20.03.14. Bakeoppskrift (den oppskriften jeg bruker): Verdens beste / Kvæfjordkake

Ja, så er nok en arbeidsdag over og roen senker seg. Jeg skal snart i familiebesøk, og tenkte jeg skulle vie noen minutter her før jeg drar. Dagen i dag har vært passe travel og jeg føler at jeg har vært “betydningsfull” for noen, det er godt. I dag tenkte jeg for å vise mangfoldet av de interesser jeg har, og som jeg har lagt til i profilen min, denne gang baking. For litt siden bakte jeg Kvæfjordkake eller også kalt Verdens beste, til et lag med venner. Når det er selskapeligheter i familien blir jeg alltid spurt om å bake denne kaken. Visstnok er jeg “god” på den. Her er bakeoppskriften jeg bruker, og den var lagt ved i et bilag til Norsk Ukeblad for mange år siden. Tror jaggu jag har hatt oppskriften i 15 år liggende nå:

Verdens beste / Kvæfjordkake

Ingredienser

Bunn:

150 g. sukker                 Rør smør og sukker hvitt , lett og luftig (jeg bruker mikster, men smøret må først få stå litt i romtemp).

150 g. smør                    Tilsett så eggeplommene, hvetemel (siktet), melk og bakepulver. Kle den store langpannenmed bakepapir. 

150 g. hvetemel            Fordel deigen i et jevnt lag utover. Sett ovnen på 180 ¤C (ovnen skal være varm når kaken settes inn).

5 eggeplommer

4 ss. melk

1 ts. bakepulver

Toppen:

5 eggehviter                  Pisk eggehvitene til stivt skum med sukker og bre marengsmassen over deigen i langpannen.Dryss over hakkede mandler.

200 g. sukker                Sett kaken inn i 180¤C varm ovn. Settes på midterste rille, nedrste hakk. Stek til marengstoppen er gyllen (må neste følge med 

hakkede mandler        etter at det har gått ca. et kvarter)

Fyll:

1 pakke romfyll            Lag romfyll som angitt på pakken (litt mindre melk enn det som står, er min erfaring) og rør dette forsiktig sammen med stivpisketkremfløte.

2 1/2 dl. kremfløte        Del langpannekaken midt på, i to like store deler, og legg disse sammen med romkremen i et jevnt lag, tykt lag i mellom.

                              Jeg valgte å pynte litt med physalis eller også kalt ananaskirsebær (men dette er en smakssak, kan bruke annen bær / frukt, eller s er mandler dekorativt i seg selv). 

 

Legger ved bilde av siste bakte kake her i huset:

                                   

        

 

2 kommentarer
    1. Jeg kan skrive under på at denne kaka di er en innertier!! 🙂 Takk for at du deler, inspirerende!:)
      Klem fra Tone M.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg