22.04.16 Det er artig å bake og lage mat, og i dag ble det kake på kolleger til fredagskaffen

Hva, fredag allerede? Tiden flyver med “jetmotor”. Det er da ikke lenge siden det var mandag? En ny uke er gått og nå blir det helg og avslapping. Yeeeehh! Det blir jo kjekt da. I dag til fredagskaffen hadde jeg med hjemmebakt kake. Det er ikke så ofte jeg overrasker med det. Men hadde litt god tid, så planla dette. Jeg synes jaggu meg mine kolleger på jobben er skikkelig heldig som har meg som kollega, he-he ;))) For i dag ble det “Budapestkake”, en sort rullekake med marengs pyntet med krem og bær. Jeg bakte den ferdig i går. Oppskrift er lagt til nedenfor, og den er hentet fra googling på nett under kakemonsen.no. Min mamma bruker ofte å bake denne, og nå var første gangen jeg prøvde den. 

Til “middag” har jeg og min mann spist noen vafler etter jobb. Gule vafler ble laget må vite. Måtte jo bruke opp alle de 12 eggeplommene etter de to marengskakene jeg bakte i går, så da laget jeg dette etter jobben i dag. I de skulle jo bare hviten i egget være ingrediens. Det at vi spiste vafler i middagstiden i dag skyldes at min sønn på 19 år kommer hjem fra jobb i 20-tiden i kveld og da har jeg lovt å lage taco.  

I morgen er planen og ut å gå i naturen, om det ikke snør for mye da. Det er faktisk meldt snø her i Trøndelag i helga. Brrrrrr! Det er så kaldt ute nå, at vinterklær må fram og vi fyrer i ovnen i tillegg til varmepumpa. Videre på ettermiddagen i morgen må jeg innom Magneten shoppingsenter og kjøpe bursdagsgave til min mamma. Jeg vet hva hun ønsker seg. Skulle også så gjerne ha hatt med meg et teaterstykke som spilles i disse dager ved Falstadsenteret. Falstad var fangeleir under krigen og er nå et musèum og historisk sted. Teaterstykket heter “En utmerket gærning”. Jeg kjenner to av skuespillerne og har meget lyst til å få sett det. Jeg har  ikke hørt fra noen som ønsker å dit. Så har enda ikke noen å dra sammen med. Får håpe det endrer seg etter dette innlegget.  

På søndag blir det bursdagsfeiring til mamma`n min. Hun fyller år på mandag den 25.04, men feiring blir en dag på forskudd, på søndag. Tar forbehold på vær- og føreforhold. Da det via aviser / nyheter oppfordres til ikke å bytte til sommerdekk enda. Det er ca. 8 mil å kjøre en vei, og normalt er det bestandig mer snø i Verran enn her i Levanger. Så en får se. 

 

Her er fredagskaffekakene i dag 🙂 Måtte jo ha to, så mange som vi er

 


Budapestkake 

 


Nam ! Supergod og enkel kake å lage

 

Gul vaffel 🙂

 

Budapestkake / Rullekake med krem og bær

Ingredienser  
6 eggehviter
3 dl sukker
1 pk vaniljesaus uten koking
1 boks kremfløte
400 g bær
200 g mandler
Slik gjør du
Pisk eggehviter og sukker hvitt
Ha i vaniljepulveret

Legg bakepapir i langpanne og hell røren i
Hakk mandlene og strø dem over

Stek på 180 grader i ca. 20 min

Ta den ut, legg et rent kjøkkenhåndkle over, samt risten fra ovnen over der og vend om. Ta av langpannen og fjern forsiktig bakepapiret før den er avkjølt. Da er det lettere å få av.

Når kakebunnen er avkjølt dekkes den med pisket krem. Strø bær over.

Bruk håndkleet til å rulle kaken sammen og til å stramme rullen med etterhvert som du ruller.
Når du er nesten kommet rundt, løfter du kaken i håndkleet over på et passende fat samtidig som du fjerner håndkleet i det den er på fatet.

 

#mat #food #baking #kake #cake #rullekake #budapestkake #vaffel #marengs #krem #bær #vaniljesaus 

     

12 kommentarer
    1. Disse så veldig gode ut, og heldige er dine kollegaer som har deg! Jeg har forresten også bakt til mine kollegaer i uken. Vi lager noe godt om noen har bursdag, og denne uken var det sjefen eller ped lederen på min avdeling som fylte år. Da laget jeg fransk sjokoladekake, og en annen kjøpte is og bær som vi hadde til. Det ble godt! Kjør forsiktig om det kommer snø. Her har vi skiftet dekk, men jeg tror ikke det er noe problem selv om de melder litt snø og sludd i helgen. Regner med at det forsvinner når det treffer bakken. Ha en fin kveld 🙂

    2. margarites: Jo takk, helt magisk smak på disse. Du burde prøve ut kaken ! Har du også hatt med kake på jobben? Det er jo koselig og sosialt å ha noen treff i jobbsammenheng uten treg brødskive eller tregt knekkebrød, he-he 😉 Frask sjokoladekake hørtes spennende ut. Du bør komme med foto + oppskrift! Vi har jo lagt om til sommerdekk også, så får satse på det du sier, at snøen fordufter så fort den treffer bakken 🙂 Ha en fin kveld du også !

    3. frodith: Nam, Ja denne er blant mine favoritter. Enig med deg om at oreokake er godt, men blir noe mektig, så ett lite stykke holder av gangen. Denne derimot, kan du spise flere stykker av, ergo er denne best ;)))

    4. Emilie Engan Bjørbu: Ja, nam, er rette ordet! Du bør forsøke fordi den er meget enkel å lage og smaker himmelsk. Artig å overraske med noe skikkelig godt til fredagskaffen enkelte ganger 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg