19.05.16. Jeg har vært på “bunntur”, til tross for at tur – regien var 10 på topp ;)

I går var første dag på jobb etter lang pinse- og 17. mai – helg. Dagen startet like travel, som dagen før jeg gikk ut i langfri. Greit å vite at det er bruk for en, og at oppgavene fremdeles er mange. Kjekt det! Det har vært en avslappende og fin helg på alle måter. Jeg har fått kommet meg ut på turer både til fots og ved bilkjøring. Så har jeg fått gjort noe jeg liker meget godt, nemlig å fotografere. Dessuten har vi hatt trivelig samvær med familie og slekt.

Men akkurat nå på bloggen tenkte jeg å fokusere på en tur jeg hadde til “bunns”, nå på pinseaften. Det er jo noe vanlig nå at flere kommuner har turopplegg og oppmerkede stier, og her har vi noe som heter 10 på topp. Det er Levanger idrettsråd som står bak opplegget. Jeg har omtalt dette før under friluftsliv her på bloggen. Vanligvis er det topper som skal bestiges. Men på lørdag valgte vi en “bunntur”, som er med på lista over de faktisk 20 toppene som skal forseres. Jeg kaller det “bunntur” når stedet ligger bare vel 7 meter over havoverflaten. Min mann og jeg pakket sekken med kaffe og nistepakke, så bar det i vei til noe som heter “Purkvika” på stedet Ekne i Levanger. Vi kjørte først ca. 2,9 mil, så var det gåtur langs vei og sti i 2,0 km en vei. En riktig så fin tur. Trivelig med kaffe på svabergene der. Vi fikk også komme inn å titte i galleriet til keramikk – kunstneren “Bergfrua” også på hjemtur. Hun har gård og galleri i starten av turstien, i Kristivika. Meget fin fortellende kunst, i arbeider hvor hun har modellert leire / keramikk. Anbefales og ta en tur for å se og evt. handle!

Jeg bruker å legge inn “copyright” / C på selve bildene, men det er ikke det samme som at det ikke går å dele dette innlegget, om noen skulle få lyst til det. Det er bare ikke lov å bruke bildene utenom blogginnlegget.

 

Her kommer dagens bildefangst 

 

 

Langs ruten dukker dette flotte synet opp

 


Så er vi på tur. Vakkert ved sjøen ! Rundt svingen ligger Kristivika på Ekne

 


Det ligger flere hytter langs leia, her en benk på idyllisk sted

 


Fargerike steiner i fjæra / svaberg

 


En tar det en har. Huske i skogen ved en av hyttene i området

 

 


Når jeg stopper opp for å fotografere så er plutselig mannen min flere meter unna

 


Så har vi akkurat kommet fram, og det begynner først å hagle, så går det over i regn. Ikke fint for kaffekos. Men vi er kjent med det nå for tiden i Trøndelag, at en skur ikke varer lenge, så vi smører oss med litt tålmodighet. Tror du ikke det lysner opp og vi ser sola igjen da

 


Fin utsikt. Vi valgte likevel å gå på et svaberg nedenfor da det kom flere samtidig for å skrive seg inn i turboka i kassen

 


Her rastet vi. Min mann sitter og beundrer skuet utover

 

Hjelp, fremmede makter på vei inn i en trøndersk fjord, he-he ! Nei, ikke ubåt, bare en liten holme  😉

 

Utsikt sørøst. Se solen skinner igjen

 


Jeg måtte “sjekke” lyng og mose med kameraet

 


Hvitveisfotografering ble det også før vi startet opp med hjemvei. Forøvrig herfra mitt bilde med 17. mai – hilsen er fra 🙂

 


Båt ut fra Norske skog fabrikker på Skogn
 

 


Fotomotiver er det flust opp av, som dette vakre stedet vi passerer på stien

 


Vannspeil

 

En silhuett av en turgåer kom fram på svaberget og så knips !

 


Et slitt naust i Krisivika
 


På naustet får en beskjed om at “Bergfrua” design befinner seg her på gården

 


Hjemvei

 


En skimter Skarnsundbrua i det fjerne

 

#friluftsliv #tur #gåtur #tipåtopp #10påtopp #foto #photo #bilde #picture #Purkvika #Ekne #Kristivika #Levanger #NordTrøndelag #fjord #fjære #svaberg #sjø #sea #sjøliv #Bergfruadesign #Bergfrua #Norge #Norway #vakkert #lovely

 

 

 

 

 

 

 

     

16 kommentarer
    1. Så mange vakre bilder du fikk på turen din. Der naturen speiler seg i vannet var det spesiellt! Herlig med sånne turer “ut i det blå”! Jeg måtte google den bergfrua også. Ble nysgjerring i og med jeg driver litt med keramikk selv. Hun var jammen flink altså. Ha en herlig dag! 🙂

    2. Ekstra kos å være på tur når en har med kameraet…masse flotte bilder og jeg likte ekstra godt det med den hvite krakken …og det som heter vannspeil :))) Bra du koser deg både med fri og på jobb, til tross for at det er hektisk…
      Kos deg ned dagen videre <3

    3. Det så ut til å være en nydelig tur. Enig i beskrivelsen bunntur når det gjelder antall moh, men ikke resten :)) Kjempefine bilder!
      Måtte le litt når jeg så bildet av mannen din laaaangt foran, er sånn jeg har det når vi er to på tur 😀

    4. natheless: Takk ja det er en flott tur. Jeg liker meg best ved sjøen, jeg, så “blåturer” er jeg glad i 🙂 Driver du også med keramikk, sikkert en kjekk interesse? Hadde gjerne prøvd det selv jeg. Ja, “Bergfrua” er superflink, og har kreative tanker opp mot arbeidet hun gjør.

      En herlig dag til deg også! <3 klem

    5. annebe: Ja, blir i alle fall hengende langt etter mannen min når det dukker opp så mange fine motiver 😉 De to bildene du nevner gir ro i sjelen, synes jeg. Ja, takk begge deler, både jobb og lange fristunder.

      Ha en super kveld selv !

    6. Anne Grethe/FotoSeljordslia: 1000 takk, hadde det fint på tur ja. Nei, ordet “bunntur” kan vel ha en negativ klang antageligvis, men nede ved sjøen er det motsatte av høyt til fjells. Så da bruker jeg det ordet av og til 😉 He – he, ja slik er det, artig å høre at dere har det på samme viset. Min mann synes det gjerne kunne ha vært mer fart i løypa, men der er fotoentusiasten ikke helt enig :)))

    7. Det var jammen et flott sted!! Mange flotte og nydelige fotomotiv!! Herlig! Får så lyst å gå der selv når jeg ser bildene dine! Takk for turen!

    8. Ja det var en herlig tur med litt forskjellig ver 🙂
      Flotte bilder av naturen har du tatt også 🙂
      Litt morsomt å være med på 10påtopp da 🙂 Jeg også er med på det. Går jo i fjellet uansett og da er det morsomt å være med på dette arrangementet også 🙂

    9. Etdiktomdagen: Takker så mye! Ja, her i Trøndelag vet en ikke om en skal kle på seg lue, solhatt eller sydvest når en går ut, he-he 😉 Ja, 10 på topp blir en drivkraft til turgåing, da jeg ikke er så flink ellers.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg