27.11.15 Interiør / hjem og det glade julehysteri

Om bare noen få år er jeg sikker på at adventsstjerna blir hengt opp og adventsstaken kommer på plass i midten av september. Butikkene bugner sikkert av juletinger i begynnelse av august. Etter de sosiale mediers inntog ser det ut til at alle kappes om å begynne tidligst mulig med adventsting, julebakst, julerengjøring, juleverksted med barn / barnebarn, kranselaging, prøvesmaking på pinnekjøtt / lutefisk / ribbe / juleøl – , brus og snaps og julemusikklytting. Det blir liksom en konkurranse og et vis å vise sin fortreffelighet og perfekte fasade. Det er liksom folk sier med sine bilder av juleditt og juledatt som florerer i sosiale medier nå, at jeg har alt under kontroll og det enda jeg jobber i full stilling. Julehysteriet er der og kommer snikende innpå en som egentlig hadde tenkt å vente en god stund enda med slikt, he-he. Hver og en må jo selvfølgelig  få gjøre som en vil i sitt eget hjem. Mange blir kanskje til og med irritert på meg som tar opp dette. Men det får stå sin prøve.   

Nei, jeg er ikke missunnelig eller sjalu på at alle ser ut til å være ferdig med de verste juleforberedelser før desember begynner. Det er ikke det det handler om. Men…..hva med å føre gamle juletradisjoner videre? Hva er galt i det? Mange rister på hodet og sier at butikker og handelsstanden er alt for tidlig ute med julepynting, julepyntsalg, julerelaterte ting for salg og juletilbud. Men folk ser ikke at de selv holder på å ta etter å være minst like tidlig ut.

Hjemme hos oss da jeg var ei lita jente, hentet aldri mamma fram adventsstjerne og adventstaker før første desember eller første søndag i advent. Det tenker jeg å holde på, så på førstkommende søndag blir dette satt fram. Julegrana på hjemstedet ble alltid tent i midten av desember, og jeg var ute med trumpeten min og skolekorpset, og spilte opp til gange for folk som var møtt fram rundt juletreet som stod utenfor kirka. Husker at jeg klippet hull på fingervotter for fingertuppene da det ofte var kaldt å stå ute å spille. Ei trivelig stund og her i gården blir det aldri lys i treet utenfor hjemmet før i midten av desember, det er sikkert.

Min mamma kommer fra et gårdsbruk i Sparbu, i Steinkjer kommune, Nord-Trøndelag og ja, jeg har da vært med på slakting av gris flere ganger, og alt som hører med dette. Jeg likte det egentlig ikke og stod i vinduet da grisen skulle slaktes med en pute delvis foran øynene mine, bare så vidt kikket ut på det som foregikk. Syntes bestandig så synd på grisen. Vi gikk jo i fjøset og snakket med grisene, og ble da glad i de på et vis. Før i tiden hadde mormor / morfar både høns, kyr; kalver, okser og kuer, griser, gårdkatt og før min tid også hest. Jeg husker hvordan vi foredlet kjøttet og det vi hadde bruk for på grisen og andre dyr. Leverpostei, sylte, pølser, blodpannekaker og blodpølse m.m. Det var i desember det meste skjedde. Jeg må innrømme at jeg aldri har vært flink til å foredle maten på samme vis, så har jeg heller aldri i voksenlivet hatt samme tilgang på råvarene. 

Da jeg var liten foregikk altså forberedelser til jul i desember. Mamma pyntet aldri til jul før tidligst dagen før julaften eller på julaften. Slik blir det her også. Ingen sterkt julerelaterte røde innslag eller nisser inn i stua før tidligst dagen før julaften. Før brukte “jula å være i hus” lenge, både til seint i januar og til og med inn i februar hos noen. Men vi bruker her i huset å kaste ut jula, så fort nyåret kommer. Julelys på tre ute blir slukket samtidig. Nå ser jeg faktisk julebelysning ute hos de fleste til påske nærmest. Til og med adventstaker og julestjerne henger i vinduer utrolig lenge hos enkelte. Eller noen har til og med lysene tent året rundt. Så vår røde jul varer i overkant av en uke. Det er nok. Jula skal være rød, etter min mening. Men nå for tiden ses alle farger. Hvem kom på å ha rosa- og hvittpyntet juletre? Nei, her hos oss blir alltid jula rød. Tradisjonen på det føres videre. 

Her i huset har vi vasket en del rom allerede. Jeg sier vi, for min mann tar sin del, heldige meg. Så var jeg tidlig ute med julegaver i år. Heldigvis, fordi jeg har min søster 25 mil (en vei) herfra ute ved kysten  i Rørvik, Vikna. Vi drar oppover dit neste helg og feirer 50 årsdagen hennes, samtidig blir alle julegaver med. I morgen blir min pappa hele 80 år og vi drar alle til Follafoss 8 mil (en vei) herfra på bursdagsfeiring med middag, kaker og trivsel. På søndag er det lille tantegullet, 7 år gamle Peder som feirer sin bursdag, da blir det tur til Steinkjer ca. 4 mil (en vei) herfra. Så denne helg er allerede “fullbooket”. Julegaver følger med dit, så er det gjort. Min svoger i Rørvik har også bursdag nå på søndag, men han får sin bursdagsgave når vi kommer til Rørvik. Halve slekta har jo bursdager på denne tid. Litt upraktisk i og med at julegaver også skal kjøpes. Blir fort blakk på denne tiden, he-he 🙂

Ellers sitter 19 åringen her i huset i kjelleren med en kamerat og koser seg med øl, skal visstnok ut på livet etterhvert. Han har fått streng beskjed om å ta det rolig fordi han skal være med på 80-årsdag til morfar i morgen selvsagt. Min mann er på jobb og kommer vel hjem i rundt 20.30. slutter tidligere enn ellers på fredagskvelder. Blir vel et varmtmåltid da. Jeg rekker akkurat å henge opp de nye rene gardiner til kjøkkenet nå. Det vil jeg gjøre. Bruker å skifte to ganger i året. Det er ikke julemotiv på de, men de er litt røde, og det passer jo inn snart.

 

 

Jeg har dristet meg til mandariner i trau på bordet og hvit julestjerne i potta. Julestjerna er kunstig da min mann er hyperallergisk mot julestjerne, nei det nytter ikke å ta av blomsterknopper en gang. 

#interiør #interior #hjem #home #bolig #boligpluss #boligplussminstil #inspirasjon #inspiration #kjøkken #kitchen #julestjerne  #lys #mandariner #koselig

 

HA EI GOD HELG !!!

Synes du at folk generelt er for tidlig ute med å sette julestemning i hjemmet?  

6 kommentarer
    1. Jeg begynner juleforberedelser i morgen. I harry-land 🙂 Litt gaver og noe kalender -forberedelser 🙂 Dere må kose dere i 80-årslag også i helga da 🙂 Mamma ble 84 nylig. Og den skal vi feire litt på søndag 🙂

    2. Julen hører nok desember til:) Vi tar heller ikke frem noe særlig juleting før lille julaften:) Det hender seg jo at det sniker seg frem noen engler da, men de sniker seg i grunnen frem hele året:) Så blir det jo litt pynting til advent da, med noen kranser og litt julelys ute:) Jeg tror nok handelstanden må ta litt av skylden for at julen kommer tidligere og tidligere:) Men en velger jo selv, hva som passer for seg:) Det så skikkelig koselig ut på bordet ditt da:) Ha en flott kveld:)

    3. frodith: Gjør du, altfor tidlig !!! He-he :))) Ja, slike harryforberedelser er vel greit å gjøre unna. Husk å ta med passet da ! Så det blir bursdag på dere også i helga. Kos deg med bursdagsfeiring med mamma`n !

    4. birdbay: Takk for det! Kjekt å høre at du er “normal i juleforberedelser”, da holder du ved like gamle tradisjoner, herlig ! Det er jo så greit at hver og en bestemmer selv. Som jeg har som motto på alt: Det er lov å tenke selv ! Trenger liksom ikke å ta etter andre.

      Ha en flott kveld selv!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg