30.11.14. Første søndag i advent, prøvesmaking av ribbe før jul + litt av hvert

Vi skriver i dag søndag 30. november, du verden hvor fort tiden går. Tiden går ikke, tror nok den tar jetfly, he-he 🙂 I dag er faktisk første søndag i advent. Den så jeg ikke komme i en travel hverdag, og også like travle helgedager. Da er det greit med en mann som tar i et tak på hjemmebane. Som leter fram adventsstjerne, staker og advents- dill og dall. Til og med har han laget ribbemiddag i dag. Vi bruker som regel i adventstida prøvesmake ribbe før jula. Før jeg dro på øvelse med Verdal Teaterlag spurte jeg fint om han ikke kunne se seg råd for å lage ribbemiddag. Han sa at det kunne han jo ikke lage. “Det er ingen big deal, google på nettet og det meste gjør seg selv”, sa jeg. Jeg var veldig spent da jeg dro hjemover fra teaterøvelse i 17-tida i kveld om det skulle stå middag klar. Jeg ble megaglad da jeg kom opp trappa og kjente den velkjente ,lukta av ribbe og surkål (posesurkål). Nam ! Svoren var knaskende sprø og akkurat passe stekt, flinke mannen. Hvis ikke han hadde grepet fatt i oppgaven med matlaging hadde det ikke blitt ribbe i dag, det er bra sikkert. Han fikk både skryt og takk ! Det er viktig å skryte av mannen om han gjør ting i huset, fordi da inspirerer det han til å gjøre slike ting flere ganger.

Her i huset har vi, nesten uten unntak, alltid ordentlig middag. En gang pr. dag samles vi til fellesbespisning, om ikke ettermiddagsskift eller annet kommer i veien for det. Det er hyggelig å sitte sammen i et måltid om dagen. Både min mann og min “lærlingesønn” som bor hjemme har av og til ettermiddagsskift. Kjedelig for meg som liker å ordne mat, å måtte spille kokkerollen over til enten min sønn eller min mann. Hvis min sønn lager mat blir det som oftest pannekaker med bacon / blåbær, det er han en racer på. Min mann koker som regel potet +gulrøtter, og så blir det noe lettvint som fiskepinner, karbonade, pølser og fiskekaker til. Greit nok det. Selv lager jeg alt mulig. Det sunneste er variasjon. variasjon er noe jeg også prøver å veilede innvandrere i jobben min om, under intervjuer med de, om at det er absolutt sunnest for en menneskekropp. En bør ikke spise det samme hver dag, bare pga. at det er det beste en vet, f.eks. pasta, det kan bli usunt i lengden. Tenkte at jeg nedenfor her skulle legge ut tre bilder av middager her i hjemmet, den siste uka. Jeg tok bilder underveis og tenkte å blogge litt, men tiden strakk ikke til så det ble bare med fotografering og ingen publisering i løpet av uka som gikk. Nå ble det.

 

Her kommer bilder fra tre gode middager denne uken, ribbemiddag i dag med min mann som kokk:

 

  

Så hadde vi ovnsbakt “Glad laks” her en dag, med grønnsaker og rømme:

 

Kyllingwok med nudler og grønnsaker ble det også:

 

#mat  #food  #middag  #dinner  #meny  #menu  #kylling  #chicken  #laks  #salmon  #ribbe  #ribs  #smak  #taste  #måltid  #meal  #godt  #nice

 

 

4 kommentarer
    1. regineaf:: Takk! Ja, her liker vi å kose oss 🙂 Litt tidlig med ribbe nå, men de to siste åra har vi kalt det “prøvesmaking i adventstid”, he-he. Da er det liksom lov 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg