14.11.14. Endelig vart det hælg ! Den ukentlige vanning av orkidèer, tips m.m.

Sier som DDE; “Endelig vart det hælg!”…..RAI, RAI 🙂 Etter en lang arbeidsuke ble det en etterlengtet helg. Denne uken har jeg kost meg på jobb og prøvd å ikke få det alt for travelt. Bør ha tid til å være litt sosial med arbeidskollegaer også innimellom. Dessuten er det absolutt frihelg, yeeehhhh ! I det siste med full øvingsplan i forhold til “Vinsjan på kaia” ved Verdal Teaterlag (teaterstykke med premiere på 4. juledag med musikken til DDE) har det blitt lite frihelger og også frie ettermiddager. I tillegg holder koret mitt Prima Vare (teaterkor under Verdal Teaterlag) på med øvelser fram mot kirkekonsert med Askil Holm i Stiklestad kirke den 16.12. Men klager ikke altså, det er jo meget artig å være med på slike ting. Bare helt nydelig med ørlite fri innimellom slagene.

Hver helg vanner jeg mine orkidèer som pr. i dag teller sju stykker, hvorav to blomstrer, to har snart blomster og tre stykker har blomstringspause. Kun hvite orkidèer kommer inn i mitt hus, om jeg ikke får noe annet i gave da, men de hvite er absolutt penest synes jeg. . Jeg har hatt disse orkidèer over flere år, og de kommer med blomster igjen og igjen. Når helga kommer tar jeg og tapper vann i oppvaskkummen og setter alle sju plantene sammen der i over 1 – 2 timer. Jeg tror de trives i selskap med de andre. Ved å sette de i vann slik får de selv “slurpe” til seg det vannet de trenger. Ellers bør en snakke litt med dem, he-he !

I dag hadde vi god middag, synes jeg. Men tror nok de fleste vil si: “Æsj !” Det ble blodpølse til middag i dag, nydelig. Med tilbehøret blir det jo en delikatesse. Jeg kutter blodpølsen i skiver og steker skivene i pannen i noen minutter på hver side.Til blodpølsen serverer jeg poteter, kålrabbi / kålrot, sprøstekt bacon og sirup. NAM, prøv det !

Ellers tror jeg etter hvert at jeg setter fram noe ost / kjeks / frukt til kveldskos med vin til. Det blir bra. Da kjenner en at helga er her, når en kryper opp i sofakroken. I morgen blir det nok en tur til Trondheim på besøk til min eldste sønn, så håper jeg det blir tid til enten litt maling av akvarellmaleri eller en fototur ut i naturen også i løpet av helga. Så blir det nok noen besøk hos svigerfar som begynner å bli gammel og skrøpelig nå, innimellom.

 

Orkidèpleie en gang i uken :

 

Vakre planter / blomster, synes jeg:

 

Middagen i dag, blodpølse med godt tilbehør, NAM ! :

 

#blomster  #flower  #orkidè  #vann  #helg  #weekend  #middag  #blodpølse #kålrot  #potet  #bacon  #sirup #koselig  #smak #nydelig

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg