15.06.15. Ferie- / reisetips i flotte naturskjønne egne bilder – Atlanterhavsveien

I fjor sommer var vi på bil- / hotellferie i Norge. Jeg synes det er helt forkastelig å reise til syden bestandig, uten å se vårt eget naturskjønne langstrakte land. Jeg er jo glad i å fotografere, så en tur her i Norge er meget bra, da fotomotiver står i kø. Vi, min mann og jeg, bestemte oss for en tur etter Atlanterhavsveien. Turen gikk med en liten stopp i Kristiansund og Molde. Så gikk turen om Ålesund to netter, videre opp Trollstigen, så nedover til Geiranger hvor vi spanderte på oss tre netter på Geiranger hotell med balkong og utsikt over sjøen, samt dalen, meget vakkert 🙂 Deretter gikk turen både opp til Dalsnibba og ned i Stryn. Så kjørte vi Rondanefjellene og inn til Røros. En meget vakker reiserute som anbefales på det varmeste.

 I år forstår jeg i alle fall trøndere og de lengre nordfra om de trekker til syden. Været her i Trøndelag og lengre nord er skikkelig iskaldt, og den ene regnbygen avløser den andre. Solen er bare glimtvis til stede. Min rhododendronbusk i hagen her har akkurat foldet ut den første blomsten, mens resten av busken har bare knopper. Den bruker normalt å være ferdigblomstret til i juni. Men det skal visstnok bli bedre sist i juli, en trøst. Etter som jeg ikke starter ferie før rundt den 20. juli, er nok den riktig “tima” i forhold til spådommer.

I år har vi tenkt å kjøre kystriksveien nordover. I alle fall om været blir bra. Vi har tatt den veien før, men da regnet det og skyer lå lavt. Jeg satt med turistbrosjyre / reisekart og fortalte min mann om alle de fjell vi passerte, som skulle befinne seg inni tåkelaget, uten å kunne se så mye som et fjell på hele turen. Så håper dette blir bedre i år. Vi skal også legge inn et familiebesøk til mine søskenbarn i Bodø- / Tverlandet- / Mjønesområdet. Det bruker å være så trivelig 🙂 Så tar vi turen om Lofoten selvsagt. Der håper jeg på de store fotoopplevelser, gleder meg !

Ellers går nå dagene i jobb og “innefritid” stort sett. Men denne helga har det vært landsstevne for kor her i Levanger. Så har det vært flere større konserter i Trondheim, med Mark Knofler og Roxette. Vi var forrige helg i Trondheim med venner, men var ikke på konsert, men på “nachspiel” etter konserter på Olavs pub. Her var Geir Engen band, faktisk fra Levanger (hjembygda min), musikere som spilte til dans, de var meget gode. 

I de nærmeste dagene vil jeg i flere blogginnlegg altså vise bilder fra fjorårets tur, og håper flere blir fristet til å besøke landet vårt i større grad. 

 

 

Her et kjent bilde fra Atlanterhavsveien, et jeg tok selv

 

Mange turister stopper opp her i det nybygde senteret med turistinformasjon, suvenirer og cafè. Altså like før den broen vi ser over, ligger senteret

 

Her ser vi fra cafèen, litt utendørs også

 

Bak denne haugen hvor senteret ligger, går det en gangbro, hele veien rundt. Her ser en broer og vakkert havgap. Her spaserer min mann

Vakkert ut mot havet 🙂

 

“Sjøla” på spasertur, det blåser friskt. Rød i kinna fordi det var et stykke å gå rundt med frisk havbris 😉

 

Et monument over falne på havet

 

Ut mot havet

 

Vakker bro får veien til å henge sammen i den flotte naturen

LITT INFORMASJONEN OM ATLANTERHAVSVEIEN (Wikipedia):

Atlanterhavsveien er en Nasjonal turistveiNordmøre i Møre og Romsdal.

Opprinnelig var atlanterhavsveien et 8 274 meter langt veistykke påfylkesvei 64 mellom Vevang i Eide og Kårvåg i Averøy som avløstefergesambandet mellom Ørjavik og Tøvik i de to kommunene 7. juli1989. Dette anlegget består blant annet av åtte broer på til sammen 891 meter og går over en hel del holmer og skjær. Veien kostet 122 millioner 1989-kroner og var delvis bompengefinansiert. Bommen ble fjernet i juni1999.

Traseen langs fylkesvei 64 ble opprinnelig planlagt for jernbane tidlig på1900-tallet, men den ideen ble skrinlagt for godt i 1935. Planleggingen av veistrekningen kom i gang på 1970-tallet. Byggingen startet 1. august 1983. Senere har turistveien blitt utvidet, slik at den idag går mellom Bud i Fræna og Kårvåg, traséen følger fra vest mot øst Fylkesvei 235, Fylkesvei 238, Fylkesvei 663, Fylkesvei 235, Fylkesvei 242 og Fylkesvei 64.[1]

Atlanterhavsveien er landets åttende best besøkte naturbaserte turistattraksjon (2004) med 283 500 besøkende. Veistrekningen er foreslått vernet i Nasjonal verneplan for veger, bruer og vegrelaterte kulturminner.

 

#foto  #photo  #photography  #fotografi  #bilde  #picture  #natur  #nature  #Norge  #Norway #reise  #ferie  #sommer  #vakkert#hav  #fjell  #bro  #Atlanterhavsveien

8 kommentarer
    1. Så utrolig fint det så ut, jeg har lyst å dra dit en tur 🙂 Broren min har vært der 🙂 Og skrøt også. Nydelige bilder du har tatt 🙂

    2. Fantastisk flott i Norge og bildene var flotte som vanlig 🙂 Ferierer gjerne i Norge..men blir ikke så lange kjøreturene nå for tida…men fine steder ikke så langt unna også 🙂 Håper jo på reprise av sommerværet i fjor da :)) Kos deg i kveld :))

    3. annebe: Tusen takk! Ja, Norge er det vakreste land i verden, slik jeg ser det. bevares det kan jo være vakkert i nærområdet også, når en bor i Norge, he-he! Ja, det hadde vært flott om været kunne ha blitt bedre. Tenk, det snør enda i fjellene her. Iskaldt med regnbyger på regnbyger. Sola er bare fremme i små glimt. Rhodondendoen, en busk, har bare knopper enda her. kanskje blir det en sydentur til høstemn, vi får se. I alle fall om været fortsetter slik. Ha en fin kveld !

    4. For noen nydelige bilder 😀 Jeg har også feriert på samme strekning vestover, men vi kjørte kystveien helt til Sørlandet og så opp til Oslo. Brukte to uker på det og jeg tror det er den beste ferien jeg noen gang har hatt. Var veldig heldig med været også.
      Og så har jeg også kjørt kystveien opp til Bodø. Det er en helt annen opplevelse enn E6 ja. Håper dere er heldige med været denne gangen da 🙂
      Kos deg i kveld 🙂

    5. Åse Helen: Tusen takk! Jeg håper også å kunne dra øst- og vestover etterhvert. Skulle i alle fall tenkt meg en tur til Hardanger i treblomstringa. Ja, håper virkelig været er bedre denne gang, ellers tar vi annen tur, muligens en “hopp-på-tur” til syden i stedet. Slik at vi får se hvordan sola ser ut. Glemt det jeg, he-he!

      Ha en super kveld du også !

    6. Randi Annette: Så flott! Tenk at du har leita fram mitt gamle innlegg fra Atlanterhavsveien, supertrivelig ! Jeg har vært innom deg på bloggen med kommentarer 🙂

      Ha ei toppers helg !

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg