28.03.16. Vi bodde her i ni netter på all-inclusive-hotel Iberostar Varadero på Cuba, del 1. hotell-liv

Vi skriver 28.03.16. Tiden flyr og påska er straks over. Det er gått 1 mnd. nå siden vi kom tilbake fra vår uforglemmelige Cubatur, men enda er jeg ikke ferdig med alle reisebrev derfra. Det har vært vanskeligst å strukturere innlegg og ha oversikt over de hele 1871 bildene som ble tatt mens vi var på tur i 15 dager. Så enda kommer det “drypp” fremover. I dag vil jeg fokusere på hotellet vi lå på den siste tiden. Men deler innlegget opp i hotell-liv i første innlegg og strandliv i andre innlegg her. Stranden var jo en del av hotellet, Det er kun bilder tatt med eget kamera jeg viser på min blogg. Mitt kamera er en Nikon D5300, speilrefleks. Noen av nattbildene er tatt med min Samsung mobil. Dette mest for at jeg ikke alltid dro med meg det store kameraet. Jeg er litt redd for å glemme det igjen eller miste det på annet vis, dessuten er det stort å drasse på.

IBEROSTAR VARADERO (hentet info. fra nett) har et frodig bassengområde med barnebasseng. Gratis solstoler og parasoller, også på stranden, og også gratis badehåndklær. Pool- og snackbar. Badeland (4-12 år) med bl.a. basseng (40 cm dypt) og et 15 meter langt skip med fem sklier. Bufférestaurant, én internasjonal og én japansk à la carte-restaurant, samt én med middelhavsmeny. Pent antrekk i alle restauranter. Syv barer. Kveldsunderholdning.

WiFi i lobbyen mot avgift, står det å lese. Her skyter jeg inn: Det vil jeg ikke skryte av, har du Samsung mobil kunne du ikke leie internett-tid. Gikk bra med I-phone. Første dagen vi var her var internettrommet åpent og der hadde de fem  PC`er til utlån, men de resterende dager var det av en eller annen grunn stengt. Så vi hadde ingen internett-tilgang. Det er jo eksotisk på sitt vis, he-he 🙂 Det finnes lekeplass. Spa med massasje, hydromassasje og behandlinger (mot avgift). Trimrom og badstue. Biljard, bordtennis, volleyball, bueskyting, brettseiling, kajakkpadling, vannpolo, aerobic, dansekurs. Souvenirbutikker og frisør. Room service på dagtid. Bil- og mopedutleie. Veksling. Vannsportaktiviteter.

De glemte i informasjonen om hotellet å nevne at det på stranden ligger en strandrestaurant. Det er en grillrestaurant med hamburgere + pølser med brød til. Selv får du velge salatinnhold og ulike dressinger. På hotellet bodde det mange amerikanere (latinamerikanere), canadiere, japanesere eller var det kinesere (jeg ser ikke forskjell), men tror det mest var japanesere da det var en egen restaurant med mat derfra. Så bodde noen få tyskere, franskmenn, svensker og nordmenn der. De første tre – fire dagene hørte jeg ikke en eneste svenske eller nordmann snakke rundt oss. Vi var nokså alene fra norden. Men så en dag kom jeg i snakk med noen nordmenn fra Sørlandet ute i sjøen da jeg badet. De hadde valgt å være på cruise i tillegg, så de kom først noen dager etter oss dit. Vi hadde ellers et hyggelig opphold med alle fasiliteter. Dessuten ble vi kjent med et trivelig par fra Canada, som vi ofte tok noen drinker med.

Her kommer mine egne bilder fra hotellet og jeg skriver som vanlig litt under hvert bilde 🙂

Det ble et langt bildeinnlegg pga. at hotellet bare var helt fantastisk !

Solnedgang fra hotellterassen, det ble flere slike himmelåpenbaringer, vakkert !

Kart over hotellområdet. Vi bodde i leilighet / rom, i hus nummer 10 (de røde på området)

Vi bodde der det gule krysset er og vi var like ved selve hotellet med resepsjonsområde og hovedbassengene

Fra hotellrommet / leiligheten

Fra baderommet, to dusjer, en ved badekaret og en i dusjhjørnet

Flere bilder fra badet. Sjekk to dorullholdere, det har jeg ikke opplevd før. Det til høyre er bidet

Rommet

Fint rom og bra standard. Inne i skapet glass og minibar med all-inclusive, øl + brus + vann + boksdrinker

Mannen min på terassen med en cristal (lokalt øl, godt øl) fra minibaren, all inclusive

Ikke måte på kreativitet fra stuepike, mot noe “drinks”

Suvernirer som vi fikk

He-he, da vi fikk dette hjertet glemte vi av hånddukene som det var laget med. “Du verden har vi ikke fått håndklær i dag?” Sa vi uvitende til hverandre. Det endte med at vi måtte klare oss kun med den lille rene håndduken ved dusjing. Etter dusjinga gikk det opp et “aha”, jo de store håndukene lå jo på senga i et hjerte, he-he :)))

Det hendte det var kreativitet med gardiner også

Ingen ting å si på utsikten fra terassen vår

Terasseutsikt, ned mot resepsjonen og “kjernen” i hotellet

Gult kryss for vår leilighet

Nydelig tre med roser på nærmest bar kvist

Nærbilde av roser

Bassengområdet, stilig 🙂

De fleste turister holdt til rundt dette bassenget

Lange avstander å svømme over. Må innrømme at jeg ikke så mye som duppet tåa ned i bassenget her, da vi liker strandliv best. Sola er mer intens også der det er stille i lufta. Vi foretrekker frisk sjøluft. Dessuten måtte en være morgenfugl for å kapre solseng på de beste plassene

Nede i den hytta bak her var bassengbaren

Området sett fra andre siden

Området sett fra den internasjonale restauranten. Vi brukte å stoppe her på ettermiddagsstunda mellom 16 – 18 – tiden. Når vi gikk hjem fra stranda. Tok en bitte liten matbit og drikke før vi gikk på rommet og dusjet, for så å nyte et glass god drikke eller flere på terassen før vi gikk til middag

I det plommerøde huset stod det biljardbord. Innenfor er det to små butikker. En med suveniret, badetøy, håndduker, kofferter, sokker, truser m.m. i tilfelle en skulle trenge. Forøvrig gratis rene håndduker hver dag utdelt mot et kort. Så var det en liten butikk med godterier, potetgull, tannkoster, tannpasta, solkremer m.m. Innenfor den lyseblå portalen befinner den japanske- og fiskerestauranten (Middelhavsrestaurant / Mediterrien restaurante)

Vakkert på kveldstid også

Fotografert med mobil Samsung på tur hjem fra buffetrestauranten hvor vi stort sett gikk for å spise

Det er så nydelig med speiling i basseng at vi tåler flere bilder

…..og ett til, he-he 😉 Inn her hvor de stolene står er det stor bar. Innenfor der igjen diskoteket

Volleyballbane + bassengdusj til høyre i forkant

Inngangsskiltet til fiskerestauranten, La Dorada. Her kunne en få tidligfrokost om du skulle på utflukt som startet grytidlig om morgenen. Da vi skulle på tur til Trinidad spiste vi her først. Da var det vanlig frokost, ikke bare fiskeretter her

Skiltingen inn til den Japanske retauranten, Manzoku

Her et lammemåltid ved den internasjonale restauranten. Litt dårlig bilde med mobil, men godt så det ut og smakte

I denne kunstige oasen / “innsjøen” rett utenfor buffetrestauranten telte jeg tre skilpadder og ellers var det mange fisker / karper

Her et basseng til, for vannsportspill

Alltid velholdte områder

Ja, her kunne en også oppholde seg

Basseng også i spa-avdelingen

Fitness senter / treningssenter. Vi gikk bare til døra, he-he 🙂 Men det var en lang tur altså :)))

Fotball og tennis innenfor

Ellers meget frodig, beplantet og velholdt på hele hotellområdet. Disse kjenner vi som stueplanter hjemme

Enorme røtter over jorda tett inntil stammen på noen trær

Palmer med frukter. Er dette kokosnøtter eller noe annet? Ligner ikke kokosnøtt

Nærbilde. Vet du hva det er?

Fint ved inngangspartiet til hotellet

Som en eventyrpark innover

Et tre med røde blomster

Underholdning var det mye av ved hotellet. Her et lokalt band ei ettermiddagsstund

Her er oppslag over hva som er kveldens show m.m.

Her fra konsertsalen hvor kveldsshowet er

Mye bra underholdning og høy kvalitet

Mens en nyter drinker etter middagen får en skikkelig “musikktrykk” fra scena. Showene startet som regel klokken 21.45, men det hendte det var oppvarmere der på scena før den tid. Så skulle jo vinnere av bueskyting, bingo eller andre ulike aktiviteter fra tidligere på dagen premieres med diplom til stor jubel fra publikum og underholderne fra scena

De hadde blant annet en meget flink Michael Jackson-kopi. Her et bilde av de som for det meste stod for underholdningen. Flinke dansere, sangere og scenepersonligheter. Tema denne kvelden var grøss og gru med zoombier m.m. Selvsagt Michael Jackson`s Thriller

Fra inngangspartiet

Lang entre inn i resepsjonsområdet fra leiligheten vår

En lounge-gruppe ved resepsjonen

Her ser en ut til inngangspartiet

Inn til informasjonsskranken / vekslingsskranke, inn- og utsjekkingsskranken. Egen skranke for alt, med egne folk

Lysekronene er forseggjorte

Juice og shampis mens du venter

Elegante golv og dekor ellers

På spasertur ut til de andre husene / leilighetene og til “barneavd.” Til venstre i front, det i flettemønster, er belysning

Mange vakre områder

Mange oaser

Her ankommer vi barneavdelingen. Sikkert i husene her i nærheten de fleste barnefamilier bor

Starfriends for barna

Skikkelig stilig område. Sjørøverland

Sjørøverskute med rutsjebaner

Her går det an å være for barna om været er bra

Fargerik inngjerding av barneavdelingen

Joda, dagen før vi skulle hjem , måtte det jo bli dette budskapet på sengen. HYGGELIG !

Med ønske om en nydelig siste dag hos dem

Her et par som satt meget avslappet og kikket utover havet. Nydelig ! Neste reisebrev får tittelen “STRANDLIV”

Heng med !!!

#reise #travel #reisebrev #ferie #holiday #vacation #hotell #hotel #IberostarVaradero #basseng #restauranter #allinclusive #Varadero #Cuba #latedager #vakkert #beautyful