sida av vannet

 

Lunsjen bestod av røkt laks / brødskiver / majones / kaffe / vann + en halv banan før vi gikk hjemover 🙂

 

Det smakte fortreffelig på tur 

 

Så var det en langvarig fotostund for min del. Det beste med hele turen!  Mange vakre vannspeil så jeg

 

Her enda et vannspeil. Av hytta på andre siden av vannet

 

Fin utsikt fra rasteplassen

 

Her vadet jeg over fra stein til stein. Jeg var så støl etter alle oppoverbakker, så jeg hadde vansker med å holde meg på beina. Mistet liksom balansen  😉

 

Måtte jo over bekken for å få dette fotomotivet

 

………..og dette

 

Måtte forevige disse to steinene igjen

 


Nydelig vannspeil! Ja du leste riktig, det er et vannspeil 🙂

 

Kunne ha tatt turen hit på tur hjem, og kommet ned på parkeringsplassen. Men det fristet ikke 😉

 

På turen ned åpenbarte dette seg

 

Jeg tar med dette bildet, det hører med til turen via bilvinduet. På turen ned kjørte vi om Tomtvatnet og ned i Okkenhaug, og der møtte vi selveste kongen. Tok mange bilder, men bare ett ble klart nok, den korte stunda den stod i ro. Denne var i følge med en elg til

 

En flott tur i vakre omgivelser. Du burde ta turen !!!

 

#friluftsliv #gå #walk #topptur #hike #skog #fjell #vann #bekk #tjern #foto #photo #fotografi #bilde #picture #picoftheday #Norway #NordTrøndelag #Levanger #SkognVulusjøen #vakket #beautyful 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4 kommentarer
    1. Åååå du fikk kongen du!! Jeg vil så gjerne få den på bildet jeg også..hihih. Bor i et elg rikt distrikt..men mange steder å gjemme seg.. Kjempe flotte bilder!!! Men jeg klarte ikke å se “undrene” som gjemte seg i vannet der? Flotte speilbilder og nydelig natur!! Skal man ha utsikt, MÅ man som regel klatre litt oppover..kjedelig, men sant…hihih.

    2. Anne Grethe/FotoSeljordslia: Ja, du kan tro det, he-he 🙂 Det var nesten jeg ga opp da jeg så enda en lang oppoverbakke etter neste og neste sving bort etter. Ja, det ble da noen, og jeg liker vannspeil ekstra godt..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg