29.12.15. Fotoer fra stedet jeg er så glad i, Levanger

I går dro jeg ut med fotoapparatet, mitt NIKON D5300 på jakt etter de gode fotomotiver. Jeg hadde bare rundt 2 timer på meg så da dro jeg dit jeg som regel pleier å få brukbare bilder. Jeg liker Levanger meget godt. Opprinnelig er jeg ikke ekte Levangerjente, men har forelsket meg i stedet etter å ha bodd her siden før jula 1987. Jeg begynte nemlig på Innherred Sykepleierhøgskole i Levanger i januar 1988, og traff etter hvert min mann, en skogning. Så da ble jeg boende her. Det har jeg aldri angret på.

Se bilder fra utflukten under 

 

Her et stabbur oppe på området Staup. Om en står ved grantreet som er på bildet, så kan en titte ned på byen Levanger

Fra sentrum, ved kirka ved sundet. I går var det massevis av ender i sundet i frostrøyken, vakkert

Et tre på høgda mot Skogn

Sjetèbrua

Tre mot himmelen på et område i byen kalt Geite

 

Sundbrua med fugleliv under

Koster på meg et bilde til fra samme område

Yndlingsmotiv fra Skogn. Denne trerekka vender jeg alltid tilbake til

Utsikt fra heimen, nydelig motiv, men synd Børsåsen gjør så jeg ikke kan se solnedganger. I Mulelia mot Skånes / Børsåsen

 

 

#foto #photo #fotografi #photography #bilde #picture #picoftheday #Levanger #by #town #hjemsted #hometown #natur #nature #Norge #Norway #flott #nydelig #beautyful

 

Levanger er en by og en kommune i Nord-Trøndelag. Administrasjonssenteret Levanger fikk bystatus i 1997, men har også tidligere hatt slik status medkjøpstadsprivilegium fra 1836 til 1961.[1][2] Bygrensene er ikke nærmere definert, og omfatter derfor i prinsippet hele kommmunen. Tettstedet Levanger har 9 395 innbyggere per 1. januar 2014[3]. Det bor totalt 19474 innbyggere i Levanger, i følge tall basert på året 2014.

Kommunen er et av Trøndelags beste jordbruksdistrikter, og nær halvparten av jordbruksarealet går til kornproduksjon.[4] Kommunen har også fylkets største melkeproduksjon og nest største svineproduksjon.[4] Industrien er omfattende og variert, og domineres av treforedlingsfabrikken Norske Skog Skogn.[4] Andre viktige industribransjer er verksted-, næringsmiddel-, trevare- og gummi- og plastvareindustri.[4] I kommunen finnes også Høgskolen i Nord-Trøndelag og Sykehuset Levanger. Varehandelen er sterkt voksende, og Magneten er fylkets nest største kjøpesenter.

Byen ligger sentralt med tilgang til sjøen, vei til Jämtland i Sverige og med Trondheim i sør. Levanger har derfor langt tilbake i historien vært et møtested, ogMarsimartnan kan spores tilbake til middelalderen.[4] Levanger feiret sitt tusenårsjubileum i 2011. Andre kulturminner i kommunen er fornminner som helleristninger,bygdeborger og gravhauger, middelalderkirken Alstadhaug kirke, Falstad fangeleirEkne samt ruinene av Munkeby kloster. Levanger har vært medlemsby i bevegelsen Cittaslow siden 2003. I forbindelse med dette har byen blant annet fått anlagt miljøgate og blitt tilknyttet Bondens marked.

Kommunen grenser til Verdal i nordøst, Stjørdal i sør og Frosta i vest. Over Trondheimsfjorden ligger Inderøy kommune. Levanger kommune består av de tidligere kommunene Levanger, Frol, Skogn, Ytterøy og Åsen, som ble slått sammen i 1960-årene. Kommunen er en del av Innherred samkommune sammen med Verdal.

 

10 kommentarer
    1. Nydelige bilder og flott reklame for byen din:) Kanskje kommer jeg dit en dag:) Kjenner det er mange steder i Norge jeg har lyst til å besøke:)

    2. birdbay: Tusen takk, snille du! Verdt et besøk, helt klart. Så har vi trehusbebyggelse ikke ulikt den kjente gata i Røros.Det kommer ikke så godt fram på bildene her.

    3. Koselig å ta med fotoapperatet ut på tur..og jammen ble det fine bilder også :)) Den trerekka var et nydelig motiv ja :)) Fint å høre litt om Levanger, ikke en by jeg har hørt så mye om..og jeg har vel aldri vært i Trøndelag noen gang heller.. Kos deg videre i romjula <3

    4. annebe: Ja, det synes jeg gir skikkelig rekreasjon. Jeg er spesielt fan av tre, så de blir det mange av på bilder. levanger er absolutt en flott by. du må gjerne komme på besøk. innkvartering vil det også bli ei råd med 🙂

      Kos deg du også, og håper det går bra med mor <3 Klem

    5. Margrethe: Takker så mye! Levanger er absolutt verdt et besøk. Du burde ta en tur. Nært til friluftsområder også, både til sjøs, til skogs og til fjell. Her hadde du sikkert funnet opplevelser for sjelen.

    6. Så nydelig det ser ut hos deg og flotte bilder. Skjønner jo egentlig at du trives der. Etter min erfaring er trøndere bare så hyggelige og trivelige folk, dog kan de være litt vanskelige å forstå når flere prater sammen på en gang…ha,ha.
      God romjul til deg.

    7. Fru Tunheim: Tusen takk, ja meget vakkert her ! Trives jo supert her. Så artig at du finner trønderne hyggelige og trivelige. Ja, dialekt kan være en utfordring om du ikke kjenner den, men vi får snakke en av gangen da, he-he!

      God romjul til deg også ! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg