05.10.14. Fototur ut i dag, øvelse på bekk – / elv – bilder med “sløring”

Mens fårikålkjøttet boblet på ovnsplaten tok jeg en kjapp runde ut på fototur. Ferden gikk ned til en bit av Levangerelva. I dag ville jeg øve på å ta “slørete” elv- / bekk – bilder. Jeg tok med meg stativet, som er et “must” for å få stødighet under fotografering med lang lukkertid. Lang lukkertid på fotoapparatet gir dette “slørete” preget på en elv eller bekk. Noe gjerne fotografer bruker. Jeg har enda ikke gjort meg opp en endelig mening i mitt hode, om dette gir det peneste uttrykket eller ikke. Er det normalt at elv skal se slik ut da, med “slørete” skvulp nedover? Eller blir bildet best om en prøver å få naturen til å se mest mulig normal ut, vise den slik den faktisk er. Dette hadde jeg gjerne kunne ha tenkt meg å høre meninger om? Hva synes du?

Jeg synes personlig at naturen er best slik den er og best er den om en som fotograf  “fanger” lyset i den. Når en fotograferer er det om å holde apparatet eller innstille fotoapparatet på stativ slik at  det gir best lys inn i bildet. Det kan stå om å bevege fotoapparatet bare litt, noen centimeter, for ikke å si millimeter. Marginene er små for å få et enda bedre bilde. 

Men i og med at dette “sløreuttrykket” på elv / bekk er det fotografer bruker, så måtte jeg også øve meg i dag, og slik ble resultatet:

 

Levangerelva:

 

Mens fårikålen kokte ble det flere fotoer:

 

“Sløret”:

 

Sol – og skyggepartier i elva:

 

#foto  #photo  #fotografering  #photography  #bilde  #natur  #nature  #Norway  #elv  #river  #landskap  #landshape  #lys  #lukkertid  #slør  #vann

 

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg