19.08.14. Reklame for musikk- /gruveteateret “Eplene i Messehagen” i Malm :) gruveteater.no

Artig med teater !!! Undertegnede med sin røde sjarmør av en bil er hyppig å se på strekningen mellom Levanger og Malm, Nord -Trøndelag for tiden. Jeg bruker i overkant av 1 time på turen til Malm og storkoser meg med å lytte til CD med sanger fra selve teaterstykket. Slik lærer jeg fort sangene. Jeg legger jo inn et og annet besøk hos mine foreldre i Follafoss også, etter øvelse om det ikke blir for sent. I kveld er en frikveld, så da ble det et blogginnlegg.

Jeg er travelt opptatt, men det er ikke så farlig så lenge en holder på med noe en liker superbra. I går var jeg så svett på øvelsa at det rant nedover ryggen min, kjente jeg. Da ble en “snutt” av stykket koreografert (bevegelser) lagt inn i en sang. Bare en husker alt etterhvert, he-he ! Men med gjentatte øvinger går det som regel i boks. Det er Christer Tornell, ja, mannen fra “Skal vi danse” som har koreografien. Artig at han har tatt turen til Malm. Han er dyktig ! Enn å få holde på med den beste trimmen som er; nemlig å spille teater. En merker knapt en trimmer, fordi det er så artig og givende. Nei, treningssentere får være i fred for meg foreløpig, he-he ! Alle “mooves” og dansetrinn foregår tilmålt synkront med resten av damene. For de som har sett det før, vil en nok merke stor forandring på bevegelsessiden, ved oppstillinger i teateret. Dessuten er arenaen omgjort fra forrige gang. Stykket spilles litt lengre ned, med gruvetårnet ruvende i bakgrunnen. Et godt trekk av han som har regien, nemlig ingen ringere enn Paul Ottar Haga, synes jeg. Kom å se da vel !

Jeg kan også fortelle at sangene i stykket er meget vakre og varierende, en får Rock`n Roll, tango, ballader og opera bl.a. Det er et skuespill med en historie, og handlingen er lagt til 60-tallet. I Malm har det vært gruvedrift opp gjennom årene, men i dag er denne industrien nedlagt. Her skildres klasseskillet mellom gruvearbeiderne og funksjonærene. I Malm bodde de på hver sin dalside, og skillet ble enda sterkere. Det er skrevet inn både muntre episoder, en kjærlighetsstory, tragedier og død. Gruveteateret spilles hvert andre år. 

Det er første gang at jeg er med, men jeg har vært å sett gruvespillet to ganger som publikummer. Jeg storkoste meg begge ganger til tross for at alle holdt på å regne bort en av gangene. Nevner kort noen skuespillere verdt å merke seg, både profesjonelle og amatører: Mari Haugen Smistad, Martin Aune, Sidsel Ryen (Leonora i Sesam stasjon, for de som husker det), Ståle Bjørhaug, Tore B. Granås, Evy Kasseth Røsten og Ingebjørg Kosmo m.fl. 

Her får du altså alt servert på Malm, med premiere den 10. september 🙂

 

Fra T-skjorten min + noter :

 

Gruvetårnet :

#teater  #skuespill  #musikal  #gruveteater  #musikk  #dans  #koreografi  #skuespillere  #sangere  #dans  #bevegelse  #epleneimessehagen .no

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg