17.06.14. Hage / planter – shopping i dag, litt nå og litt da

Yeeeehhhh, jeg elsker blomster / planter, og å pynte rundt meg. I dag da jeg passerte Staupslia hagesenter måtte jeg bare innom å handle noen få sommerplanter til. Jeg har enda noen tomme blomsterkrukker stående. Dette til tross for at været ikke er det beste her i Nord-Trøndelag i dag, og heller ikke de kommende dager. Så det blir ikke til å sitte ute å nyte dagene for tiden. Meget kjølig værtype nå, men det kommer vel dager etter denne. Egentlig så bruker jeg ikke å skrive stort om været, hverken positivt eller negativt. orker ikke å bruke tid på å irritere meg over noe som jeg likevel ikke får gjort noe med.  Jeg er evig optimist når det gjelder været. Om jeg sjekker yr.no og ser at været blir dårlig, så sier jeg til meg selv, en får vente å se, for det trenger ikke å bli som meteorologer har beregnet. Jeg har mer tro på finvær, hele tiden. Er det finvær en periode og jeg ser at det ser ut til å bli regnvær, så tenker jeg godt for bøndene at det kommer ei regnskur nå. Jeg tror det er en nyttig egenskap å ha her i Trøndelag, he-he !

Det at været ikke er noe særlig gjør ikke så mye for vår familie, da vi for det meste maler inne. Vi er i gang med et kjøkkenoppussingsprosjekt. Malerværet er det ingen ting å si på. Nå maler vi bord + stoler, og det blir virkelig bra. Jeg har stor tro på at å pusse opp de gedigne, robuste, gamle møblene er bedre, enn å kjøpe nytt. De er jo flotte! Vi har en tilleggsplaten på 1/2 meter vi kan legge til bordet, som i utgangspunktet er 2 meter, og da har vi plass for 15-16 gjester rundt.  Bordet ble i 2000 laget ved Staupslia arbeidsverksted. Her har mange med psykisk – og fysisk funksjonshemminger sitt virke. Disse robuste tremøblene var meget populære i sin  tid. Vi fikk i tillegg laget en lang benk til. Som nytt møblement framstod det i trevirke, ubehandlet. Men vi var jo den gang også ute etter kjøkkenstoler og vi falt for noen vinrøde med litt slitt uttrykk i Sulheimserien. Vi undersøkte hvor de var malt, for vi ville ha bordet og benken like ens og fikk vite at stolene var malt i Budalen i Sør-Trøndelag. Vi fikk så tilbud om å frakte bordet og benken til verkstedet i Budalen, så skulle de male / behandle bordet og benken samtidig med stolene. Dette gjorde vi. Med tilhenger og bil opp og på tilbaketur ned den bratte fjell-lia inn til Budalen var en prøvelse, men så ble resultatet bra da. Disse møblene er det vi pusser opp i dag. Bilder vil komme, når alt står ferdig. Vi har fått ny leveringstid på “nykjøkkenet” til først på juli.  

Jeg kom hjem fra hagesenteret i dag med en nydelig rosa fuksia, synes denne planten er nydelig med sine tåreformede blomster. Videre så ble det en isbegonia og en hvit en med klokker. 

 

Fuksia :

 

 

Sol ute, (sol inne)…..tra-la-la !

 

Karpatklokker :

 

Mini isbegonia :

 

 

Jeg har forsøkt å vaske og satt ut denne lyslykten som har vært med noen år nå, litt shabby-chic-stil på den nå :

 

#hage  #garden #blomst #krukke #utemiljø  #terasse  #begonia  #fuksia  #karpatklokke  #lyslykt  #vakker  #Norge  #Norway  #ute  

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg