08.05.16 Frigjøringsdagen

Jeg vil også få markere Norges Frigjøringsdag på bloggen med dette bildet tatt i Lofoten sommeren 2015. Bildet har jeg kalt Norge mitt Norge. Jeg tok dette bildet nede i Nusfjorden. Synes det ser meget nasjonalromantisk ut. Det passer godt på en dag som denne.  🙂 

8. mai Frigjørongsdagen (Wikipedia)

Frigjøringsdagen i Norge 8. mai 1945 er dagen da tyske militære styrker kapitulerte etter at de siden 9. april 1940 hadde okkupert landet i fem år under andre verdenskrig

Datoen regnes vanligvis også som de aliertes seiersdag i Europa da den tyske hæren overga seg, krigen i Europa var over og Adolf Hitlers tredje rike opphørte. I Storbritania og de andre samveldelandene regnes imidlertid vanligvis 7. mai som Victory in Europe Day (VE Day eller V-E Day), frigjøringsdag. I Russland og Samveldet av uavhengige stater (tidligere Sovjetunionen) feires seiersdagen 9. mai på grunn av tidsforskjellen.

 

Norge mitt Norge

 

Ja, det er en dag som bør markeres på noe vis. Frigjøringsdagen. Jeg er så glad for å få leve i et fritt land, og sender masse klemmer til de rundt omkring i verden som ikke får oppleve dette <3

 

#politikk #politics #historie #frigjøringsdagen #thelibertyday #andreverdenskrig #markering #åttendemai  

 

 

6 kommentarer
    1. Siv Svanem: Ja, bevares, skulle bare mangle !

      PS! sivmargretblogg.no er ingen bloggadresse. Det bør være punktum etter sivmargret. Jeg greier heller ikke å gå inn på dine sider. Hvem er du Siv Svanem ? Før jeg finner ut dette, så unnlater jeg å kommentere på dine kommentarer, og dine blir heller ikke lagt til her. Så det er klart!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg