26.09.15. Thaimat i farta, lett å lage – oppskrift på thaigryte med ris

Superenkelt ! I kveld prøvde jeg meg på en thaigryte som jeg så “oppskrift” på her forleden. Oppskrift i hermetegn, fordi det var noen bilder og litt framgangsmåte, så vistes ingredienser. Men det stod ingen ting om hvor mye av hver sort en brukte. Så det har jeg komponert selv. I utgangspunktet var dette en oppskrift med bare store reker som basisingrediens. Men da jeg hadde et halvt stykke med kylling i kjøleskapet etter middagen i går, fikk det også være med i gryta, sammen med rekene. Her kaster vi ikke rester, hvis de kan nyttes. Jeg tenkte at i den spanske retten paella er det jo både kjøtt og reker / sjømat. Så da passer det sikkert sammen i denne gryta også. Det ble riktig smakfullt måltid og så superenkelt   🙂

 

Ingredienser til ca. 4  personer:

store reker (en frossen pakke), kylling (et lite stykke, inntil en halv), gulrøtter (4 stk. nokså store), paprika (1 stk. avlang), agurk (1/2 stk. stor), tomater (15. små cherrytomater), olivenolje (det du trenger til steking), buljong (2 spiseskjeer), sukker (1 teskje), salt (1/2 teskje), fiskesaus (3 spiseskjeer), ketchup (3 spiseskjeer). I tillegg brukte jeg 1 dl. med vann. Blir gryta for tynn kan maizenamel brukes som jevning.

 

Virkelig supergod thaigryte med ris til  (jeg la ved en liten pakke soyasaus, jeg liker litt på risen)

Ingredienser

 

Hvitløk først, fordi det setter smak på alle ingredienser

Så gulrot. Her er det viktig å tenke hva som trenger lengst tid

 

Mange gryter i sving

 

Alt has i gryta og gis et kjapt oppkok

 

Bon apitit !

 

#mat #food #oppskrift #middag #dinner #thaigryte #thaifood #reker #shrimp #smakfull #tasteful #ris #rice   

 

6 kommentarer
    1. Det der så jo ut som smakfull mat …takk for tips 🙂 Jeg synes også det er greit å bruke av ting jeg har i huset..og tilsette ting som passer 🙂 Her var det hjemmelaget pizza i kveld :)) God helg videre til deg <3

    2. annebe: Godt med hjemmelaget pizza også. Denne thaigryta jeg lagde i kveld er enkel å lage. Så smaker den godt….så “piece of kake” ! Ha en god helg videre du også, klem 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg