25.03.14. Fotografi: Orkidè + litt info. om ting og tang

En skriver tirsdag den 25.03.14. i dag. Etter en fin dag på jobb, har undertegnede tid for et kjapt bloggtreff her på min egen side. Jeg skriver kjapt, for snart går turen til Backlund hvor vi fire som er med i styret for Innherred fotoklubb skal konstituere oss. Det vil si:

Konstituere seg, organisere seg, tre sammen, holde grunnleggende møte og velge styre. 

Konstituere, har to noe ulike betydninger i forhold til organiseringen av offentlig politikk. For det første innebærer konstituering av en politisk forsamling – det være seg Storting eller kommunestyre/formannskap – at roller og ansvar for organisasjonens virksomhet fordeles mellom og blant medlemmene av forsamlingen. I Stortinget og Sametinget gjelder dette valg av presidenter og sekretærer, mens i kommunestyrene gjelder dette valg av ordfører/varaordfører.Tilsvarende beslutninger om fordeling av funksjoner og ansvar blant medlemmer av styrende organer finner også sted innenfor frivillige organisasjoner.

For det andre innebærer konstituering at en person ansettes midlertidig i et embete eller i en ledig stilling inntil fast ansettelse kan skje. Normalt vil dette gjelde ledende stillinger der arbeidsoppgavene er av en slik karakter at de ikke kan skyves frem i tid i påvente av at en fast ansettelse har funnet sted.

Etter som det er fotoklubben som skal konstituere seg så passer det med et nytt fotografi her. Jeg har et rikt fotoarkiv å ta av og det bildet jeg har hentet fram i dag, er hentet fra min egen vinduskarmen. Jeg har alltid rundt 6 orkidèer i kjøkkenvinduene, og det er alltid en eller flere som blomstrer der samtidig, før neste eller en ny plante overtar med blomster. Det eneste jeg trenger å gjøre er å sette de sammen i vann. Jeg bruker å tappe i lunka vann i oppvaskkummen, og så står plantene der i de plastikkrukkene som de kjøpes i med hull i bunnen, kan stå 1 -3 timer, uten problem. Dette legger jeg til helgen, bare for å huske det. På sommers tid med mye sol i vindusposten, hender det at de får en omgang til med vann. Jeg liker best de helt hvite, men har nok fått noen i gave en gang, så som den jeg viser i dag (ikke helt hvit). Nøysomme og vakre planter, synes jeg. Her kommer altså bildet av orkidèen, sett på mitt vis :

2 kommentarer
    1. Heisann! 1000 takk! Det er jo riktig så kult at en ung jente som deg finner bloggen i det hele tatt interessant. Såååå bra! Jeg har vært innom din blogg og kikket også. Nydelig jente med god smak 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg