21.03.16. Reisebrev – Havana / Cuba – Hotellet Iberostar Parque Central

I fem netter hadde vi opphold ved Iberostar Parque Central midt i smørøyet av Havana. Jeg har lyst til å vise dere at standarden er på høyde med andre hoteller i verden med fem stjerner. Det må sies at vi, min mann og jeg ikke akkurat var så mye på hotellet. Vi sov der og spiste frokost. I tillegg valgte vi å innta en middag der + et pizzamåltid, noen drinker og en dessert. Ellers var vi for det meste ute i selve Havana på farten. På de fem dagene vi var i Havana, så var det en dag med overskyet vær, og det var den dagen jeg stort sett tok en runde på hotellet med kamera. Ellers var det svært få ved bassengområdet på dagtid. Folk flest hadde vel nok med å ta pulsen ute på byen, regner jeg med.  

Iberostar Parque Central er et klassisk og elegant hotell med sentral beliggenhet ved Capitolium. Herfra har du gangavstand til de gamle bydelene i Havana og Revolusjonsmuseet. Hotellet består av en eldre bygning i vakker kolonistil fra 1920-tallet og en nyere bygning fra 2009. På den vakre gårdsplassen, ligger det blant annet en hyggelig bar og en sigarsalong. Basseng og boblebad finner du på hotellets takterrasser, hvorfra du har mulighet til å se utover byen. Hotellet har altså to bygninger og er på sju etasjer, samt har hele 427 rom, så det er stort. Vi trivdes meget godt med nærheten til alt. Ellers var det levende musikk nede i vestibylen hvor det var bar og sigarlunch, ja det er tillatt å røyke sigar / sigaretter inne her. Ellers på Cuba var det noen steder lov å røyke og på noen steder ikke lov å røyke innendørs, det var skiltet. Så var det også av og til musikk på taket. Her kunne en også innta et måltid. Vi spiste pizza her en kveld med utsikt over byen. 

Minner om at jeg kun har egentatte fotoer på min blogg og at jeg beskriver litt under hvert bilde, som alltid 🙂

 

 Dette er tatt en kveldsstund, elegant på takterassen

 

Bassengområdet og du skimter lysene fra byen nedenfor i det fjerne

 

Senga og rommet vårt før vårt pikkpakk blir stuvet inn i rommet. TV på veggen, kan ligge på senga og se. Så er det minibar. To dusjer på badet. En ved badekar og en ved dusjkabinett. Hårføner, såper og kremer, strykejern, ekstra tepper / puter, safe, rene håndklær hver dag (2 store / 2 små / golvklut) bl.a.

Etter å ha lagt igjen litt til “stuepiken”, så vanket hilsen og pynt

Hyggelig !

 

Vestibylen i gamledelen (vi bodde i den sjarmerende kolonialstilfulle gamle bygningen hotellet består av)

 

Alltid mye liv og folk her

 

Den langstrakte baren

 

“Sigarmannen” med trallen sin

 

Vi inntok en dessert her med kaffe, nydelig sjokoladekake med is

 

Frodig og grønt i vestibylen, dessuten flere avskårne ekte buketter i store urner, stilfullt. Min mann står i dongerishorts til høyre og kikker opp

 

Fra taket i vestibylen kan en gjennom glasset se hotellrom i etasjene ovenfor

 

Er vi på toppen og kikker ned, ser det slik ut

 

Fra spisesalen

 

En middag herfra 🙂

 

Enda et bilde fra spisesalen

 

Under jorda var det tunneler til nydelen av hotellet, altså den andre bygningen hotellet består av

 

Bak disse lysene kommer en opp til nydelen

 

En spisesal i nydelen

 

På taket i dagslys

Her kan en også ligge å dra seg, om en har tid

På en gråværsdag med vind, blir det ikke mange gjester på sengene her

Boblebasseng i kuppelen med plommerødt tak 

Ved band / musikk på kveldstid, stod bandet ved siden av kuppelen

 

Frodig med palmer på takterassen

En bar på takterassen

 

Utsikt, helt ut til sjøen

 

Utsikt rett ned, taxier og amerikanere 

 

Utsikt til parken, Parque Central + Capitolio Nacional (med kuppelen i bakgrunnen, ikke lys)

 

#reise #travel #reisebrev #Havana #Cuba #IberostarParqueCentral #hotell #hotel #femstjerners #utsikt #sentralt #flott

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6 kommentarer
    1. Der var det utrolig stilfullt og elegant ja…deilig å ha det slik rundt seg..koser seg litt ekstra da :)) Du må jo sitte igjen med masse minner og flotte opplevelser fra denne turen..det kan man leve lenge på :)) Kos deg med kvelden videre :))

    2. annebe: Ja, rene luksusen for to med helt vanlige inntekter, he-he 🙂 Vi slår på “stortromma” innimellom. Omtrent 4 – 5 år i mellom de aller beste turene ut i verden 🙂 Vi lever lenge på dette ja, så har jeg jo alle bildene, så glemmer ingenting 😉

      Kos deg videre utover kvelden du også !!!

    3. frodith: Ja, meget spennende, og ja jeg er heldig. Men det blir noen år i mellom de mest eksklusive reisene, selvsagt. Jeg har jo ikke et “pengetre” i hagen, nei 😉

      Du bør ta turen en gang, verdt det! Ha en trivelig kveld !!!

    4. Å, så utrolig fine bilder <3 Jeg koset meg som bare det med innlegget, og gleder meg til å lese meg opp mer i påsken. Jeg er selv veldig glad i Cuba, og fikk så klart veldig lyst til å reise tilbake <3

    5. passion4lifeandtravel: Takker så mye for hyggelig kommentar! Ja, Cuba er meget spesielt og hvem vet hva framtiden bringer for landet. Best å være der før de evt. fornyer bilparken, og blir “amerikanisert” 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg