15.01.15. Tove i farta

HURRA FOR MEG ! Jeg har sagt nei til mitt første forespurte verv for dette året. Dette bør jeg gratuleres for å greie og si nei til, he-he 🙂 I kveld ble jeg forespurt pr. telefon om å bli med i aktivitetsutvalget for Nordtun Grendehus igjen. I det laget har jeg før sittet som styresmedlem i ett år og vært leder i ett år før. Men nå altså så vil jeg ha noen vervfrie år. Jeg har da så mange interesser og så mye annet å bruke tiden min på. Synes da jeg har da gjort min plikt opp gjennom åra nå. 

Jeg bare ramser opp interesser som kor / teater / fotografering / akvarellmaling / gå på tur / skrive i blogg / familie / venner + mye mer. En vet da hva en skal gjøre framover på ettermiddag / kveld i alle fall. Er på scena i aulaen i Verdal fire kvelder i uka. Det er så digg med storsuksess for teateroppsetningen “Vinsjan på kaia”. Jeg har blitt utrolig glad i folkene jeg har møtt gjennom stykket og i tillegg liker jeg å ikle meg en annen rolle. Min rolle er som singel 40-årig dame ut på pub, ikke så mye nærmere definert rolle. Så regissør har gitt frie tøyler på hva en legger i det. Men en er vel på “jakt” etter mannfolk da, he-he. Ellers synger vi og danser. ARTIG !

Det er travle tider på jobb også, nye asylsøkere kommer, mens andre drar. Slik er det. Men jeg trives, bevares! Denne uka har jeg vært å fått Hepatitt – B – vaksine ved bedriftshelsetjenesten. En bør være vaksinert når en møter mennesker fra hele kloden, med helt andre helseutfordringer enn oss. “Just in case”. Men det er en myte at flyktninger drar med seg masse sykdommer hit. F. eks. fra jeg startet å jobbe i 2007 med flyktninger / asylsøkere, har i underkant av 10 tilfeller av HIV-infeksjon vist seg, altså på 7 – 8 år. Alle tar rutine blodprøver her i Levanger, så smittsomme sykdommer er lite utbredt. En trenger ikke å frykte noe i så måte, og burde i alle fall ikke være tema, ved evt. frykt for det som annerledes eller ved rasistiske holdninger. Mennesker er mennesker, som deg og meg. med de samme ønsker for seg og sine. Noen få ekstremister kan ikke snu min holdning til det. Jeg behandler alle likt uansett rase / tro / legning / evt. kriminell bakgrunn m.m. Mennesker formes i den sosiale kontekst, noen får mindre og noen får mer. Med sosial kontekst mener jeg ved den familie en blir født inn i, de kulturelle verdier en oppdras til å ha, det miljø og samfunn en lever i og venner en skaffer seg, har påvirkning. Dette former en som menneske på godt og vondt.

Det står på nettsider for tiden fra nyhetsbildet, at folk svarer på spørreundersøkelser at de sjelden orker å lese blogger. Jeg kan ikke se hvem som leser bloggen min, men vet via statistikker jeg har oversikt over at jeg har fra 30 lesere til over 100 lesere i gjennomsnitt, alt etter hva jeg presenterer.  Ligger ellers representert blant de 10 på topp beste bloggere mht. lesere for Levanger kommune, i gjennomsnitt. 

Ellers så kan jeg aldri legge ut et blogginnlegg om hva som opptar meg, uten å samtidig ha noen fotoer her på bloggen. Det første bildet jeg legger ut under her er ei skål med tomater som bestandig står fremme på benken på kjøkkenet. Tomater oppbevares best utenom kjøleskap, det er sikkert. De blir mye bedre, saftigere og beholder smaken god. Så får dere se hva vi hadde til middag på tirsdag, spekesild eller “spitjisild”, som vi sier her i Trøndelag. vi har det ikke ofte, men fikk så lyst på det.

 

Friske tomater

 

Spekesild med tilbehør

#detgodeliv  #jobb #trivsel  #fritidsaktiviteter  #flyktninger  #livet   #livsnyter  #mat  #spekesild 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg