15.10.14. Glimt fra og tips for “stor” bursdagsfeiring (bakverk / blomsterdekorasjoner / mat)

Forrige helg, på lørdag ble en “stordag” feiret her hos oss. Undertegnede ble “hele” 50 år. Ikke den lørdagen, men var blitt det to dager før. 50 år er jaggu ingen høy alder når jubilanten holder seg ung og frisk, he-he ! Egentlig har jeg vært mye opptatt med fritidssyssler i det siste og hadde ikke tid til å sette meg ned å planlegge hva jeg ville gjøre ut av den “store dagen”. Skal jeg reise bort med mannen / familien? Nei, jeg hadde jo brukt så mange feriedager hittil i år, at jeg hadde for få feriedager for en skikkelig tur. Skulle jeg ha hatt bursdagsfeiring på et samfunnshus og invitert masse gjester, sikkert også gjester en ikke har mye å gjøre med til daglig. Nei, det toget hadde nok gått da jeg ikke hadde gjort den minste anstrengelse som å bestille lokale eller lage invitasjoner mindre enn 1 mnd. før dagen. Dessuten hvorfor lage til selskap for også perifere gjester, neeeeeiiiii ! Skulle jeg bare ha den nærmeste familie på besøk, eller la dagen forbigås i stillhet? Men så kjedelig da, litt ulikt jubilanten som liker fart og spenning. Så bestemte jeg meg for å ha “åpent hus”. Litt av en risk å ta, da en aldri vet hvor mange som dukker opp, men også spennende å se hvem som føler de kjenner meg nok til å møte opp. Det var jo høstferie også, så mange var borte den helga, så sjansen for at det kom “for mange” var mindre. “For mange”, mener jeg  baseres ut fra mengde mat / kaker / kaffe som var ordnet til bursdagen. Så var det andre arrangementer også den lørdagen som noen var med på av evt. gjester, så slik ble det heller ikke “for mange”. Praktisk det, he-he 🙂

Likevel ble den “åpne feiringa” meget trivelig. Valgte å informere den nærmeste familien ca. 3 uker før. Noen arbeidskolleger / korkollegaer + fotovenner fikk beskjed ca. 1 – 2 uker før, men ellers la jeg ut på facebook i forhold til å takke for FB – hilsninger å varsle om “åpent hus” fra klokken 14.00 og utover den aktuelle lørdagen. Dette ble to dager før. Den “åpne feiringa” begynte fra kl. 14.00 og den siste gjesten gikk herfra kl. 04.30. Det ble tid til mat; rømmegrøt med spekemat, kaker / kaffe og godt drikke utover kvelden / natten. Tusen takk til alle som var med å gjorde dagen supertrivelig, dere er de kjæreste for meg, det er sikkert !

Her kommer noen glimt fra 50-årsdagen (jeg har unnlatt å vise bilder av gjester av hensyn til at de ikke er forespurt):

 

Her er jubilanten / sjøla ved kakebordet, ung ja, he-he ! :

 

Denne kaken sier vel alt, forøvrig bestilt ved Innherredsbakeriet ved Verdal, sannelig er de ikke dyktige i sitt fag, med lebestift og høyhælte sko, selvsagt. Med tekst som beskriver jubilanten, he-he ! :

 

Først til forberedelser, blomsterdekorasjoner. Kunne jo ha gjort det enkelt med høstfarger / rognebær, men ville heller ha litt feministisk stil med rosainnslag. Da falt valget på calluna (høstlyng). Jeg dekket noen brødformer med aluminiumsfolie og satte to planter i hver. Så pyntet jeg lyngen med hvite / champagnefargede roser :


 

Nærbilde, dekorativt :


 

Forberedelser, “bætta” som vi sier om spekemat / flatbrød som gjerne følger med grøtmåltider. Jo, på dagen valgte jeg å ha rømmegrøt og spekemat. Det synes jeg er så godt, og gjestene så ut til å bli positivt overrasket. Karbonade, erterstuing og brød til de som av ulike grunner ikke ville ha rømmegrøt. Her er det “bætta” utover hele benken. Jeg brukte papptallerkener / kopper /  glass på dagen, meget praktisk og arbeidsbesparende. Passer meg utmerket !


 

Meget god “bætta” med westfalerskinke, morr, honningmelon og to typer flatbrød :


 

Litt av kakebordet :


 

Sjølbakte / pyntede. Her sjokoladekake med baileys inni :

Jeg liker å bake og å pynte :


 

Flere hjemmebakte. Jeg bakte også Kvæfjordkake + ostekake. Moren min står for rullekaklen:


 

Denne romkaken er bestilt fra Innherredsbakeriet. Synes sitatet som står på kaken er meget talende for hva alder dreier seg om.

“Alder er som å bestige ett fjell. Man blir andpusten, men får en mye bedre utsikt.”


 

Jeg fikk mange gaver / blomster / penger, men her er de små morsomme kort og gaver. På bjella står det: “Ring for sex”, he-he ! Den blir flittig benyttet :)))  :

Sjøla / jubilanten var meget fornøyd med feiringa. Var det noen som absolutt ikke fikk med seg denne trivelige dagen / kvelden / natten, kan de bare angre seg, he-he !  :

 #tips  #bursdag  #mat  #rømmegrøt  #spekemat  #flatbrød  #bakverk  #kake  #blomsterdekorasjon  #jubileum  #trivelig

 

    

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg