03.04.15. Påskebesøk og lammesteik med tilbehør

I dag hadde vi lammesteik. Vi bruker alltid å ha noe med lam i påska, det er tradisjon. I år fant jeg noen surrede lammesteiker som var ferdig krydret på Coop Mega. Før om årene har jeg krydret selv med hvitløk og rosmarin som regel.  Det var hvitløk i de, og de skulle ha smak av Provence, stod det å lese på pakken, spennende, tenkte jeg. Sammen med steikene, to i stykket (tror aldri det blir nok mat), i aluminiumsfolie i ovnen i langpannen ble det lagt løk, gulrøtter, kålrotbiter, paprika og eplebiter, med en smørklatt eller to.

Gjestene i år ble mamma og pappa som jeg inviterte hjem. De kom kjørende fra Follafoss i Verran, Nord-Trøndelag, omtrent 8 mil en vei. Så var Bendik hjemme, min mann og jeg, selvsagt. Når jeg skulle velge ut ingredienser til steikene, så tenkte jeg påske og gult / oransje. Så da ble det søtpotetpure. Søtpotetene ble kokt, blandet med en “dæsj” fløte og smørklatt + saltet. Her sparer en ikke på kalorier, det er mye bedre det smaker godt. De ingredienser jeg før har nevnt hadde jo mye gult / oransje i seg også, gul paprika, gul kålrot og oransje gulrøtter. Neida, kødder bare he-he ! Såååå viktig var det ikke med påskefargene, men jeg tenkte nok helst på smakene sammen.

Ellers laget jeg en liten fruktsalat med epler i.  En saus syntes jeg hørte til. Det vanlige er jo å velge en rødvinssaus til lammesteik, men det er jeg ikke så glad i , så det ble fløtesaus, her hadde jeg hjelp av toro`s pakker for å gjøre det litt enkelt. Legger til at det ble en god “dæsj” med fløte i, samt brunostbit + saft av rørte tyttebær. Det bruker jeg mye i sauser, blir så godt at.

Vi reiste oss ikke fra middagsbordet før en dessertskål med hermetiserte fersken (sjekk farge, he-he) og en kremdott var fortært. men da var vi vel alle så mette at vi trilla bort til sofaen for avslapning. Nei, ikke helt, mor i huset ryddet selvsagt opp og satte på en oppvaskmaskin, slik skikk og bruk er, he-he ! Etter en time, halvannen time var det på tide med kaffe og ostekake. Min pappa som er inne i sitt 80 – tiende år ville selvsagt kjøre hjem før det ble mørkt, forståelig nok. Synes det er godt gjort å kjøre hit jeg. er nok litt bekymret jeg da, så jeg slår alltid på tråden for å høre at de er vel hjemme. Vi hadde en trivelig stund sammen  🙂

Resten av påska er en vel nødt til å være ut og bevege seg, kanskje, ikke så dumt  i alle fall ! Nå blir det “The blues brother” på NRK2, bare sett den tre ganger før.

 

 

Det smakte godt, bilder fra dagen i dag. Lammesteiktallerken


 

Ingredienser i lag med steikene, stekt i langformen med aluminiumsfolie i stekeovnen


 

Slik så det ut før jeg pakket inn alt sammen. 


 

Søtpoteter skal skrelles


 

Poetene skal kokes


 

Bordet er dekket


 

Koselig påskeserviett


 

Med mat på bordet


 

Ostekake og kaffe, nam. Sjekk farge, gjennomført eller, he-he !

#mat  #påske  #middag  #lammesteik  #søtpotetpure  #dessert  #ostekake  #kaffe  #besøk  #trivsel

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg