28.04.13. Mat / Bake / Oppskrift – Mai snart og tid for kake

Her kommer oppskrift og bilde av min bløtkake. Med min, så menes den kaken jeg bruker å bake / lage, helt komponert etter eget hode. Ikke noe hokus pokus heller da, he-he! Det hender innimellom at jeg kjøper bunnen til kaken. Det blir nesten like godt, synes jeg. For å spare tid til andre bakverk, hvis en baker mye av gangen til bursdager f.eks., så er det enkelte ganger greit med “kjøpebunn”. Men dagens oppskrift baseres på baking av bunn i tillegg. Dette gjør jeg alt etter om en har tid eller ikke.

Det er “kaketid” når maidager ruller inn. Mange av oss baker kake eller blir servert kake i alle fall på 17. mai. En staselig 17. mai-kake bør en ha. Her kommer oppskrift på min:

Den jeg viser bildet av her er ikke bakt spesielt til 17. mai, men til en maibursdag. En av mine sønner har bursdag 1. mai. Så snart om en til to kvelder blir det baking for fullt her i gården, så da kommer sikkert flere oppskrifter her på bloggen.

Sukkerbrød / bunn til 24 cm. i diameter form

4 egg                                 Pisk egg og sukker til en lett og luftig eggedosis.

1 1/2 dl.  sukker              Sikt på det tørre (blandet) og rør dette forsiktig inn 

1 1/2 dl. hvetemel           i eggedosisen. Smør bløtkakeformen godt. Hell røren i.

1 dl. potetmel                   Stek kaken på en plate på nederste rille i ovnen ved

1 1/2 ts. bakepulver       150 ¤C. Steketiden er ca. 45 minutter. Hvelv 

                                           sukkerbrødet over på en bakerist og la det like med formen

                                           over helt til den er avkjølt

 

Fyll inni bløtkaken som skjæres / deles i tre like store bunner (altså deles x 2)

NB! Viktig at dette gjøres kvelden før kaken skal brukes, så blir den bløt og god

 3 dl. syltet jordbær

Enten ferdig vaniljekrem / vaniljekrem som skal kokes (se anvisning på pakken i så fall).

3 store bananer

1 boks fløte

nøtter / mandler

På toppen av bunnen nederst smøres et lag med jordbær (prøver å unngå bærene, bare sausen

og hakkede mandler / nøtter strøs over (dette kan sløyfes ved allergi eller hvis en ikke er glad i dette).

Videre så deles bananene opp i små biter. Fløte piskes til krem og bananer røres inn. Vaniljekremen

røres også inn, sammen med det øvrige av ingredienser. Røren fordeles i de to lagene inni kaken.

Dess høyere jo bedre. Tips! Bruk litt mer røre i nederste lag, fordi kaken er mer stabil her.

 

Pynt på bløtkaken

2 bokser fløte         (piskes til krem. Toppen dekkes med krem. Jeg bruker ellers en kremsprøyte

                                   når jeg dekker sidene rundt kaken, og også til å dekorere kaken på toppen

                                   Dess mer krem dess bedre).

Bær, til maikake i rødt hvitt og blått er det fint med jordbær og blåbær i tillegg til kremen som jo er hvit

Ellers kan den pynt en måtte ønske brukes, bare fantasien kan sette begrensninger her, både når det

gjelder valg av pynt og mønster det legges i. Alt er en smakssak selvsagt.

Ønskes en magrere utgave, kan fløte / vaniljekrem begrenses, men da blir ikke kaken like høy og fin.

Jeg tørr påstå; heller ikke like god  😉

 

Her er en utgave av min kake :

 


 

Mønster på pynt :

 

Nam, nam og velbekomme !

#oppskrift  #mat  #bake  #kake  #bløtkake  #krem  #fløte  #jordbær  #blåbær  #vaniljekrem  #mai  #17mai   #banan  #bunn  #pynt  

 

 

 

                                            

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg