16.10.16 Foto; utsikt fra vinduet

Fra mitt vindu kan jeg se litt av indre Trondheimsfjord og her skal jeg si deg det er aktivitet for tiden. Bedriften Kværner ligger i nabokommunen Verdal og jeg har utsikt mot den. I over en uke nå har det vært aktivitet ute på fjorden. Det er noen gigantiske byggverk fra Kværner som skal skipes ut. Hører nok til en oljeboreplattform visstnok, de jernkonstruksjonene. Kanskje har min sønn på 20 år, som nettopp fikk fast ansettelse i Kværner etter lærlingeperioden, vært delaktig i byggverket som skal ut med båt. Enda så ligger det lastebåt i fjorden her og venter.. 

 

Som fotoobjekt gjør de seg i rette atmosfære. Jeg ble betatt en dag sola skinte og landskapet forøvrig var dekket av tåke. Da var det å hive fram fotoapparatet, mitt Nikon D5300 og knipse i vei. Jumbo heter lastebåtene her. Stilig ble det med fargerefleksjpner i sjøen i tillegg. Det er jo virkelige dimensjoner over disse. Byggverkene på båtene vil antageligvis fungere i oljevirksomhet mange år framover. 

 

Dette er vel fine fotomotiv?

 


Ei magisk stund med stål og miljø

 


Slik er utsikten hjemmefra (dette bildet var for å vise utsikten og er ikke et fototeknisk vidunder, he-he 🙂

 


Den lille røde båten er med og hjelper til hver gang har jeg sett. Den tror jeg hører Kværner til. Må gjerne rette meg om jeg tar feil
 

 

#foto #photo #image #bilde #picture #picoftheday #Nikon #båter #boat #båt #Kværner #olje #oil #Levanger #Verdal #Norge #bedrift #Kvaerner #stemning #atmosfære #atmosphere #fog #tåke #sol #sun #refleksjoner #reflection #båt #lastebåt #shipping

 

18 kommentarer
    1. Ja du fikk jammen disse store båtene til å se vakre ut, flotte bilder altså :)) Så de vakre muggene og talerknene dine også , koselig med slike fine ting :)) Klem <3

    2. Flotte bilder! og for et lys!! ja refleksjonen i vannet var også herlig! nydelig utsikt du har ja!

    3. annebe: Takker hjerteligst! Jeg tror nok jeg fikk god hjelp av utendørsstemningen den dagen 🙂 Ja, en bør fylle verden med vakre ting og kunst !

      Klem <3

    4. dvergpinschere i mitt hjerte: Takk, takk, hyggelig! Det var en deilig dag, skapt for fotosyssler. Så lenge jeg bor slik at jeg kan se et stykke vann eller sjø, er jeg fornøyd. noe annet hadde vært utenkelig for meg. Har du hørt sangen “Jag trivs best i öppna landsskap, nära havet vil jag bo”, slik er jeg også, selv om vi her snakker fjord og innlandet da 🙂

    5. frodith: Var det en litt missunnelig Frodith jeg hørte nå, he-he. Huff da, det er vel bylivets realiteter ja. Men du har jo sikkert flere klesbutikker enn meg å velge i om du skal på kleshandel, he-he ?? Det er vel fordeler og ulemper ved alle steder.

    6. Vera Lynn: Tusen takk! Gjorde du? Litt større disse da enn lille Elias. Men lyset gjør de jo litt tegneserie- / leketøysaktige kanskje.

      Ha en alle tiders ny ukestart i morgen! ????

    7. Margrethe: 1000 takk! Ja, synes da disse båtene gjorde seg der de lå og badet i solen med tåke i bakgrunnen ?? Ikke noe å si på utsikten nei. Er glad for den. Det eneste er at jeg kunne ha tenkt meg og sett solnedganger herfra. De eneste jeg ser er når solen forsvinner bak åsen her. Jeg skulle gjerne ha høvlet ned Børsåsen som den heter, med ganske mange meter om jeg bare hadde kunnet gjort det ????

    8. Stilig med sånne bilder også. Man får kontrasten mellom de digre båtene og naturen. Solskinn også ser jeg! Nyt dagen hos deg. Her regner det litt i dag, men det er faktisk litt koselig det også 🙂

    9. venkesstrikk: Ja, selvsagt bør du det. Det er speilrefleks som er tingen. Men bruker lang tid på hvert blogginnlegg da, men synes det er verdt det. Jeg drar sjelden ut på tur uten å bære det tunge kameraet rundt omkring. Det hender jeg bare har mobilkamera med meg, men det blir aldri det samme. Du skjønner jeg er med i en fotoklubb, og i klubben tror jeg pr. i dag ingen går rundt og fotograferer bare med et mobilkamera. Takk, ja jeg redigerte noe med å skru på kontrast, farge, lys og beskjærte noe, i etterkant.

    10. natheless: Ja, takk, synes noen ganger at kameraet bare må opp. Det handler om å fange lyset. Den dagen hadde et fantastisk lys, og tåka hang i bakgrunnen og gjorde fargen på bakgrunn og himmel mørkere blå. Solen skinte ja, og vi er heldige slik høst vi nå har hatt den siste måneden. Sol og klarvær, men noe kaldt på nettene. Så det rimer og iser på litt på veiene. I alle fall er alle typer vær, fotovær, så regn går bra det også 🙂

    11. Elin Slåen: Synes du. Flere som sier det er noe tegneserieaktig eller barne-TV-aktig over de. Det er sikkert lyset og fargegløden i bildene som får folk til å si det, antageligvis. Takk i alle fall, hyggelig !

      God natt!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg