19.04.14. Mat / Bake / Oppskrift – “Påske”- ostekake, supergod

I går formiddag bakte jeg ostekake, så en har litt godt til kaffen i påskehelga. Denne er supergod ! 🙂 Her kommer bilder på fremgangsmåte + oppskrift på en nydelig ostekake. denne har jeg bakt mye siden jeg fikk oppskriften fra en arbeidskollega for mange år siden (kollega fra min forhenværende arbeidssted). Jeg synes at den måtte få et påskepreg nå, så da ble det noen spiselige påskeegg på 🙂

 

Ferdig resultat:

 


 

Ingredienser til hele kaken:

 


 

Bunnen, oppskrift + ingredienser:

1 pk. Digestive kjeks  (knuses i en plastpose med kjevle. Det står 225 g.kjeks i oppskriften, men jeg tar nesten hele pakken, lar det være igjen 6-7 kjeks)

115. g. margarin / melange (tar litt mer da jeg tar litt mer kjeks enn i oppskriften. Vil ha tykkere bunn. Smøret smeltes)

Alt blandes og trykkes ned i en rund form, jeg har dekket bunnen med bakepapir, blir lettere å ha kaken over på fat etterpå med dette (jeg bruker 24 cm. i diameter på formen)

 

Fyllet, oppskrift:

1/4 l. rømme (jeg bruker ekte seterrømme)

1/4 l. fløte  (piskes til krem)

115 g. melis

1 eske Philadelfia ost naturell

1 pk. sitrongelè   (jeg tilbereder gelèen med 350 ml. vann istedet for 500 ml. som det står på pakken. Dette for å få stiv røre. Den avkjøles noe, må ikke bli stiv da)

1 ts. vaniljesukker eller vaniljeessens (kan brukes i røra)

Ost, melis, rømme røres sammen (lurt at osten har stått litt fremme på benken på forhånd). Gelèen tilberedes med 350 ml. vann og avkjøles. Fløten piskes til krem og has i. Avkjøelet gelè røres inn. Alt has over kjeksebunnen i formen.

 

Røre:

 


 

Has over kjeksebunnen:

 


 

Nå må kaken stå i kjøleskap i over 5 timer:

 

Gelèlag på toppen, 1 pk. appelsingelè tilberedes som anvist på gelèpakken (andre gelèer kan også brukes, men jeg synes appelsin har en frisk smak, så er det jo påske)

 


 

Ferdig kakestykke, til formiddagskaffen her i dag, NAM, velbekomme:

 

#mat  #bake  #ostekake  #krem  #gelè  #kjeks  #kakestykke  #god  #enkel  #rømme  #melis  #smør  #ost  #philadelfia

 

NÅ BLIR DET UT PÅ GÅTUR !

———————————————————————————

 

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg