07.08.17. Turlivets gleder

I går på søndagen fikk vi lyst til å bevege på oss. Skal vi ta turen til en av de toppene som er annonsert via Levanger idrettsråd, kanskje? Henvendte jeg meg til min mann. Hensikten med disse kartlagte og arrangerte toppturene er å få folk opp av “godstolen” og ut i Guds frie natur, står det å lese. Det med at naturen er Gudsskapt, det har jeg ingen beviser på, men at folks frie natur er et gode, det er jeg sikker på. I alle fall hadde min mann og jeg godt av en tur ut nå, etter å ha vært alt for rolig i ferien. Vi har fortsatt denne uken igjen av ferien.

Vi kjørte så opp i Vulusjøområdet og innerst inne i Heståsdalen, ved parkeringa til Roknesvollen. Der startet turen vår innover til Reinsjøen. Den hører inn under “10 på topp – turene”. Men den kan ikke karakteriseres som en topp da. Ferden går i nærmest flatt terreng innover myrene, 5 km. tur / retur til sammen. Jeg er virkelig glad for at noen “ildsjeler” har lagt to store fjøler med innpregnert materiale tett i tett bortover myrene, slik at vi lett kan forsere myra og ikke bli våt på føttene. Alle vet vel hvor tungt det er å vandre i våt myr. Nå slipper en det. Herlig! Likevel kan det være lurt med støvler står det å lese, da en må krysse en elv, Heståa. Men jeg så ingen grunn til dette i går, da det var bygd en plankebro, og det var lite vann i elva.

Det var vakkert rundt Reinsjøen. På hjemtur fikk vi en skikkelig regnbyge, eller det var noe hagl i den også. Men pytt, vi er vanntette og det er varmt i været. Her kommer bilder fra turen. Men først må jeg si at det jaggu ble enda en topptur på oss i går. Etter som turen ikke gikk oppover, og vi ikke ble svette en gang på tur til Reinsjøen. Fikk vi på impuls der og da lyst til å ta enda en av disse toppturene, og da ble det Burtjønna. Bilder fra den turen kommer senere. Ja, turlivets gleder vises i bilder; det er roen, naturen, kaffen i friluft og å få rørt seg.

 

Reinsjøen

 

Her starter turen

 

Virkelig flott med noe å gå på, etter myrene. Disse plankene dekket nesten hele turen bortover

 

 

Sjøla ved ei gammel furu

 

10 på topp – kassen. Der i kassen ligger en bok hvor en registrerer navnet sitt

 

En romslig gapahuk er bygd på stedet

 

Slik ser det ut innenfra gapahuken

 

Vi valgte å sitte ute ved vannet, selvsagt

 

Kaffen var med 

 

Det gir ro i sjelen å se solen leke i vannet

 

På andre siden

 

Massevis med flotte steder å sitte

 

Båter for fritt bruk, ligger der også

 

Et tre som holder på å drukne

 

Vakre og spesielle trær

 

Molten er nærmest moden

 

Vi gikk litt rundt vannet og det var flere sitteplasser og tidligere brukte ildsteder

 

 

 

#tur #friluftsliv #friluft #outdoor #natur #nature # Levanger #Norge #Norway #Reinsjøen #vakkert #beautyful #Levanger  

14 kommentarer
    1. Det ser ut som om dere har hatt en flott tur 🙂 Det blir litt sånn at når jeg ser sånne fantastiske bilder så angrer jeg på at ikke vi stoppet i Levanger og gikk den turen på tur til eller fra ferien for noen uker siden. Levanger blir liksom ikke noe stoppested for oss… Hmmm. spørs om vi må gjøre noe med det en gang 🙂
      Jeg har også ved noen anledninger kastet ut en takknemlig tanke til de ildsjeler som er ute og legger plank over myra, eller ordner med stier og skilting. Så deilig for oss andre å bare kunne tråkke i vei 🙂
      Flotte bilder! Likte spesielt det der dere sitter nede ved sjøen, det gir et vakkert spill i himmel og vann – nesten som en dans <3

    2. Helga Sriskantharajah: Ja, turen var fin og vi trengte det, takk! Selvsagt er Levanger vel verdt et besøk. Du må aldri dra forbi Levanger uten en visitt. Om det ikke er fjellet, så er det Sundet eller den eldre trehusbebyggelsen, blant mye mer. Er så heldig og bo her det bare er noen få meter ned til sjøen, i småbysjarmen og så har vi 20 minutter opp i fjellene! Ildsjeler burde ha blitt premiert oftere!!! Sol som leker i bølgeskvulp er alltid gode fotomotiver, og fryd for øyne som atter gir ro i sjelen. Det danses 🙂

    3. Ååå der så det nydelig ut!! helt fantastisk! og du har fått mange flotte bilder! Deilig med noen turer nå mens vi har sommer!

    4. Så flotte bilder fra turen. Skjønner godt at det er kjekt å komme seg ut til så flott natur. Og så gir det så god samvittighet når man kommer hjem igjen 🙂

    5. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja, vi har virkelig en fin natur rundt oss her i Levanger, takk! Så mange slike idyller. Er skikkelig bortskjemt med det her, he-he 🙂

    6. margarites: Takker så mye for gode ord! Sikkert nok mange som kjenner på dette med samvittigheten. Men jeg føler jeg har god samvittighet, samme hva jeg gjør, også når jeg tar en skål med potetgull for eksempel. Noe annet hadde blitt stressende, he-he 🙂

    7. Ser ut som et supert sted – selvom det var mest bortoverbakke! Moro å komme til nye steder, og kaffen er selvsagt ALLTID med! Dette varmer mitt utifriluft-hjerte, hihi… klem <3

    8. Margrethe: Jeg tenkte nok det ville varme ditt “utifrilufts-hjerte”, he-he! Aldri på tur uten kaffe. Hadde vi vært som deg, er det nok bare svartkjelen som duger, he-he 🙂 Et supert sted å nyte kaffen i alle fall!!!

    9. Anonym: Ja, det er alltid godt å komme seg ut i blant. Naturen i distriktet her er nydelig!

      PS! Ser ikke hvem du er. Du må nok skrive inn navnet ditt på hvert innlegg du svarer på. Det er flere som har det slik nå. Noe med nettleser antageligvis.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg