24.08.14. Vært på omvisning i nedlagt gruve i dag, spennende !

I dag har jeg vært ca. 400 meter inn i ei gruve. Spennende ! Det er på grunn av at jeg spiller teater på Malm for tiden at vi fikk tilbud om å være med inn i den nedlagte gruva i det lille samfunnet som heter Malm i Verran kommune, Nord -Trøndelag. Navnet malm har å gjøre med hva som ble tatt ut av gruva. Teaterstykket som settes opp heter “Eplene i messehagen”, sjekk nettsiden: gruveteater.no. Handlingen er om gruvearbeidernes liv opp mot de “høye herrer”, altså funksjonærene og deres familier. I ført hjelm og hodelykter blir vi guidet i puljer inn i gruva av en tidligere gruvearbeider. Vi fikk høre om livet i gruva og ble vist rundt i små rom i den lange gruvesjakten. Jeg har til om med tatt med meg en stor malmstein som ligger heim her på terrassen. 

Blogg får være blogg i disse teatertider. Det får også andre ting. Er så heldig å ha en mann og sønn som stort sett er “selvdrevet”. Det betyr finner seg mat og ivaretar egen hygiene, samt vet hva en støvklut, støvsuger, vaskebøtte og oppvask- / vaskemaskin er.

Her er noen bilder tatt i all hast med mobilkamera fra gruva i Malm :

 

Gruva i Malm


 

På gruveområdet 


 

Opp mot gruvetårnet

 

Guiding i gruva 


 

Mørkt, trangt og skummelt 


 

Stilige detaljer, diverse oljefat


 

Klar tale 


 

324 trappetrinn opp her, så er du på toppen av gruvetårnet

Når du kommer inn til Malm ligger gruva på høyre side


 

#gruve  #Malm  #foto  #photo  #fotografi  #photography  #sjakt  #gruvetårn  #gruveslusk  #Verran  #teater  #musikk  #gruveteater

4 kommentarer
    1. Så gøy å holde på med teater da..gruver er jeg ikke så glad å være i får litt “klaus” men spennende med historier fra slike steder og artig å se bildene. Har ikke vært nedi ei gruve siden vi var med skolen som barn i sølvgruvene i Kongsberg. Fin kommende uke til deg 🙂

    2. annebe: Ja, skikkelig gøy og spennende ! Har tidligere vært ned i Røros sin gruve og sunget med koret mitt. Jeg får ingen “klaus”, det går fint. Ha ei fi uke du også !

    3. Så tøff du er! Jeg hadde aldri tort å gå inn i en mørk gruve, da hadde jeg fått kvelningsfornemmelser. Litt creepy område rundt der da, men flotte bilder du har tatt. Lykke til videre med teateret, du er en dyktig og driftig dame med masse energi! Fin dag til deg 🙂

    4. poppellunden: Takker så mye for de flotte ord ! Alt blir tryggere når en går flere sammen. Så stoler jeg på at alt holder, så lenge det går guidede turer innover i gruva, er vel sikkerheten ivaretatt vil jeg tro 🙂 Ja, har en del energi og så ikke minst får jeg friheten til å gjøre dette av de i rundt meg. Min mann og min hjemmeboende sønn er vel glad de også kan gjøre sine ting, som å sykle, mekke biler og være tilskuer på fotballkamper m.m. når jeg er borte. Ha en fin dag du også !

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg