19.04.16 Portrettfotografering med Ane og Bård, del 1.

Forrige søndag, 10. april, hadde Innherred fotoklubb tur ut i naturen med modeller. I fra denne seansen har jeg lyst til å vise noen fotoer. Innleggene kommer i flere deler, da det er en del bilder. Akkurat klokken 12.00 fikk hvert klubbmedlem utlevert fem oppgaver; mennesker, mønster, i fjæra, arkitektur og portrett. Deretter fikk vi omtrent fire timer iberegnet en mat- og kaffepause til fotografering. Tre bilder fra hvert tema skulle vi ta med på minnepenn inn i fotoklubbens vanlige klubbmøter andre tirsdag i måneden, altså den påfølgende tirsdagen. Så fikk vi sett hverandres resultater.

Under fotograferingen holdt til vi nedenfor Røstad ved Nord Universitetet i Levanger, fordi der er det vakkert med skog, turstier og strandområder. Tenk at sola skinte og vi hadde ei koselig stund ute med fotoapparat og pølsegrilling. Det hyggeligste av alt var at vi fikk med oss så vakre, fotogene og trivelige modeller. Vi hadde med oss to kjærestepar i ung alder. Alle har på forhånd skrevet kontrakt på at det er greit at bilder av de kan brukes fritt. Hadde også med oss en familie, to voksne og et barn under 1 år, men der er enda ikke kontrakt undertegnet, så de bilder vil jeg ikke vise enda. Så er det slik at modellene kan plukke fritt i de bilder som blir lagt i en dropbox i klubben. Modellene er familie og venner av klubbmedlemmer som har lyst til å bidra. 

Vi holdt på i flere timer, uten at noen av modellene klaget det minste. Jeg må rette en stor takk for tålmodighet. De lot seg lett kommandere til ulike poseringer, smil og uttrykk. Det at solen skinte trenger ikke å være positivt under fotografering, fordi med sterkt lys, gir dette også flere skygger, og partier kan bli “utbrente” eller overeksponerte: blir det utbrent, så kommer det for mye lys inn. Løsningen: slipp inn mindre lys, enten lavere iso, mindre blender eller raskere lukkertid. En kombinasjon funker også. Jeg fikk da noen få brukbare bilder. 

 

I første del får dere møte Ane og Bård

 

Flott par. Ikke helt skapt bilde, men OK

 


Stemningsbilder fra sjøen

Drømmende uttrykk, litt rotete bakgrunn

 

Paret


Her er det en del skygger, brukte ikke reflektor her. Skygger er noe uheldig, men ellers naturlig jente på bildet

 


Jeg liker så godt stemningen, uttrykket og roen i dette bildet
 

 

#foto #photo #fotografi #bilde #picture #portrett #mennesker #fotoutfordring #fotoklubb #Innherrefotoklubb

 

 

 

 

   

19 kommentarer
    1. Så gøy! Skulle gjerne vært med i en fotoklubb..men jeg bor så langt unna byer, og orker ikke kjøre så langt..Men det er sikkert veldig lærerikt! Jeg er helt enig med deg om at det siste bildet var vakkert!! 🙂 Men alle var flotte på hver sin måte!

    2. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja, jeg har lært masse etter at jeg begynte i fotoklubben. Takk, ja det siste bildet er det jeg likte best her. Er dere mange nok på bygda da med interesse for foto? Kan jo starte klubb om dere er rundt fem interesserte også 🙂

    3. frodith: Takk skal du ha! Ja, gutten var det, og kunne gjerne hatt noen alenebilder av han også her. Jeg fikk tatt det, men bildene ble ikke noe bra, for mye sollys der jeg tok bildene, så stod over å vise de her 🙂

    4. Anne Grethe/FotoSeljordslia: Ja, det er artig å utfordre hverandre på fotografering når en har stor interesse for det. Så er det jo sosialt å komme ut og grille pølser i lag også 🙂 Fint at du sier det. Min favoritt er bilde nummer seks også, altså det siste her 🙂

      Nå vil jeg kikke innom bloggen din 🙂

    5. Elin Slåen: Ja, det er en meget aktiv klubb med over 20 medlemmer. Vi har samme interesse og vi har det meget kjekt i lag 🙂 Takk, fint du har samme favoritt 🙂

    6. Det var nok en artig og lærerik dag :)) Flotte modeller, som var naturlige :)) Bildene var fine på hver sine måter..likte ekstra godt bilde nr 2… Blir artig å se flere også :))

    7. annebe: Ja, utrolig artig og ikke minst lærerikt ! Vi var meget heldige med modellene. de ble jo drevne etter hvert da. Bildet nummer to er ikke så verst nei, var heldig med det. Jeg har massevis av bilder som ble tragisk, de fleste overeksponert, huff og huff, he-he 😉

      Ja følg med !

    8. Morsomt å fotografere når man har sånne tålmodige modeller. Skyggene er ikke alltid enkle å betjene uten reflektor. Det siste bildet ble min favoritt. Gleder meg til flere bilder fra deg 🙂

    9. natheless: Ja, modellene var det ingen ting å si på, mer de bak kamera vil jeg tro, så også for undertegnede 🙂 Nei, en får mer lys inn i motiv med reflektor og det forhindrer skygger. Jeg hadde ikke alltid dette tilgjengelig, da det var bare to klubbmedlemmer som hadde med dette, og da måtte en henge på slep med de om det skulle bli bra. Vurderer å kjøpe meg, selvsagt. Vi er enige om at det siste bildet er vakkert 🙂 Hyggelig å høre at du gleder deg til fortsettelsen, jeg blir glad 🙂

    10. natheless: Ja, det kan nok pogså brukes vil jeg tro. Det er i det hele tatt gøøy å være bak kamera.

      PS! Jeg har matpause på jobb nå, så det er litt tidsbegrenset hva jeg rekker akkurat nå, men vil kikke innom til deg senere i dag, når jeg kommer hjem fra jobb 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg